Τους παράγοντες που διαµορφώνουν µε καταλυτικό τρόπο την αγορά αναλύει ο Martin Brandenburger, CEO & Πρόεδρος Διοίκησης της Lidl Ελλάς.
Ακόµα, αναφέρεται στις αλλαγές στη συµπεριφορά των καταναλωτών, ενώ παρουσιάζει την απάντηση της εταιρείας στις σύγχρονες οικονοµικές προκλήσεις και περιγράφει τη στρατηγική της για πράσινη και βιώσιµη ανάπτυξη.
Με βάση την οικονοµική κατάσταση στην Ελλάδα, παρατηρείτε αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων;
Η ελληνική αγορά αντιµετωπίζει σηµαντικές προκλήσεις, γεγονός που έχει αλλάξει ριζικά τις καταναλωτικές συνήθειες. Ο σύγχρονος καταναλωτής είναι πλέον περισσότερο απαιτητικός και ταυτόχρονα σκληρός διαπραγµατευτής. Δίνει µεγάλη έµφαση στη σχέση ποιότητας-τιµής, αναζητώντας προϊόντα που συνδυάζουν υψηλή ποιότητα µε προσιτή τιµή. Ξεχωρίζει το ποιοτικό προϊόν και αξιολογεί ευκολότερα το πόσο τον συµφέρει η αγορά του. Αντιλαµβάνεται πλέον και την αξία και τη σηµασία τού να διεκπεραιώνει τις αγορές του απλά και γρήγορα, καλύπτοντας τις καθηµερινές ανάγκες του στις οικονοµικότερες τιµές, στοιχεία που είναι βαθιά στη φιλοσοφία της Lidl Ελλάς.
Προσαρµοζόµαστε µε ευελιξία και ταχύτητα στις νέες συνθήκες. Διατηρούµε σταθερά ανταγωνιστικές τιµές, προωθούµε καινοτόµα προϊόντα και εστιάζουµε στις πραγµατικές ανάγκες των καταναλωτών. Προσφέρουµε µια ολοκληρωµένη αγοραστική εµπειρία, που χαρακτηρίζεται από απλότητα και οικονοµία. Σηµαντική επίσης είναι η στροφή προς τη βιωσιµότητα και την κοινωνική ευθύνη. Οι καταναλωτές αναζητούν µάρκες που υποστηρίζουν το δίκαιο εµπόριο και προωθούν βιώσιµες πρακτικές. Αυτές οι αλλαγές στις συνήθειες µας καθοδηγούν να διατηρήσουµε την πρωτοκαθεδρία στον κλάδο, επενδύοντας τόσο σε νέες υπηρεσίες όσο και σε καλύτερη επικοινωνία µε τους πελάτες µας.
Με την αβεβαιότητα στην παγκόσµια και ειδικά στην ευρωπαϊκή οικονοµία να αυξάνεται, πώς επηρεάζονται οι προµήθειες και οι τιµές στα προϊόντα;
Η παγκόσµια οικονοµική αβεβαιότητα έχει επηρεάσει έντονα την αγορά τροφίµων και τις προµήθειες παγκοσµίως. Στη Lidl Ελλάς, έχουµε επενδύσει σε ένα ισχυρό και ανθεκτικό δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας, που µας επιτρέπει να ανταποκρινόµαστε άµεσα σε αυτές τις προκλήσεις. Συνεργαζόµαστε µε περισσότερους από 400 Έλληνες προµηθευτές, ενισχύοντας τα προϊόντα τους τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και σε 31 χώρες διεθνώς.
Χάρη στο ισχυρό αυτό δίκτυο, που επιτρέπει διαπραγµατευτική ευελιξία αλλά και πρακτικές όπως η γρήγορη εξόφληση των συνεργατών µας, µε µέσο χρόνο πληρωµής 41 ηµέρες, έχουµε δηµιουργήσει προϋποθέσεις θετικής παρέµβασης τόσο στην επάρκεια των προµηθειών όσο και στις τιµές των αγαθών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο εσωτερικός πληθωρισµός όλων των προϊόντων µας µειώθηκε περισσότερο από 1% σε σύγκριση µε το προηγούµενο έτος, οδηγώντας σε χαµηλότερες τιµές στα καταστήµατά µας. Σύµφωνα µε το 9ο Socioeconomic Impact Report που δηµοσιεύσαµε πρόσφατα, επιβεβαιώνεται η ηγετική θέση της εταιρείας στην ενίσχυση της ελληνικής οικονοµίας και της εξωστρέφειας των τοπικών επιχειρήσεων.
Η σηµαντική κοινωνικοοικονοµική συµβολή µας για το 2023 περιλαµβάνει τη δηµιουργία ενός εντυπωσιακού κύκλου εργασιών, ύψους σχεδόν 500 εκατ. ευρώ, από απευθείας εξαγωγές ελληνικών προϊόντων. Τα προϊόντα αυτά, προερχόµενα από 400 Έλληνες προµηθευτές, εξάγονται στις 31 χώρες όπου δραστηριοποιείται η Lidl, συµπεριλαµβανοµένων των ΗΠΑ, συµβάλλοντας στην ανάδειξη της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές.
