Brandenburger (Lidl): Το λιανεμπόριο χρειάζεται λιγότερο ασφυκτικό θεσμικό πλαίσιο

Σε μεταβατική φάση το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, τονίζει ο CEO και Πρόεδρος της Lidl Ελλάς, Martin Brandenburger στην Ειδική Εκδοση Business Review του Euro2day.gr και των New York Times. Τα μειωμένα περιθώρια και οι αναγκαίες αλλαγές στο πλαίσιο λειτουργίας.

Brandenburger (Lidl): Το λιανεμπόριο χρειάζεται λιγότερο ασφυκτικό θεσμικό πλαίσιο
  • Martin Brandenburger*

Τo πολύπλοκο περιβάλλον στην αγορά σούπερ μάρκετ τώρα, αναλύει ο Martin Brandenburger, CEO και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Lidl Ελλάς, ο οποίος εξηγεί τι συμβαίνει με τις τιμές, τον πληθωρισμό και την αγοραστική δύναμη. Επισημαίνοντας ότι στην Ελλάδα το λιανεμπόριο παραμένει σε φάση μετάβασης, μιλά για το πώς μπορούν να έρθουν περισσότερες επενδύσεις στον κλάδο και για τη σημασία της ενίσχυσης των εργαζομένων με διάφορους τρόπους, ενώ παρουσιάζει εκτενώς τη θέση και τη στρατηγική της εταιρείας στην Ελλάδα.

 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα τελευταία χρόνια, η ελληνική όπως και η διεθνής αγορά έκαναν βήματα προσαρμογής και συχνά εξέλιξης, αντιμετωπίζοντας ένα ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον. Πολλές μάρκες βρέθηκαν λόγω φιλοσοφίας σε ηγετικό ρόλο. Βοήθησαν στη διαμόρφωση νέων καταναλωτικών τάσεων και υιοθέτησαν νέες πρακτικές στον ευρύτερο κλάδο του λιανεμπορίου, προφανώς και στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Το σκηνικό του λιανεμπορίου στην Ελλάδα, παρά τον εκσυγχρονισμό των πρακτικών και των αντιλήψεων, παραμένει σε φάση μετάβασης. Η απόδοση του λιανεμπορίου στην Ελλάδα είναι μάλλον χαμηλή. Και τα τελευταία δύο περίπου χρόνια είχαμε μείωση του όγκου κατανάλωσης, κυρίως λόγω του πληθωρισμού. Αν μιλήσουμε ειδικότερα για τα σούπερ μάρκετ, το καθαρό περιθώριο κέρδους έχει περιοριστεί κάτω από το 2% και κυμαίνεται μεταξύ 1,3%-1,5% του τζίρου. Το φαινόμενο είναι διεθνές, αλλά η κάθε επιχείρηση οφείλει να αντιδράσει όσο καλύτερα μπορεί στο πλαίσιο της εθνικής της αγοράς.

Υπάρχει ορατή προοπτική, τόσο για την αγορά όσο και τη χώρα γενικότερα. Η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τους διεθνείς οίκους και οι μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες σίγουρα δημιουργούν εύφορο έδαφος για περισσότερες επενδύσεις, με επίκεντρο το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Είναι σημαντικό ότι η μεγέθυνση θα κυμανθεί πάνω από 2% μέχρι και το 2025.

Πρέπει, όμως, να γίνουν πολλά ακόμα, να βελτιωθούν τα πράγματα κυρίως στο θεσμικό πλαίσιο. Υπάρχουν πολλές κανονιστικές ρυθμίσεις που συχνά επηρεάζουν αρνητικά τις αποδόσεις και τον υγιή ανταγωνισμό. Ένα λιγότερο ασφυκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο οδηγεί σε περισσότερες δυνατότητες υγιούς ανάπτυξης, μέσα από επενδύσεις που κατευθύνονται όχι μόνο σε νέες υποδομές αλλά και στον εκσυγχρονισμό της επιχειρησιακής λειτουργίας, την αύξηση των θέσεων εργασίας, τη μείωση των τιμών και την ουσιαστική ενίσχυση των εργαζομένων.

