Βλέπω πέντε ξεκάθαρες αλλαγές στις παγκόσμιες καταναλωτικές τάσεις, οι οποίες επαναδιαμορφώνουν την παγκόσμια οικονομία μετά την πανδημία και έχουν ιδιαίτερη επίδραση στη Λατινική Αμερική.
Πρώτον, το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι πλατφόρμες χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (fintech) και οι εφαρμογές delivery θα εξακολουθήσουν να μεγεθύνονται. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι μέχρι το 2025 τα έσοδα από το ηλεκτρονικό εμπόριο παγκοσμίως θα ξεπεράσουν τα 57 τρισ. δολάρια. Αναγνωρίζοντας αυτή την εκπληκτική ευκαιρία, οι εταιρείες λιανικού εμπορίου, μεταξύ αυτών και η Mercado Libre, επενδύουν μεγάλα ποσά, ιδιαίτερα στα logistics και τις μεταφορές, για να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για ανάπτυξη στη Λατινική Αμερική.
Η ανάδυση των ψηφιακών πορτοφολιών και των άμεσων πληρωμών (instant payments) έχει οδηγήσει σε μια νέα εποχή τις αγορές στη Λατινική Αμερική, όπου μεγάλο μέρος του πληθυσμού παραδοσιακά δεν χρησιμοποιεί τράπεζες και επικρατεί η παραοικονομία. Αυτός ο μετασχηματισμός όχι μόνο αυξάνει τη δύναμη των καταναλωτών ενισχύοντας την πρόσβασή τους σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, αλλά φέρνει επανάσταση σε όλη την περιοχή σε ό,τι αφορά την αποταμίευση, τις επενδύσεις και τις χρηματοοικονομικές συνήθειες.
Τα μοντέλα κατανάλωσης σε αυτή τη νέα εποχή θα επηρεαστούν και από την άνοδο του πληθωρισμού. Οι Λατινοαμερικανοί ιστορικά εξοικειωμένοι με τους πληθωριστικούς κύκλους. Αυτή η εμπειρία τούς κατέστησε σταδιακά όλο και πιο συνειδητοποιημένους σχετικά με τις καταναλωτικές τους συνήθειες και με τις χρηματοοικονομικές τους αποφάσεις, επιτρέποντάς τους να προσαρμόζονται και να κινούνται αναλόγως. Στη Mercado Libre αυτό αποτελεί μέρος της καθημερινής μας πραγματικότητας επί 24 χρόνια. Μάθαμε να αναπτύσσουμε στρατηγικές που μας επέτρεψαν να μεγαλώνουμε ακόμη και σε συνθήκες πληθωρισμού.
Υπάρχει μια ευδιάκριτη μεταβολή των καταναλωτικών επιλογών στη Λατινική Αμερική: τα υλικά αγαθά σταδιακά δίνουν χώρο σε υπηρεσίες lifestyle, όπως τα ταξίδια και οι δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου. H αλλαγή ευθυγραμμίζει τη Λατινική Αμερική με την ευρύτερη παγκόσμια τάση, σύμφωνα με την οποία τα άτομα αναζητούν την αυτοπραγμάτωση μέσω εμπειριών και αυτοβελτίωσης.
Μια άλλη τάση είναι η αυξανόμενη συνειδητοποίηση και ανησυχία για την επίπτωση της κατανάλωσης στο περιβάλλον. Απαντώντας στην καταναλωτική ζήτηση, οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου ανά τον κόσμο επενδύουν σε ποικιλία λύσεων και εναλλακτικών για παραδόσεις μικρών και μεγάλων αποστάσεων, μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα από τις μεταφορές τους και καθιστώντας τα logistics τους πιο αποτελεσματικά. Για παράδειγμα, τα πακέτα παραδίδονται τώρα με τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και ποδηλάτων, που εκπέμπουν λίγο ή και καθόλου άνθρακα στην ατμόσφαιρα, καθώς και με τη χρήση κοντινών σταθμών παραλαβής (last-mile delivery stations).
Σε αυτή τη νέα εποχή δεν θα μας καθορίζουν αποκλειστικά τα προϊόντα που καταναλώνουμε, αλλά η επιμονή με την οποία αγκαλιάζουμε την αλλαγή. Θα τολμήσουν οι εταιρείες να φανταστούν εκ νέου στρατηγικές και να στραφούν προς τις επιθυμίες μιας ταχέως εξελισσόμενης καταναλωτικής κουλτούρας; Θα αναγνωρίσουν οι κυβερνήσεις την επείγουσα ανάγκη να δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα που να φροντίζει την καινοτομία και να στηρίζει όσους αμφισβητούν την υφιστάμενη κατάσταση;
* Ο κ. Marcos Galperin είναι ιδρυτής, διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της Mercado Libre, κορυφαίας πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου και χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (fintech).
© 2023 The New York Times Company