Το περιβάλλον στην αγορά θα παραµείνει ρευστό, εκτιµά ο Γιώργος Τρακάκης, CEO της Endless EC, ο οποίος εξηγεί πώς η εταιρεία του κατάφερε να µεγεθυνθεί κόντρα στις αλλεπάλληλες κρίσεις. Ακόµα, σχολιάζει την κατάσταση στις κατηγορίες «Personal Hygiene» και «Household Care» προϊόντων, επισηµαίνει τις σηµαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και αναλύει τον τρόπο µε τον οποίο η Endless θα συνεχίσει να επιτυγχάνει υψηλές επιδόσεις.
Πώς κρίνετε την κατάσταση σήμερα στην αγορά και στον κλάδο σας; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το επόμενο διάστημα;
Συμμετέχω ενεργά στην εταιρεία από το 2012, αρχικά ως εργαζόμενος, εν συνεχεία ως μέλος της διοίκησης και από το 2019 ως διευθύνων σύμβουλος. Στα χρόνια αυτά, δεν υπήρξε περίοδος που να χαρακτηρίστηκε από αυτό που θα λέγαμε «business as usual». Το αντίθετο. Εντούτοις, παρότι στα 38 χρόνια λειτουργίας μας, τα 15 ήταν σε καθεστώς οικονομικής κρίσης, πανδημίας, ενεργειακών αναταράξεων, πληθωριστικών πιέσεων, καταφέραμε -και επιμένουμε- να ακολουθούμε μια πορεία αυτόνομη, αυτάρκη και φιλόδοξη.
Κρίνοντας εξ ιδίων αλλά και από την επαφή μου με παράγοντες της αγοράς, εκτιμώ πως συνολικά είμαστε πιο ώριμοι και ψύχραιμοι, πιο προετοιμασμένοι στις διακυμάνσεις και με καλύτερο επίπεδο συνεργασίας μεταξύ μας. Στο πλαίσιο αυτό, θα έλεγα πως η αγορά αποκτά μια προοπτική macro ανάπτυξης, αρκεί να διατηρήσει και να βελτιώσει τα αντανακλαστικά της σε ό,τι αφορά στην αξιοποίηση των ευκαιριών, όταν αυτές εμφανίζονται, και να διαχειρίζεται έγκαιρα και αποφασιστικότερα τις δυσκολίες που στην πορεία προκύπτουν.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα στον κλάδο χαρτικών και απορρυπαντικών, δύο είναι τα σημεία που ξεχωρίζουν. Πρώτον, το ότι η ελληνική παραγωγή άντεξε και επανήλθε. Στην πορεία, κάποια μεγάλα brands χάθηκαν ή εξαγοράστηκαν, εκτιμώ όμως πως είμαστε κάποιες εταιρείες που έχουμε πείσει για τις δυνατότητες και τις προοπτικές της «made in Greece» παραγωγής προϊόντων «Personal Hygiene» και «Household Care».
Δεύτερον, το γεγονός ότι οι καταναλωτές έχουν ολοένα πιο αυξημένες απαιτήσεις σε ό,τι αφορά στη σχέση τιμής και ποιότητας. Το διαπιστώσαμε με τη σειρά #goodmood που ξεκινήσαμε στις αρχές του 2023, η οποία υπηρετεί το μοντέλο σωστή τιμή - ιδανική ποιότητα, πετυχαίνοντας να δημιουργήσει τη δική της κατηγορία με αξιόλογα μερίδια.
Ειδικά στο θέμα των τιμών των προϊόντων, πιστεύετε ότι θα δούμε αποκλιμάκωση, έστω και σε δεύτερο χρόνο; Πώς κρίνετε τις κινήσεις της κυβέρνησης στο συγκεκριμένο θέμα;
Νιώθω ασφαλέστερα να τοποθετηθώ για τον δικό μας κλάδο. Το 2023 υπήρξε μια χρονιά όπου κατεγράφη σταδιακή αποκλιμάκωση στις τιμές μας, επακόλουθο της αντίστοιχης μείωσης κόστους που κατέγραψαν οι τιμές των πρώτων υλών. Η πορεία της απομείωσης βλέπουμε τώρα να ανακόπτεται, με τις τιμές, ειδικά του χαρτιού, να καταγράφουν στο τρέχον διάστημα ανοδικές τάσεις, εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης που παρατηρείται στην Κίνα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι ανατιμήσεις αυτές δεν αναμένεται να φτάσουν στο επίπεδο του 2022.
Σε ό,τι αφορά στα κυβερνητικά μέτρα, εκτιμώ πως οι πρωτόγνωρες συνθήκες πίεσης που βιώσαμε, οδήγησαν και σε πρωτόγνωρα κυβερνητικά μέτρα, όπως το «καλάθι του νοικοκυριού». Σε κάθε περίπτωση, η δράση είναι καλύτερη από την αδράνεια και εμείς ως εταιρεία, αλλά και το σύνολο του κλάδου πιστεύω, είμαστε αρωγοί κάθε σχεδιασμού που στόχο έχει την ομαλότητα της αγοράς και τη μέριμνα των αναγκών του κοινού.
