Παπαστεργίου: «Κράτος στο κινητό» και με Τεχνητή Νοημοσύνη

Η αλληλεπίδραση των πολιτών με το κράτος άλλαξε σελίδα, τονίζει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην Ειδική Εκδοση Turning Points του Euro2day.gr και των New York Times. Οι εφαρμογές που έρχονται.

Παπαστεργίου: «Κράτος στο κινητό» και με Τεχνητή Νοημοσύνη

«Με ένα κράτος που τον σέβεται, χτίζουμε με κάθε πολίτη μια νέα, στέρεη σχέση εμπιστοσύνης»: ο Δημήτρης Παπαστεργίου, Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θέτει με απόλυτη σαφήνεια τον στόχο για τα έργα και την πορεία της ψηφιακής μετάβασης του κράτους. Στο πλαίσιο αυτό, εξηγεί τις μέχρι τώρα επιδόσεις της πρώτης εφαρμογής Τεχνητής Νοημοσύνης στη δημόσια διοίκηση, παρουσιάζει τις εφαρμογές που έρχονται και αφήνει ένα μήνυμα αισιοδοξίας λέγοντας «η ίδια η τεχνολογία διευρύνει κάθε μέρα το πεδίο των επιλογών μας».

Η Tεχνητή Nοημοσύνη (ΑΙ) στην Ελλάδα έχει την προσωπική σφραγίδα του πρωθυπουργού, γεγονός που αποδεικνύει η σχετική Συμβουλευτική Επιτροπή που έχει συστήσει. Τι σημαίνει αυτό για την προώθησή της;

Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί τομή για την εξέλιξη της τεχνολογίας και ευρύτερα της κοινωνίας, καθώς μας προσφέρει άπειρες νέες δυνατότητες για την επίλυση προβλημάτων και τη χάραξη πολιτικών. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε από πολύ νωρίς έμφαση στην Τεχνητή Νοημοσύνη και ανέλαβε την πρωτοβουλία για τη σύσταση της Συμβουλευτικής Επιτροπής, κάτι που δείχνει ότι η υιοθέτηση της χρήσης της είναι προτεραιότητα. Έχει κομβική σημασία ο έγκαιρος σχεδιασμός όταν αναφερόμαστε σε καταστάσεις τόσο δυναμικές όσο η εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης. Μόνο έτσι μπορούμε να αδράξουμε κάθε ευκαιρία και να αποφύγουμε τους κινδύνους της υπό διαμόρφωση κατάστασης. Ευτυχώς, στη χώρα μας αυτό συνέβη την κατάλληλη χρονική συγκυρία και μάλιστα σε ανώτατο επίπεδο.

Ποιες αλλαγές αναμένεται να φέρει στη δημόσια διοίκηση η Τεχνητή Νοημοσύνη; Η πρώτη εφαρμογή που έγινε στο gov.gr, τι αποτελέσματα έχει φέρει μέχρι τώρα;

Εδώ και λίγους μήνες λειτουργεί το mAigov, η πρώτη εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης στη δημόσια διοίκηση, με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, οι διάλογοι που πραγματοποιήθηκαν ξεπέρασαν τους 400.000. Η αλληλεπίδραση των πολιτών με το κράτος άλλαξε σελίδα. Κάθε πολίτης πλέον μπορεί ανά πάσα στιγμή να απευθυνθεί στον ψηφιακό βοηθό για όποιο θέμα της δημόσιας διοίκησης τον απασχολεί και να λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες, καθώς και το link με την κατάλληλη υπηρεσία του gov.gr. Παράλληλα, εξελίσσουμε συνεχώς τον ψηφιακό βοηθό. Πρόσφατα έγινε πολύγλωσσος, αφού πλέον «μιλάει» όλες τις επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και τα αλβανικά, έτσι ώστε να εξυπηρετεί πολίτες, οι οποίοι δεν μιλούν ελληνικά. Ήδη με την εφαρμογή αυτή η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει απλουστεύσει τη σχέση πολίτη - δημόσιας διοίκησης. Πρόκειται, όμως, μόνο για την αρχή.

