Οι σύγχρονες προκλήσεις για τις εταιρείες δεν είναι δυνατό να αντιµετωπιστούν µε παλιές θεραπείες, τονίζει ο Θέµης Χασιώτης, Γενικός Διευθυντής Επικοινωνίας και Βιωσιµότητας της Παπαστράτος, ο οποίος καταγράφει τις λέξεις-κλειδιά που διαµορφώνουν το νέο επιχειρηµατικό τοπίο.
Ακόµα, επισηµαίνει την ανάγκη για ενίσχυση της Έρευνας & Ανάπτυξης και µε βάση την εµπειρία µετασχηµατισµού της Παπαστράτος, καλεί τις εταιρείες «να µη φοβούνται την αλλαγή».
Πώς κρίνετε συνολικά την κατάσταση της ελληνικής βιοµηχανίας σήµερα και τις προοπτικές της στο ευρύτερο οικονοµικό περιβάλλον; Πώς θα µπορούσαν οι ελληνικές εταιρείες, στο περιβάλλον αυτό, να αλλάξουν επίπεδο; Και πώς απάντησε σε αυτή την αναπτυξιακή πρόκληση η Παπαστράτος;
Η ελληνική βιοµηχανία βρίσκεται σε ένα κρίσιµο σηµείο και, παρότι αντιµετωπίζει προκλήσεις, έχει αρχίσει να ξεδιπλώνει τις δυνατότητές της. Θα έλεγα, όπως ακριβώς το αισθάνοµαι και το βιώνουµε στην καθηµερινότητά µας, ότι έτυχε σε εµάς να ζούµε σε µια εποχή ανατροπής των δεδοµένων µε τα οποία είχαµε συνηθίσει να πορευόµαστε. Το manual αλλάζει διαρκώς. Και εµπλουτίζεται. Τα σύγχρονα προβλήµατα, οι διακυµάνσεις στις τιµές των πρώτων υλών και το ενεργειακό κόστος, που προκαλούν πίεση σε όλους, δεν µπορούν να αντιµετωπιστούν αποτελεσµατικά µε ξεπερασµένες συνταγές. Οι γεωστρατηγικές εξελίξεις ανατροφοδοτούν ανασφάλεια και αβεβαιότητα. Οι ελληνικές επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρµοστούν υιοθετώντας ένα καινούριο παραγωγικό µοντέλο.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν αποδείξει ότι, όταν υπάρχει όραµα, µπορούν να προχωρήσουν. Μπορούν να αλλάξουν επίπεδο επενδύοντας στην τεχνολογία, στην εξωστρέφεια και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους. Όσες δεν ακολουθήσουν αυτό τον δρόµο, κινδυνεύουν να χάσουν τη δυναµική τους και να παραµείνουν στάσιµες. Μιλάµε όλο και πιο συχνά για τη «Βιοµηχανία του Μέλλοντος». Για να την κατανοήσουµε και να πρωταγωνιστήσουµε, οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρµοστούµε στα καινούργια δεδοµένα που προβάλλουν µπροστά µας. Συνοψίζω λέξεις-κλειδιά αυτού του νέου κόσµου: Ψηφιακός Μετασχηµατισµός, Τεχνητή Νοηµοσύνη, Cloud Computing, Big Data. Και όλα αυτά στην πράξη ως ένα «έξυπνο εργοστάσιο», που περιορίζει τα περιθώρια λάθους, που παράγει περισσότερα και ταχύτερα, µε έµφαση στην ποιότητα και την εξατοµίκευση.
Η Παπαστράτος, ακολουθώντας δικό της αναπτυξιακό πλάνο, έδειξε τι µπορεί να πετύχει µια εταιρεία όταν αφοσιωθεί στην πρόοδο και στην εξέλιξή της. Μέσα από αυτήν την εµπειρία, µάθαµε ότι η ανάπτυξη έρχεται όταν υπάρχει αποφασιστικότητα και στόχος, αλλά και όταν αντιλαµβάνεσαι τον ρόλο σου όχι µόνο ως επιχειρηµατικής οντότητας αλλά και ως κοινωνικού πολίτη.
Η έννοια-κλειδί παραµένει ο άνθρωπος. Με πρωταγωνιστικό ρόλο. Παραγωγός και αποδέκτης ταυτόχρονα αυτής της «Βιοµηχανίας του Μέλλοντος», για την οποία εργαζόµαστε. Αυτό είναι το µεγάλο στοίχηµα και η δέσµευση ευθύνης των ελληνικών επιχειρήσεων, κάτι που για εµάς στην Παπαστράτος είναι βιωµατική εµπειρία καθηµερινότητας. Εκπαιδεύουµε τους ανθρώπους µας όχι µόνο στις καινούργιες δεξιότητες που συνοδεύουν την τεχνολογική πρόοδο, αλλά και στην κατανόηση του οφέλους για τους ίδιους και τη χώρα ευρύτερα.
