Ο Steve Ballmer (φωτό), πρώην διευθύνων σύμβουλος της Microsoft και νυν ιδιοκτήτης των Los Angeles Clippers, ίδρυσε τη USAFacts, έναν οργανισμό που χρησιμοποιεί δημόσιες βάσεις δεδομένων -και δημοσκοπήσεις- για να ερευνά και να παρουσιάζει το προφίλ του αμερικανικού πληθυσμού, τα δημοσιονομικά των ΗΠΑ και την επίδραση που έχουν οι κυβερνητικές πολιτικές στην κοινωνία.
Μεταξύ των θεμάτων για τα οποία μίλησε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου για τις ενδιάμεσες εκλογές των ΗΠΑ και αφορούσαν τους ψηφοφόρους, ο κ. Ballmer τοποθετήθηκε και για το θέμα των πληροφοριών στα social media. Ακολουθούν αποσπάσματα από τη συζήτησή του με τον δημοσιογράφο των New York Times, Andrew Ross Sorkin.
Ζούμε σε μια εποχή που οι άνθρωποι μιλούν για τα fake news και τον ρόλο των social media. Εσείς ζήσατε στον κόσμο της τεχνολογίας πολύ καιρό. Θεωρείτε ότι τελικά οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για τα πραγματικά περιστατικά; Και τι πιστεύετε: πρέπει να δράσουμε εμείς ή η Silicon Valley ή ο κόσμος της τεχνολογίας, αν όντως έχουν έτσι τα πράγματα;
Δεν θα ορκιζόμουν ότι είναι έτσι. Από την άλλη, πιστεύω ότι οι άνθρωποι νοιάζονται για τα πραγματικά περιστατικά. Θα μπορούσε κανείς να ρωτήσει «ποια είναι πραγματικά περιστατικά;». Οι αριθμοί βοηθούν να υπάρχει μια πραγματική βάση. Οπότε θα πιστέψω ότι οι άνθρωποι ενδιαφέρονται. Το άλλο που βρήκαμε είναι ότι οι άνθρωποι λένε πως τα social media είναι για αυτούς η υπ’ αριθμόν 1 πηγή ειδήσεων. Εδώ υπάρχει κάτι αντιφατικό.
Τι νομίζετε ότι πρέπει να πράξει ο κλάδος, στον βαθμό τουλάχιστον που αυτό είναι πρόβλημα;
Χωρίς να λέω ότι δεν γίνεται ήδη σήμερα, αλλά είναι αληθινά ανάγκη να γίνει η πρώτη προτεραιότητα για τον κλάδο της τεχνολογίας, νομίζω ότι οι άνθρωποι που εμπλέκονται στα social media, στην έρευνα, πρέπει να αναρωτηθούν: «Τι κάνουμε γι’ αυτό; Πώς χρησιμοποιούμε την τεχνητή νοημοσύνη για να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι είναι αληθινό και τι δεν είναι, χωρίς να εμποδίζεται η ελεύθερη έκφραση;».
Αλλά αν το κοινό ενδιαφέρεται τόσο να διαβάζει νέα ή άρθρα ή οτιδήποτε λένε ότι είναι κατασκευασμένο και δεν το πιστεύουν, τι μπορεί να γίνει γι’ αυτό; Είναι ένα ενδιαφέρον πρόβλημα, που αφορά την ελεύθερη αγορά.
Πραγματικά, είναι ένα καλό πρόβλημα «ελεύθερης αγοράς». Πιστεύω ότι οι άνθρωποι μας λένε ότι θα προτιμούσαν να διαβάζουν πράγματα που θεωρούν αξιόπιστα. Απλώς σήμερα η πρόσβαση στα social media είναι πολύ πιο εύκολη σε σχέση με οτιδήποτε άλλο.
Ποια είναι η άποψή σας για την οικονομία σήμερα; Δεν εννοώ τους αριθμούς, αλλά το πώς σκέφτεστε γι’ αυτήν.
Με βάση τις αντιλήψεις μου για την οικονομία, βλέπω περισσότερες πιθανότητες να κινηθεί καθοδικά παρά ανοδικά. Δεν μπορώ να φανταστώ τα επιτόκια να μένουν στο επίπεδο αυτό για πάρα πολύ. Τα επιτόκια θα οδηγήσουν σε πτώση τις αξίες ενεργητικού, κάτι που θα επηρεάσει περισσότερο τους πιο εύπορους απ’ ό,τι τους λιγότερο εύπορους. Οι λιγότερο εύποροι δεν δανείζονται τόσα χρήματα όσα οι εύποροι (τι ειρωνεία!). Οπότε οι προβλέψεις μου δεν είναι και οι πλέον αισιόδοξες. Πιο μακροπρόθεσμα, ναι, είναι. Γι’ αυτό και οι επενδύσεις μου είναι σε μετοχές και μόνο σε μετοχές.
Για το τοπίο στην τεχνολογία; Τι θα λέγατε ως επενδυτής αλλά και ως γνώστης του κλάδου;
Πιστεύω ότι συμβαίνουν κάποια σπουδαία πράγματα στον χώρο της τεχνολογίας, τα οποία θα απελευθερώσουν πολλές δυνάμεις. Ξέρετε, η τεχνητή νοημοσύνη ήταν απλώς μια μεγάλη υπόθεση όταν ξεκίνησα εγώ στον τεχνολογικό κλάδο. Μετά έγινε αναξιόπιστη έννοια. Τώρα επέστρεψε. Πραγματικά πιστεύω στην τεχνητή νοημοσύνη -πίστευα για πολλά χρόνια. Πώς μπορούν οι μηχανές να ενδυναμώσουν την ικανότητά σου να κάνεις κάτι που θέλεις; Βλέπω πάρα πολλές δυνατότητες σ’ αυτό.