Το ποντίκι που βρυχάται

Η πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ Lina Khan συνεχίζει απτόητη να επιτίθεται σε κολοσσούς όπως οι Microsoft και Meta, ακόμα και στην παραμικρή υποψία για μονοπωλιακές πρακτικές.

Το ποντίκι που βρυχάται
  • Δηλώσεις της Lina Khan (γράφει ο David McCabe)

Η Lina Khan, η πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ (Federal Trade Commission - FTC), υπερασπίστηκε την επιθετική στρατηγική του οργανισμού παρά τις ήττες σε κάποιες δικαστικές υποθέσεις που αμφισβητούσαν συμφωνίες που αφορούσαν τη Microsoft και τη Meta, την ιδιοκτήτρια του Facebook και του Instagram. «Όποτε ασχολούμαστε με μια υπόθεση, θέλουμε να την κερδίσουμε», είπε στο συνέδριο του DealBook.

Η Khan, 34 ετών, ήταν στην πρώτη γραμμή των προσπαθειών της κυβέρνησης Biden να μπλοκάρει περισσότερες εταιρικές συμφωνίες και να παραπέμψει εταιρείες στα δικαστήρια για φερόμενη παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Η ανέλιξή της στην κορυφή της FTC ακολούθησε τη γρήγορη άνοδο που ξεκίνησε όταν έγραψε μια κριτική για την ισχύ της Amazon, όταν ακόμα σπούδαζε νομικά.

Η Khan είχε μικτές επιδόσεις: Εταιρείες όπως η κατασκευάστρια chip Nvidia και η αμυντική βιομηχανία Lockheed Martin, αποσύρθηκαν από μεγάλες συμφωνίες ως αποτέλεσμα του ελέγχου της FTC. Η υπηρεσία, ωστόσο, έχασε μια νέα νομική πρόκληση για την αγορά μιας startup εικονικής πραγματικότητας από τη Meta και απέτυχε να εμποδίσει τη Microsoft να αγοράσει την εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών Activision Blizzard.

«Η μεγάλη εικόνα είναι η εξής: υπάρχει ένα θεμελιώδες ερώτημα στην επιβολή της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, το οποίο είναι το εξής: σε κατάσταση αβεβαιότητας, πώς αντισταθμίζεται το κόστος του λάθους;», αναρωτήθηκε. «Είναι καλύτερο να κάνεις ένα μικρό λάθος στην πορεία της διαδρομής ή είναι καλύτερο να μην ξεκινήσεις ποτέ;».

Η Khan είπε ότι μια μακροχρόνια «προκατάληψη υπέρ της αδράνειας» είχε σημαντικό κόστος για την οικονομία. Τώρα, υπάρχει μια «επανεξισορρόπηση», όπου η κυβέρνηση αντιστρέφει την πορεία της, είπε.

Οι δικαστικές ήττες δεν εμπόδισαν την υπηρεσία να καταθέσει μήνυση κατά της Amazon τον Σεπτέμβριο του 2023, με το επιχείρημα ότι ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου είχε πιέσει τους μικρούς εμπόρους και είχε φουσκώσει τεχνητά τις τιμές για τους καταναλωτές. Η Khan υπερασπίστηκε το επιχείρημα της υπηρεσίας ότι η Amazon δραστηριοποιείται στην αγορά «διαδικτυακών υπερκαταστημάτων» αντί να αντιμετωπίζει ένα ευρύτερο σύνολο ανταγωνιστών - μια διάκριση που θα μπορούσε να είναι κρίσιμη για το πώς ένας δικαστής αναλύει την αγωγή.

Όταν ρωτήθηκε αν έχει εγγραφεί στο Amazon Prime, τη συνδρομητική υπηρεσία της εταιρείας, είπε ότι δεν το έχει κάνει. «Δεν είναι ένας τομέας στον οποίο πιστεύω ότι οι άνθρωποι, μέσω των καταναλωτικών εμπειριών τους, πρέπει να αντιδράσουν», είπε. «Απλά, προσωπικά, δεν το έχω κάνει».

c.2023 The New York Times Company

v