Η Παπαστράτος αντιπροσωπεύει ίσως την πιο «θεαµατική» περίπτωση εταιρικού µετασχηµατισµού στην Ελλάδα. Με βάση την πείρα σας από αυτή τη διαδικασία, ποιο µήνυµα θα στέλνατε στις ελληνικές εταιρείες; Ποια είναι τα κλειδιά για µια τέτοια µετάβαση;
Ο µετασχηµατισµός της Παπαστράτος ήταν αναµφίβολα µια τολµηρή κίνηση, που µας οδήγησε σε ένα νέο µέλλον. Από την αρχή ξέραµε ότι το να λέµε «αλλάζουµε» δεν ήταν αρκετό. Η αλλαγή απαιτεί όραµα και βαθιά κατανόηση της αγοράς και των νέων αναγκών των καταναλωτών. Είναι λογικό να διστάζεις µπροστά στις αλλαγές, αλλά αυτός είναι ο ρόλος της ηγεσίας: να δείχνει την κατεύθυνση, ακόµα και όταν οι συνθήκες είναι δύσκολες. Ο µετασχηµατισµός δεν είναι κάτι που γίνεται άπαξ, είναι µια συνεχής πορεία όπου δοκιµάζεις, µαθαίνεις και εξελίσσεσαι.
Αν υπάρχει κάτι που θα πρότεινα στις ελληνικές εταιρείες, είναι να µη φοβούνται το νέο, το ριζοσπαστικό, το διαφορετικό. Το να αφήσεις πίσω σου τον παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας είναι δύσκολο, αλλά αν δεν ρισκάρεις, δεν προχωράς. Για εµάς, τα κλειδιά ήταν τρία: η σαφής στρατηγική κατεύθυνση «παραγωγή από τη χώρα, για τη χώρα και προς όλο τον κόσµο», η ισχυρή εταιρική κουλτούρα και η επένδυση στους ανθρώπους µας.
Χωρίς αυτούς τους παράγοντες, η αλλαγή θα παρέµενε µια αφηρηµένη έννοια. Το να δείξεις στην οµάδα σου την αξία της αλλαγής και να επικοινωνήσεις τους στόχους σου µε ειλικρίνεια, είναι αυτό που κάνει τη διαφορά. Οι εταιρείες που είναι ανοιχτές στην καινοτοµία, έχουν την ευελιξία να προσαρµόζονται στις συνθήκες και εµπνέουν τους εργαζοµένους τους, είναι αυτές που µπορούν να αντέξουν στον χρόνο.
Η Παπαστράτος έχει δώσει ιδιαίτερη έµφαση στην ανάπτυξη καινοτόµων προϊόντων. Πιστεύετε ότι η καινοτοµία είναι το κλειδί της ανάπτυξης για τις ελληνικές εταιρείες σήµερα; Πώς θα µπορούσε να δοθεί περαιτέρω ώθηση στην ενίσχυση της Έρευνας & Ανάπτυξης;
Η καινοτοµία δεν είναι απλώς µια επιλογή, είναι αναγκαία συνθήκη για την επιβίωση και την ανάπτυξη. Στην Παπαστράτος καταλάβαµε ότι, αν δεν διαφοροποιηθούµε και δεν επενδύσουµε στην καινοτοµία, θα µείνουµε πίσω. Η καινοτοµία είναι αυτή που µας επιτρέπει να ξεπεράσουµε τις εγχώριες και παγκόσµιες προκλήσεις, να βελτιώνουµε τα προϊόντα µας και να παράγουµε µεγαλύτερη αξία για τον καταναλωτή. Για την Ελλάδα, που δεν έχει τη δυνατότητα να συναγωνιστεί σε κλίµακα τις µεγαλύτερες αγορές, η καινοτοµία και η ευελιξία είναι το διαβατήριο για να πετύχει σε διεθνές επίπεδο.
Παράλληλα, προκειµένου να ενισχυθεί η Έρευνα και Ανάπτυξη, η πολιτεία και η Ευρωπαϊκή Ένωση µπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο. Χρειάζεται ένα πλαίσιο που να προωθεί τις επενδύσεις στην τεχνολογία και την ανάπτυξη, µε ευνοϊκές ρυθµίσεις και φορολογικά κίνητρα. Την ίδια στιγµή, οι συνεργασίες µε πανεπιστήµια και ερευνητικά ιδρύµατα µπορούν να δηµιουργήσουν ένα περιβάλλον ανοιχτό στην καινοτοµία και στην ανταλλαγή ιδεών.
Η Ελλάδα έχει σπουδαίο ανθρώπινο δυναµικό, µε εξαιρετικούς επιστήµονες και ερευνητές, οι οποίοι, αν τους δοθούν τα κατάλληλα εργαλεία και οι ευκαιρίες, µπορούν να κάνουν τη διαφορά. Αν υπάρξει αυτή η υποστήριξη και το σωστό πλαίσιο, τότε η καινοτοµία µπορεί να είναι το εφαλτήριο όχι µόνο για τις ελληνικές εταιρείες αλλά και για ολόκληρη την οικονοµία. Ας µην ξεχνάµε ότι οι µικρές και µεσαίες επιχειρήσεις µπορούν µέσω της καινοτοµίας να αποκτήσουν µια ιδιαίτερη και ξεχωριστή ταυτότητα και να πετύχουν εκεί όπου οι παραδοσιακές πρακτικές δεν αποδίδουν πλέον.