Τον τρόπο µε τον οποίο η Κρι Κρι πρωταγωνιστεί στην παγκόσµια αγορά µε χαρακτηριστικά ελληνικά προϊόντα παρουσιάζει ο Παναγιώτης Τσινάβος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύµβουλος της εταιρείας, παραθέτοντας τα σχέδια για την επόµενη τριετία.
Γιατί δεν ανησυχεί από το σενάριο «εµπορικών πολέµων» και πώς σκιαγραφεί το προφίλ της επιτυχηµένης οικογενειακής επιχείρησης.
Ποιες προκλήσεις και ποιες ευκαιρίες διαβλέπετε να αναδύονται στον ορίζοντα το 2025 και πώς προετοιµάζεστε γι’ αυτές;
Η Kρι Κρι δραστηριοποιείται στο γιαούρτι και στο παγωτό, δύο κατηγορίες που έχουν σηµαντική προστιθέµενη αξία. Το µέγεθος της παγκόσµιας αγοράς γιαουρτιού ξεπερνά τα 125 δισ. ευρώ, το δε ελληνικό γιαούρτι, που γνωρίζει παγκόσµια επιτυχία, είναι περίπου 9 δισ. ευρώ, µε πρόβλεψη το 2030 να φτάσει τα 20 δισ. Η αξία της παγκόσµιας αγοράς παγωτού αγγίζει τα 100 δισ.
Το ελληνικό γιαούρτι και το Greek frozen yogurt είναι το όχηµα µε το οποίο η εταιρεία απευθύνεται στις ξένες αγορές, µε επικέντρωση στην ευρωπαϊκή αγορά. Παράλληλα, παρακολουθεί και αξιοποιεί τις διατροφικές τάσεις που αναπτύσσονται, λανσάροντας νέα προϊόντα. Έτσι, πρωταγωνιστεί στην κατηγορία των λειτουργικών γιαουρτιών κάτω από τη µάρκα Super Spoon. Ήδη τις προηγούµενες µέρες λανσάραµε µια νέα κατηγορία Super Spoon High Protein 21 g στην ελληνική αγορά και στο εξωτερικό.
Σήµερα η Kρι Κρι είναι ο µεγαλύτερος παραγωγός γιαουρτιού στην Ελλάδα, καθώς και η µοναδική ελληνική βιοµηχανία παγωτού µε πανελλαδικό δίκτυο, διαθέτοντας µία από τις πλέον σύγχρονες παραγωγικές µονάδες. Την τελευταία δεκαετία πραγµατοποιήθηκαν πάνω από 100 εκατ. επενδύσεις. Προγραµµατίζουµε νέες επενδύσεις 50 εκατ. µε στόχο την αύξηση της παραγωγικής δυναµικότητας για να ανταποκριθούµε στις µελλοντικές ευκαιρίες και στο πλάνο ανάπτυξής µας. Παράλληλα µε τις επενδύσεις, ενισχύουµε και το ανθρώπινο δυναµικό, µε στόχο την καινοτοµία, την εξωστρέφεια και την ασφάλεια και υγιεινή των προϊόντων µας.
Μετά την αύξηση των διεθνών πωλήσεων που ξεπερνούν το 50% του συνολικού µείγµατος το 2024, ποια είναι τα επόµενα βήµατά σας; Ποιες αγορές θεωρείτε στρατηγικές για την περαιτέρω επέκτασή σας;
Την τελευταία πενταετία οι εξαγωγές είχαν µια µέση ετήσια ανάπτυξη 24%. Το 2024 οι εξαγωγές προβλέπεται να είναι το 55% των εταιρικών πωλήσεων και το 2025 να ξεπεράσουν το 60% σε πάνω από 43 χώρες. Το γιαούρτι -λόγω της σύντοµης ηµεροµηνίας λήξης- εξάγεται κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά. Σηµαντική παρουσία έχουµε σε Αγγλία, Ιταλία, Βέλγιο, Σουηδία, Δανία, Κύπρο αλλά και µε πολλές ευκαιρίες ανάπτυξης στη Γαλλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Στον τοµέα του παγωτού, η ανάπτυξή µας στη διεθνή αγορά θα µπορούσε να έρθει µόνο µέσα από µια σηµαντική διαφοροποίηση. Έτσι, συνδυάσαµε τις αξίες του ελληνικού γιαουρτιού µε την απόλαυση του παγωτού και λανσάραµε µε επιτυχία το Greek Frozen Yogurt. Ήδη προϊόντα µας υπάρχουν στα ράφια των super markets σε Ιταλία, Νορβηγία, Κορέα, Σ. Αραβία, Εµιράτα, Σιγκαπούρη, Ιρλανδία και πρόσφατα στην αµερικανική αγορά. Στο κλείσιµο του 2024 έφυγαν τα πρώτα φορτία για την Ιαπωνία. Αισιοδοξούµε ότι η πορεία του Greek Frozen Yogurt Kρι Κρι θα ακολουθήσει την παγκόσµια επιτυχία του ελληνικού γιαουρτιού!