Σε ποια πεδία δημόσιας διοίκησης έχετε προετοιμάσει την είσοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης και ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;

Με δυνατότητες ανάλυσης τεράστιου όγκου δεδομένων και εξαγωγής δομημένων στοιχείων, η Τεχνητή Νοημοσύνη θα αναμορφώσει τομείς όπως η δικαιοσύνη, η υγεία, το φορολογικό σύστημα. Στον κλάδο της Πολιτικής Προστασίας, για παράδειγμα, έχουμε κάνει ήδη δοκιμές για ανίχνευση πυρκαγιών με εξελιγμένα εργαλεία, τα οποία πέραν του έγκαιρου εντοπισμού των εστιών, μπορούν με μοντελοποιημένο τρόπο να προβλέψουν την πορεία της φωτιάς. Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα άμεσα να προβούμε στις απαραίτητες ενέργειες και να δώσουμε οδηγίες στους πολίτες. Αντίστοιχα μπορούμε να προβλέψουμε τις πλημμύρες βάσει της αύξησης της στάθμης των ποταμών και άρα να προχωρήσουμε σε εκκενώσεις περιοχών εφόσον αυτό χρειάζεται.

Από την Τοπική Αυτοδιοίκηση βρεθήκατε εν μια νυκτί μέλος της κυβέρνησης, σε μια θέση απαιτητική και διαδεχόμενος έναν πολύ επιτυχημένο υπουργό. Ποιες οι προκλήσεις - προτεραιότητές σας;

Παρέλαβα ένα υπουργείο στο οποίο είχε γίνει εντυπωσιακή δουλειά. Εξαρχής ήταν προτεραιότητά μας να ολοκληρώσουμε όλες τις μεταρρυθμίσεις που ήταν σε ρότα υλοποίησης αλλά και να προσθέσουμε νέες προοπτικές στην ψηφιακή μετάβαση της χώρας. Αυτό εξάλλου είναι δεδομένο, καθώς η ίδια η τεχνολογία διευρύνει κάθε μέρα το πεδίο των επιλογών μας, όπως είπαμε και παραπάνω σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Ψηφίστηκε ο νόμος για τη νέα Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας, ώστε η χώρα να είναι πιο ασφαλής στις επιθέσεις στον κυβερνοχώρο. Για να αντιληφθούμε τη σημασία, να σας τονίσω ότι μέσα σε μια εβδομάδα οι κρατικοί κόμβοι δέχτηκαν 13.300.000 επιθέσεις.

Ετοιμαζόμαστε για νομοθεσία που θα πολλαπλασιάσει το ανοιχτά δεδομένα στη χώρα μας, ώστε να έχει ο καθένας πρόσβαση στον πλούτο αυτόν. Ξέρετε, εξάλλου, ότι στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είμαστε ανά πάσα στιγμή έτοιμοι να προσφέρουμε την τεχνική στήριξη σε κάθε τομέα του κράτους. Για παράδειγμα, αυτή την περίοδο (σ.σ. Φεβρουάριος 2023) εργαζόμαστε με τα συναρμόδια υπουργεία πάνω στο νέο σύστημα εισόδου και ταυτοποίησης των φίλαθλων στα γήπεδα με τεχνολογικά μέσα. Ετοιμάζουμε την εφαρμογή για τις παραλίες, ώστε ο πολίτης να μπορεί να ελέγχει άμεσα εάν οι ξαπλώστρες που έχουν τοποθετηθεί είναι νόμιμες ή παράνομες. Μέσω της αναβαθμισμένης εκδοχής του wallet του gov.gr, περιορίζουμε τα έγγραφα που ζητούν οι δημόσιοι φορείς από τους πολίτες, καθώς με τη συναίνεσή μας θα αντλούνται κατευθείαν τα απαραίτητα στοιχεία μας από τα δημόσια μητρώα.

Όλα όσα σχεδιάζουμε και υλοποιούμε έχουν στο επίκεντρό τους τον πολίτη και την απλούστευση της καθημερινότητάς του. Στόχος είναι, στο τέλος της τετραετίας, όλη η εξυπηρέτηση του κράτους να έχει περάσει στο κινητό μας. Έτσι, με ένα κράτος που τον σέβεται, χτίζουμε με κάθε πολίτη μια νέα, στέρεη σχέση εμπιστοσύνης.

Φίλιππος Πανταζής [email protected]

v