Β. Καζάς: Μεγεθύνεται η ψηφιακή πρόκληση για τις εταιρείες

Η Τεχνητή Νοηµοσύνη µπορεί να ξεκλειδώσει πρωτόγνωρες ευκαιρίες και δυνατότητες, σημειώνει ο CEO της Grant Thornton στην Ειδική Εκδοση Business Review του Euro2day.gr και των New York Times.

Β. Καζάς: Μεγεθύνεται η ψηφιακή πρόκληση για τις εταιρείες
  • Βασίλης Καζάς

Σηµαντικά τα βήµατα ψηφιακού µετασχηµατισµού που έχουν γίνει από τις ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά τα ουσιαστικά είναι µπροστά, τονίζει ο Βασίλης Καζάς, CEO της Grant Thornton.

Στο πνεύµα αυτό αποτυπώνει την κατάσταση στην αγορά τώρα, επισηµαίνει τους τοµείς στους οποίους υπάρχει υστέρηση και εξηγεί τον ρόλο του νέου AI Center of Excellence της Grant Thornton.

Ακόµα και σήµερα, πολλοί µιλούν για µεγάλο τεχνολογικό κενό στις ελληνικές επιχειρήσεις, παρά τα βήµατα των τελευταίων χρόνων στον ψηφιακό µετασχηµατισµό. Συµµερίζεστε αυτή την άποψη; Πώς αποτιµάτε συνολικά την κατάσταση;

Η έννοια του ψηφιακού µετασχηµατισµού δεν είναι µονοδιάστατη. Δεν περιορίζεται στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών στην καθηµερινότητα της λειτουργίας και τον στρατηγικό σχεδιασµό µιας επιχείρησης. Συνιστά µια ολιστική επανεκκίνηση, µε επίκεντρο τον τρόπο λειτουργίας και τη στρατηγική µιας εταιρείας, και επηρεάζει πολυεπίπεδα και πολυδιάστατα το ανθρώπινο δυναµικό και φυσικά τα συστήµατά της.

Η πρόσφατη έρευνα «Technology & Beyond: The impact of AI», που διεξαγάγαµε σε συνεργασία µε τον κ. Δουκίδη και το Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών σε 400 µεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις (που παράγουν πάνω από το 70% του ΑΕΠ της χώρας), µας δείχνει πως πολλές από αυτές χρησιµοποιούν ήδη κάποια ψηφιακά εργαλεία, όπως λογισµικά για τη διαχείριση των πελατών (CRM) ή των αποθηκών (WMS). Ωστόσο, µόνο 6 στις 10 έχουν καταφέρει να ψηφιοποιήσουν ή να αυτοµατοποιήσουν τις διαδικασίες τους σε ικανοποιητικό βαθµό.

Τα τελευταία χρόνια, οι κρίσεις που αντιµετωπίσαµε ανάγκασαν τις επιχειρήσεις να γίνουν πιο ευέλικτες και να προσαρµόζονται γρήγορα στις αλλαγές. Αυτό τις έκανε πιο ανθεκτικές στις δυσκολίες. Αναµφίβολα, ωστόσο, έχουµε πολύ δρόµο να διανύσουµε µπροστά µας.

Συνεπώς, ποιες είναι οι µεγάλες προκλήσεις για τις ελληνικές εταιρείες; Ποια εµπόδια καλούνται να υπερπηδήσουν και ποια πρέπει να είναι η στόχευσή τους;

Η εµπειρία των τελευταίων ετών µάς έδειξε ότι οι µεγαλύτερες προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν αποτελεσµατικά οι ελληνικές επιχειρήσεις αφορούν τη δυσκολία προσαρµογής στον ρυθµό µεταβολής των τεχνολογικών εξελίξεων, τις δυσκολίες χρηµατοδότησης για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασµού τους και την έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων.

Θα προσέθετα και την αναπόφευκτη υστέρηση στο επίπεδο της τεχνολογικής υποδοµής που απαιτείται, συνδυαστικά µε την επαρκή πληροφόρηση και την κατανόηση των πλεονεκτηµάτων που µπορεί να προσφέρει ο ψηφιακός µετασχηµατισµός στον τρόπο της λειτουργίας τους.

Ειδικά για την Τεχνητή Νοηµοσύνη, µε ποιον τρόπο µεταβάλλει το επιχειρηµατικό περιβάλλον; Τι φέρνει στη λειτουργία και στην ανάπτυξη µιας επιχείρησης;

Η Τεχνητή Νοηµοσύνη µπορεί να ξεκλειδώσει πρωτόγνωρες ευκαιρίες και δυνατότητες. Οι ψηφιακές τεχνολογίες και τα συστήµατα µπορούν να διαδραµατίσουν ρόλο πολλαπλασιαστή για µια τυπική ελληνική επιχείρηση, σε επίπεδο παραγωγικότητας, ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας. Πρόκειται για ένα εργαλείο προόδου και δηµιουργίας, µε το οποίο θα πρέπει να µάθουµε να συµβιώνουµε αρµονικά και να αξιοποιούµε τα πλεονεκτήµατα που µας προσφέρει, σε µια καινούργια εποχή.