Πιστεύετε ότι τα προβλήματα που παρατηρούνται ακόμα στην εφοδιαστική αλυσίδα, στην τιμή των πρώτων υλών κ.ά. είναι η «νέα κανονικότητα»; Πώς έχει προσαρμοστεί η Endless EC σε αυτή την κατάσταση;
Εν ολίγοις, ναι. Πρόκειται για μια «νέα κανονικότητα». Σίγουρα τα προβλήματα δεν είναι της ίδιας έντασης ή έκτασης όπως κατά την περίοδο της πανδημίας ή στην έναρξη του Ουκρανικού, όμως το περιβάλλον παραμένει ρευστό. Ως Endless EC η απάντησή μας είναι η ίδια που εφαρμόζουμε από το 2021: συγκράτηση εξόδων και επένδυση στα αποθέματα.
Επιπλέον πλεονέκτημά μας αποτελεί το ότι μόλις προ τριετίας ολοκληρώσαμε το επενδυτικό μας πρόγραμμα ύψους 17 εκατ. ευρώ, που δημιούργησε δομές και ενίσχυσε δυνατότητες, ώστε να είμαστε ακόμα πιο αυτάρκεις και αυτόνομοι στα στάδια της παραγωγής. Αυτάρκεια που την επιδιώκουμε ακόμα και σε επίπεδο ενέργειας, με την επένδυση σε ιδία παραγωγή μέσω φωτοβολταϊκών στις εγκαταστάσεις μας να ολοκληρώνεται στις επόμενες μέρες.
Συνολικά, ποια είναι η θέση της Enldess EC τώρα στην αγορά και ποια η στρατηγική της; Έχοντας πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα προηγούμενα χρόνια, πού θα στηρίξει την περαιτέρω ανάπτυξή της;
Η Endless EC δεν είναι μια νέα παρουσία στη χονδρική και λιανική. Μετρά σχεδόν τέσσερις δεκαετίες σταθερής παρουσίας και αξιοπρεπούς συνεργασίας με την αγορά. Εκτιμώ πως το άνοιγμα που κάναμε το 2021 στην πρώτη επώνυμη σειρά μας, την Endless Earth, και το 2023 στην #goodmood, ανέδειξαν πως είμαστε μια ώριμη εταιρεία με νεανική ορμή και διάθεση για ακόμη περισσότερα.
Σε οικονομικό επίπεδο, η στρατηγική μας βασίζεται στο τρίπτυχο «συγκράτηση εξόδων - μείωση δανεισμού - σταθεροποίηση κερδοφορίας». Σε επιχειρηματικό επίπεδο, η ενίσχυση του υφιστάμενου R&D θα μας επιτρέψει να εμβαθύνουμε προϊοντικά στις κατηγορίες χαρτικών και απορρυπαντικών, διευρύνοντας το αποτύπωμά μας και ενισχύοντας το brand name Endless.
Ποιες εκτιμάτε πως θα είναι οι προκλήσεις της νέας χρονιάς και πού θέλετε να βρίσκεστε στο τέλος του 2024;
Τα οικονομικά αποτελέσματα των προηγούμενων χρήσεων καταδεικνύουν μια σταθερότητα στα μεγέθη μας και μια συνέπεια στην αναπτυξιακή μας στρατηγική. Εκτιμώ πως το ίδιο συμπέρασμα θα προκύψει και από τα αντίστοιχα του 2023, παρότι πρόκειται για μια χρονιά σε μεγάλο της διάστημα δύσκολη για την παραγωγή, η οποία συνέχισε να υφίσταται το ωστικό κύμα από τις αναταράξεις του 2022.
Το 2024 θα βρει την εταιρεία με νέο οργανόγραμμα και πλήρως ανανεωμένες εσωτερικές διαδικασίες, αποτέλεσμα της πολιτικής Εταιρικής Διακυβέρνησης που εκκινήσαμε να εφαρμόζουμε το 2022. Η ανανέωση αυτή σε επίπεδο διοίκησης και τμημάτων θα αρχίσει να αποδίδει μέσα στο νέο έτος και αυτό από μόνο του αποτελεί για εμάς μια πρόκληση μετάβασης στο επόμενο στάδιο της επιχειρηματικής μας διαδρομής. Μιας πορείας που φιλοδοξία μας είναι στο τέλος του 2024 να μας έχει εδραιώσει στις ανερχόμενες δυνάμεις της ελληνικής παραγωγής και στους διαμορφωτές των τάσεων στον κλάδο μας.