Βασική αποστολή µας είναι να προσφέρουµε ποιοτικά προϊόντα στις καλύτερες δυνατές τιµές. Εφαρµόζουµε όχι µόνο τα κυβερνητικά µέτρα, αλλά και δικές µας πρωτοβουλίες µε στόχο να ανακουφίσουµε τον οικογενειακό προϋπολογισµό. Εστιάζοντας στη µείωση τιµών σε προϊόντα απαραίτητα για την καθηµερινή ποιότητα ζωής, µειώσαµε µόνιµα τις τιµές σε 578 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Συνολικά, πώς βλέπετε το µέλλον του λιανεµπορίου στην Ελλάδα τα επόµενα χρόνια, ειδικά µε τις νέες τεχνολογίες, την άνοδο του e-commerce και τις αλλαγές στις απαιτήσεις των καταναλωτών;
Το µέλλον του λιανεµπορίου διαµορφώνεται από τέσσερις δυνάµεις: την omnichannel εµπειρία, την καινοτοµία, τη βιωσιµότητα και τις αλλαγές στην ψυχολογία των καταναλωτών. Η αναβάθµιση του ψηφιακού εµπορίου ασφαλώς δηµιουργεί νέα δεδοµένα στην εξυπηρέτηση πελατών.
Οι καταναλωτές επιδιώκουν να καλύπτουν τις ανάγκες τους µε ταχύτερο και πιο αποτελεσµατικό τρόπο. Εκτιµούν µάρκες που προάγουν την υπευθυνότητα, τη βιωσιµότητα, αλλά και τις τεχνολογίες που αναβαθµίζουν την αγοραστική εµπειρία. Η σταδιακή εγκατάσταση Self Checkout ταµείων και η προσφορά ψηφιακών αποδείξεων µέσω της εφαρµογής Lidl Plus είναι χαρακτηριστικά παραδείγµατα των πρωτοβουλιών µας προς αυτή την κατεύθυνση. Στόχος µας είναι να διασφαλίσουµε για τους πελάτες µας µια πιο πρακτική και πράσινη καθηµερινότητα.
Στο περιβάλλον αυτό, πώς διαµορφώνεται η στρατηγική της Lidl; Πώς αντιµετωπίζετε όλες αυτές τις προκλήσεις, όπως λ.χ. η άνοδος του ενεργειακού κόστους και οι αυξήσεις στις τιµές των πρώτων υλών; Και πώς επηρεάζονται τα επενδυτικά σας πλάνα;
Οι προκλήσεις που αντιµετωπίζει ο κλάδος του λιανεµπορίου, όπως οι αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος και στις τιµές πρώτων υλών, απαιτούν στρατηγικές αποφάσεις και ευελιξία. Έχουµε δεσµευθεί να παρέχουµε ποιοτικά προϊόντα στις πιο ανταγωνιστικές τιµές ώστε να στηρίξουµε την Ελληνίδα και τον Έλληνα καταναλωτή. Με την πρωτοβουλία «Μόνιµη Μείωση Τιµής» διατηρούµε χαµηλές τιµές σε βασικά αγαθά, µε µειώσεις που φτάνουν έως και 50% σε περισσότερα από 160 προϊόντα πρώτης ανάγκης. Συνεχίζουµε να επενδύουµε στην τοπική παραγωγή και να ενισχύουµε τις συνεργασίες µας µε Έλληνες παραγωγούς, διασφαλίζοντας τη σταθερότητα και τη βιωσιµότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η στρατηγική µας επικεντρώνεται στη µείωση του ενεργειακού κόστους µέσω επενδύσεων σε πράσινη ενέργεια και τεχνολογικό εκσυγχρονισµό. Οι λύσεις αυτές ενισχύουν την αποτελεσµατικότητα και την επιχειρηµατική βιωσιµότητα της επιχείρησής µας. Τα επενδυτικά µας πλάνα παραµένουν σταθερά. Εστιάζουµε στη βιώσιµη ανάπτυξη, την τεχνολογική αναβάθµιση και τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των καταναλωτών, παραµένοντας πρωτοπόροι στον κλάδο λιανικής στην Ελλάδα. Συνεχίζουµε να στηρίζουµε τους πελάτες µας, τις συνεργασίες µας και την ελληνική οικονοµία.
Πολλές εταιρείες επενδύουν στην πράσινη ανάπτυξη και τη βιωσιµότητα. Ποιοι είναι οι στόχοι της Lidl Ελλάς σχετικά µε τη µείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώµατός της;
Η βιωσιµότητα είναι στο DNA µας και στοχεύουµε στη µείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώµατος της εταιρείας. Χρησιµοποιούµε ήδη 100% πράσινη ενέργεια σε όλα µας τα καταστήµατα και τα κέντρα logistics. Έχουµε µειώσει τις εκποµπές CO2 κατά 52%. Επιδιώκουµε τη µείωση της χρήσης πλαστικού κατά 30% έως το 2025 και προωθούµε την κυκλική οικονοµία. Μέσα από δράσεις όπως η σακούλα «Επίλεξέ µε», ενισχύουµε τη µείωση της σπατάλης τροφίµων και τη βιωσιµότητα.
Ο µακροπρόθεσµος στόχος µας είναι το Net-Zero έως το 2050. Επενδύουµε σε φωτοβολταϊκά συστήµατα και τεχνολογίες εξοικονόµησης ενέργειας, συµβάλλοντας στην ενίσχυση της ενεργειακής αυτονοµίας µας.
Η δέσµευσή µας για βιώσιµη ανάπτυξη επιβεβαιώνεται και από την ανάδειξή µας για δεύτερη χρονιά ως «Retailer of the Year» στα Supermarket Awards 2024. Με υπευθυνότητα και καινοτοµία, συνεχίζουµε να οδηγούµε τον κλάδο του λιανεµπορίου προς ένα πιο πράσινο και βιώσιµο µέλλον.