Τα αποτελέσµατα της έρευνας που προανέφερα, µας δείχνουν ότι το 30% των εταιρειών στην Ελλάδα φαίνεται πως έχει κάποιο ξεκάθαρο πλάνο για την Τεχνητή Νοηµοσύνη, µε κύρια έµφαση στην αυτοµατοποίηση των διαδικασιών και στη λήψη αποφάσεων, το 20% πειραµατίζεται ουσιαστικά αυτή τη στιγµή, αλλά µόνο το 15% έχει µια οργανωµένη και ξεκάθαρη στρατηγική και µόλις το 10% διαθέτει τις αναγκαίες υποδοµές σε επίπεδο διαχείρισης των δεδοµένων.

Συνολικά, οι ελληνικές εταιρείες φαίνονται έτοιµες να υιοθετήσουν τέτοιες καινοτόµες λύσεις; Έχουν την κουλτούρα και τη διάθεση γι’ αυτό; Ποια είναι η αίσθηση που έχετε από την αγορά;

Τα τελευταία χρόνια, οι ελληνικές επιχειρήσεις καταγράφουν µεγαλύτερη εξωστρέφεια και εντείνουν τη δραστηριότητά τους και εκτός συνόρων, έχοντας πλέον τη δυνατότητα να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στο εξωτερικό. Αυτή είναι µια σχετικά καινούρια πραγµατικότητα, που θα έλεγα ότι υπαγορεύτηκε από τη βαθιά κρίση των προηγούµενων ετών και την ανάγκη των επιχειρήσεων να επιβιώσουν µε όρους µέλλοντος.

Έννοια-κλειδί είναι η µετάβαση, σε επίπεδο ψηφιακού κόσµου και πράσινου, δηλαδή περιβαλλοντικά φιλικού, αποτυπώµατος. Κάποτε και οι δύο παράµετροι είχαν διαστάσεις πρόσθετης, συµπληρωµατικής ενέργειας. Σήµερα, έχουν µετατοπιστεί στον πυρήνα της λειτουργίας και παραγωγικότητας των επιχειρήσεων ως απαραίτητες διαδικασίες, που διασφαλίζουν τόσο τη βιωσιµότητα όσο και την απρόσκοπτη εξέλιξη και πρόοδό τους. Αυτή η αλλαγή φιλοσοφίας έχει άµεση αντανάκλαση και στη σταδιακή µετατόπιση των επενδυτικών πόρων των ελληνικών επιχειρήσεων προς τους πυλώνες της ψηφιακής και της πράσινης µετάβασης.

Πρόσφατα ανακοινώσατε τη δηµιουργία του νέου AI Center of Excellence της Grant Thornton. Τι ακριβώς συνιστά αυτή την πρωτοβουλία;

Όραµά µας είναι να ενισχύει η Τεχνητή Νοηµοσύνη τις επιχειρήσεις, προκειµένου να καταφέρουν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις που συνοδεύουν το µέλλον, στηριζόµενες στο τρίπτυχο «αυτοπεποίθηση - ταχύτητα - ευελιξία».

Το νέο Κέντρο θα λειτουργεί ως σηµείο αναφοράς συνολικά για την πρωτοπορία και την έρευνα στην Τεχνητή Νοηµοσύνη, δεν θα περιορίζεται δηλαδή στην ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων. Και αυτό σε συνεργασία µε τα µεγαλύτερα πανεπιστηµιακά ιδρύµατα της χώρας και µε αρκετά από τα σηµαντικότερα πανεπιστήµια του εξωτερικού. Στοχεύουµε στην προώθηση της γνώσης και της έρευνας σε τοµείς όπως είναι η µηχανική µάθηση, θέλοντας να φέρουµε το Κέντρο κοντά στον βιοµηχανικό τοµέα και στην ακαδηµαϊκή κοινότητα.

Το δεύτερο εξάµηνο του 2025 υπολογίζουµε να λανσάρουµε και τους πρώτους ροµποτικούς συµβούλους στους τοµείς των χρηµατοοικονοµικών και της ενέργειας, µε συγκριτικό πλεονέκτηµα την ευελιξία της προσαρµοστικότητας στις συνθήκες της αγοράς και τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε πολίτη, που µεταβάλλονται διαρκώς.

Παράλληλα, στόχος µας είναι να εκδηµοκρατίσουµε στον µέγιστο βαθµό όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις, προκειµένου αφενός να µπορούν να ενσωµατώσουν πλήρως και µε επιτυχία όλες τις καινοτόµες υπηρεσίες στον τρόπο λειτουργίας τους, αφετέρου να αποκτήσουν πρόσβαση σε όλα τα διαθέσιµα χρηµατοδοτικά εργαλεία, µέσω των οποίων θα µπορούν να ενισχύσουν την ανάπτυξή τους.

Η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικό επιστηµονικό δυναµικό και ένα διαρκώς αναπτυσσόµενο οικοσύστηµα καινοτοµίας. Με την ίδρυση του AI Centre of Excellence στη χώρα µας, θα βάλουµε και εµείς το δικό µας λιθαράκι ώστε να τοποθετηθεί η Ελλάδα στον χάρτη της παγκόσµιας καινοτοµίας και στο µέτωπο της Τεχνητής Νοηµοσύνης.

v