Αυτό μπορεί να σημαίνει στην πράξη από αναβάθμιση των δεξιοτήτων μέχρι την αύξηση των μισθών. Και αυτό το τελευταίο είναι το «κλειδί» όχι μόνο για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής αλλά και για την οριζόντια ανάπτυξη, λόγω αύξησης της κατανάλωσης. Και εδώ στείλαμε ένα σαφές μήνυμα, δίνοντας παράλληλα και το καλό παράδειγμα, με την αύξηση του κατώτατου μισθού πλήρους απασχόλησης στα 1.000 ευρώ μικτά για όλους τους εργαζομένους μας στα καταστήματα, στις αποθήκες και στα γραφεία.

Προφανώς η αύξηση των τιμών είναι κυρίαρχο θέμα για όλους, πολύ περισσότερο όταν ο οικογενειακός προϋπολογισμός είναι πλέον πολύ συμπιεσμένος. Στη Lidl Ελλάς ο καταναλωτής και οι καθημερινές ανάγκες του παραμένουν σταθερά στο κέντρο των προτεραιοτήτων μας. Αφουγκραζόμαστε τις δυσκολίες του, σεβόμαστε τις δυνατότητές του και προσπαθούμε με κάθε τρόπο να προσφέρουμε κορυφαία προϊόντα στη βέλτιστη σχέση τιμής - ποιότητας. Σύμφωνα με έρευνες που εκπονούμε εσωτερικά και σε τακτική βάση σε πάνω από 200 προϊόντα βασικής ανάγκης, προκύπτει πως είμαστε τουλάχιστον 10% φθηνότεροι σε σχέση με τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ.

Παράλληλα, πέρα από τα προϊόντα που εντάχθηκαν στην πρωτοβουλία της «μόνιμης μείωσης τιμής» του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, στη Lidl Ελλάς έχουμε μειώσει μόνιμα τις τιμές έως και 37% σε περισσότερα από 330 βασικά προϊόντα, που πραγματικά κάνουν τη διαφορά στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Επίσης, μέσα από το πρόγραμμα Lidl Plus, o μέσος καταναλωτής μπορεί να εξοικονομήσει έως και 1.000 ευρώ ετησίως.

Η Lidl Ελλάς εδώ και σχεδόν 25 χρόνια μεγαλώνει μαζί με τον τόπο. Και το πετυχαίνουμε χάρη στη μοναδική μας επιχειρηματική φιλοσοφία αλλά και το πάθος, την αφοσίωση και τον επαγγελματισμό των πάνω από 6.700 εργαζομένων μας. Πιστεύουμε στο απλό και βιώσιμο εμπόριο, ασκούμε πράσινη επιχειρηματικότητα και το αποδεικνύουμε στην πράξη.

Για το 2022 συγκεκριμένα, η συνολική προστιθέμενη αξία που προσφέραμε στην ελληνική οικονομία ήταν 953 εκατ. ευρώ, κάτι που αντιστοιχεί στο 0,46% του ΑΕΠ. Για κάθε 1 ευρώ άμεσης συνεισφοράς μας στο ΑΕΠ, δημιουργούνται επιπλέον 3,89 ευρώ προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία.

Σήμερα υποστηρίζουμε στη χώρα περισσότερες από 33.000 συνολικές θέσεις εργασίας, με τις άμεσες να ξεπερνούν τις 6.700. Μόνο το 2022, δημιουργήσαμε περίπου 200 νέες θέσεις εργασίας. Μέχρι σήμερα έχουμε επενδύσει στη χώρα πάνω από 1,4 δισ. ευρώ και υλοποιούμε το επενδυτικό μας πρόγραμμα, που για τα επόμενα τρία χρόνια περιλαμβάνει συνολικές επενδύσεις πάνω από 120 εκατ. ευρώ για το δίκτυο των καταστημάτων και των αποθηκών μας.

Συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε την πελατειακή μας βάση χτίζοντας ακόμα περισσότερη αξιοπιστία και εμπιστοσύνη. Και θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε απλές, γρήγορες αγορές, καινοτόμο αγοραστική εμπειρία, με στόχο να καλύπτουμε τις καθημερινές ανάγκες του καταναλωτή, με κορυφαίας ποιότητας προϊόντα σε πραγματικά χαμηλές τιμές. Οι ρίζες μας είναι βαθιές, απλώνονται σε κάθε ελληνική οικογένεια και δυναμώνουν γόνιμες σχέσεις, αυτές που μας οδηγούν σταθερά σε ένα καλύτερο αύριο για όλες και όλους.

* Ο Martin Brandenburger είναι CEO και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Lidl Ελλάς

v