Η ενδεχόµενη επιβολή δασµών από την κυβέρνηση Τραµπ στις εισαγωγές τροφίµων θα µπορούσε να επηρεάσει τα σχέδια της Kρι Κρι, ιδιαίτερα καθώς η εταιρεία επεκτείνει τη δραστηριότητά της στην αµερικανική αγορά; Πώς βλέπετε να εξελίσσονται τα πράγµατα σε αυτό το µέτωπο και ποια είναι τα εναλλακτικά σχέδια που εξετάζετε για να µετριάσετε τον αντίκτυπο αυτών των πιθανών αλλαγών;
Τα τρόφιµα είναι αµυντικός κλάδος, εκτιµώ ότι είναι η κατηγορία που κινδυνεύει λιγότερο από εµπορικούς πολέµους ή από αυξήσεις δασµών. Ανάλογη ανησυχία είχαµε µε την έξοδο του Ηνωµένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τελικά, όµως, υπήρξαν ελάχιστες επιβαρύνσεις µόνο από τη διαδικασία του εκτελωνισµού των προϊόντων µας. Τα παγωτά µας ήδη τοποθετούνται σε ράφια των super markets της Αµερικής και τα µηνύµατα είναι θετικά. Όµως, ακόµη κι αν υπάρξουν δυσκολίες στη συγκεκριµένη αγορά, οι επιπτώσεις θα είναι µικρές αφού υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τα Greek Frozen Yogurt και από άλλες χώρες στις οποίες στοχεύουµε.
Ποιες είναι οι προκλήσεις και τα πλεονεκτήµατα που συνοδεύουν τη διαχείριση µιας οικογενειακής επιχείρησης σε ένα παγκοσµιοποιηµένο περιβάλλον;
Το βασικό στοιχείο όλων των οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσµίως είναι η… οικογένεια. Μπορεί να είναι µικρού, µεγάλου ή πολύ µεγάλου µεγέθους, εισηγµένες ή µη. Παίζουν σηµαντικό ρόλο στην παγκόσµια οικονοµία αφού δηµιουργούν το 70% του παγκόσµιου ΑΕΠ. Εστιάζουν στο όραµα και έχουν κουλτούρα βασισµένη σε µοναδικές αξίες. Είναι περισσότερο ευέλικτες και έχουν πιο µακροπρόθεσµο στρατηγικό προσανατολισµό. Δίνουν έµφαση στην ποιότητα, καθώς συνδέουν το όνοµά τους µε την επιχείρηση. Δηµιουργούν αφοσιωµένους πελάτες, υπαλλήλους και προµηθευτές, ενώ έχουν περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης σε περίοδο οικονοµικής κρίσης.
Όµως, µια µεγάλη οικογενειακή επιχείρηση, και ιδιαίτερα αν είναι εισηγµένη, είναι απαραίτητο να λειτουργεί µε τους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης, ώστε να διασφαλίζει τα συµφέροντα όλων των µετόχων. Παράλληλα, για να διασφαλιστεί η µακροπρόθεσµη επιτυχηµένη πορεία της, πρέπει η επιχείρηση να διαθέτει µια δυνατή διοικητική οµάδα από έµπειρα στελέχη της αγοράς και µια ξεκάθαρη στρατηγική που θα υπηρετεί το όραµά της.
Η Kρι Κρι σήµερα παραµένει µια οικογενειακή επιχείρηση εισηγµένη στο Χ.Α., απασχολεί περισσότερους από 700 εργαζόµενους, µε πωλήσεις που προβλέπεται ότι το 2024 θα ξεπεράσουν τα 245 εκατ. ευρώ και µε κεφαλαιοποίηση στο Χρηµατιστήριο πάνω από 450 εκατ. ευρώ.
Φέτος γιορτάζει τα 70 της χρόνια. Ιδρύθηκε το 1954 από τον Γιώργο Τσινάβο. Η επόµενη γενιά συµµετέχει ήδη ενεργά και προετοιµάζεται για να συνεχίσει το όραµά µας να πρωταγωνιστήσουµε στην ανάπτυξη του ελληνικού γιαουρτιού και παγωτού παγκοσµίως. Εξάλλου, τα 70 χρόνια είναι µόνο η αρχή...