Έσοδα 233,3 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη (EBITDA) 117,3 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο εμπορικής εκμετάλλευσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Βρήκατε φλέβα χρυσού στα ελληνικά αεροδρόμια;
Τα τελευταία δύο χρόνια, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε σχεδόν κατά 20% στα 14 ελληνικά αεροδρόμια και αυτό αποτελεί ακόμα μία απόδειξη για τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελλάδα ως παγκόσμιος τουριστικός προορισμός.
Αυτό που οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψη είναι ότι, για να μπορέσει η εταιρεία μας να πλειοδοτήσει στον σχετικό διαγωνισμό, προχώρησε σε μια πολύ υψηλή προσφορά, η οποία ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από την εκτίμηση του ανεξάρτητου εκτιμητή, καθώς και από την αμέσως επόμενη καλύτερη προσφορά.
Στο πλαίσιο της προσφοράς μας, στις 11 Απριλίου 2017, καταβάλαμε στο ελληνικό Δημόσιο εφάπαξ προκαταβολικό τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο που έχει ποτέ δοθεί στο κράτος. Επίσης, η ετήσια αμοιβή παραχώρησης καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης είναι 22,9 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των έργων, θα καταβάλλεται στο ελληνικό Δημόσιο το 28,5% των λειτουργικών κερδών, ενώ περίπου 1 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη κατατίθεται για τη χρηματοδότηση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), των αεροδρομίων που διαχειρίζεται το Δημόσιο και των διαδρομών στο πλαίσιο της Υποχρέωσης Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΠΔΥ). Τέλος, είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το κράτος επωφελείται από το σχεδόν 50% των αεροναυτικών τελών.
Ακόμη, αυτό που πρέπει να θυμίσουμε στο ίδιο πλαίσιο είναι ότι, ενώ αρχικά είχαμε δεσμευθεί για μια επένδυση των 330 εκατ. ευρώ για την ανακατασκευή και τη μεταμόρφωση των 14 αερολιμενικών υποδομών, γρήγορα συνειδητοποιήσαμε ότι το ποσό αυτό δεν αρκεί και ως εκ τούτου χρειάστηκε να αυξήσουμε την επένδυσή μας στα 415 εκατ. ευρώ μέχρι το 2021. Άρα, λοιπόν, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε, οι μέτοχοί μας έχουν προχωρήσει σε μια τεράστια επένδυση, τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ στη χώρα.
Είμαστε ικανοποιημένοι από την πορεία των δύο πρώτων ετών, αλλά γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η βιομηχανία στην οποία δραστηριοποιούμαστε είναι πολύ ανταγωνιστική και συχνά επηρεάζεται από εξελίξεις που υπερβαίνουν τον έλεγχο των εμπλεκομένων μερών στον τομέα του τουρισμού. Επομένως, το επιχειρηματικό μας μοντέλο είναι -όπως θα έπρεπε να είναι- ορθολογικό και ρεαλιστικό.
Το 2017 διακινήσατε 27,5 εκατ. και το 2018 σχεδόν 30 εκατ. ταξιδιώτες. Με βάση τον προγραμματισμό θέσεων των αεροπορικών εταιρειών, ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τη χρονιά που διανύουμε;
Οι αιτούμενες από τις αεροπορικές εταιρείες χρονοθυρίδες (slots) για το καλοκαίρι του 2019 επιβεβαιώνουν τις θετικές προοπτικές των 14 αεροδρομίων που διαχειριζόμαστε και αποτελούν προϋπόθεση για ακόμη μία επιτυχημένη χρονιά. Αυτό βεβαίως σχετίζεται και με τις γειτονικές αγορές. Για παράδειγμα, η Τουρκία και οι χώρες της Βόρειας Αφρικής αναπτύσσονται γοργά, ενώ οι εξελίξεις σχετικά με το Brexit θα είναι επίσης καθοριστικές για την τελική έκβαση της σεζόν.
Δεδομένου ότι η Ελλάδα αποτελεί σημείο αναφοράς για τις διακοπές των Ευρωπαίων παραθεριστών, η περαιτέρω ανάπτυξη θα πρέπει επίσης να συνδεθεί και με το άνοιγμα νέων αγορών. Αυτός είναι ο στόχος μας και μέχρι στιγμής είχαμε κάποια πολύ επιτυχημένα αποτελέσματα, όπως στις περιπτώσεις της Θεσσαλονίκης και της Μυκόνου, οι οποίες συνδέονται άμεσα με τη Μέση Ανατολή και από εκεί με την Ασία και την Ωκεανία.
Στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης υλοποιείτε επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ, ώστε να διακινούνται από αυτό 9 εκατ. επιβάτες μέχρι το 2021. Μπορεί ρεαλιστικά η πόλη να εξελιχθεί σε αεροπορική πύλη των Βαλκανίων;
Χωρίς αμφιβολία, ναι! Μέχρι το 2020 το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» θα έχει διπλάσια χωρητικότητα σε σχέση με σήμερα και θα είναι σε θέση να διαχειριστεί περισσότερους από 9 εκατομμύρια επιβάτες.
Η μετατροπή του αεροδρομίου «Μακεδονία» σε κόμβο για τα Βαλκάνια αποτελεί στόχο μας, ο οποίος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη συνεργασία πολλών ενδιαφερομένων μερών, όπως είναι οι τοπικές αρχές, οι επαγγελματίες του τουρισμού και το κράτος. Μέχρι στιγμής, συνεργαζόμαστε με όλους στενά και έχουμε καταφέρει να διαγράψουμε μια θετική πορεία προς αυτή την κατεύθυνση. Για να επιτύχουμε τον σκοπό μας, πρέπει όλοι να συνεχίσουμε τη προσπάθεια ώστε να επωφεληθούμε πλήρως από τις δυνατότητες του νέου αεροδρομίου.
Έχετε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για να αυξηθεί η κίνηση σε περιόδους χαμηλής ζήτησης ή προτιμάτε τη θεωρητικά σίγουρη κίνηση του καλοκαιριού, όπως υποστηρίζουν κάποιες εταιρείες;
Τα 14 αεροδρόμιά μας απολαμβάνουν υψηλή εποχικότητα, κατά την οποία φτάνουν στο μέγιστο της χωρητικότητάς τους. Ωστόσο, η επένδυσή μας δεν αφορά μόνο στη στήριξη της υψηλής σεζόν. Τα αεροδρόμιά μας παραμένουν ανοιχτά συνεχώς, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και επομένως η επιμήκυνση της σεζόν αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για εμάς.
Όμως, για να γίνει αυτό, χρειάζεται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να συνεργαστούν. Οι αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να δεσμεύσουν δρομολόγια κατά τη διάρκεια της χαμηλής περιόδου, θα πρέπει να δουν ποια ζήτηση υπάρχει από τους ταξιδιώτες και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες. Από την πλευρά τους, οι τουριστικοί πράκτορες και οι ταξιδιώτες θα πρέπει να βρίσκουν στον εκάστοτε προορισμό διαθέσιμα ανοιχτά ξενοδοχεία, υπηρεσίες και δραστηριότητες -διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα να κάνουν. Και χαίρομαι που βλέπω ότι αυτές οι προσπάθειες αποδίδουν καρπούς.
Στην περίπτωση των Χανίων, για παράδειγμα, υλοποιούνται οι απαραίτητες προκαταρκτικές πρωτοβουλίες και ενέργειες ώστε η θερινή περίοδος να παραταθεί κατά δύο εβδομάδες, γεγονός που αποτελεί σημαντικό ορόσημο για το μέλλον. Για να υποστηρίξουμε αυτές τις προσπάθειες, έχουμε ανακοινώσει ένα σχέδιο που προσφέρει σημαντικές εκπτώσεις στις αεροπορικές εταιρείες που επιθυμούν να προγραμματίσουν νέα δρομολόγια που θα πραγματοποιούνται όλο τον χρόνο.
Οι αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη δημιούργησαν την Airlines for Europe (A4E) μέσω της οποίας επιχειρούν να πιέσουν τις εταιρείες αεροδρομίων να μειώσουν τα τέλη χρήσης που επιβάλλουν. Είναι εφικτό κάτι τέτοιο και με ποιες προϋποθέσεις;
Πράγματι, τα τελευταία τρία χρόνια ορισμένες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη προωθούν μια εκστρατεία για αυστηρότερο ρυθμιστικό περιβάλλον στους αερολιμένες και για χαμηλότερα αεροδρομικά τέλη. Αντίθετα, όμως, με αυτό που ισχυρίζονται, αν κάποιος εξετάσει πιο προσεκτικά τις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις των αεροπορικών εταιρειών, μπορεί να δει τι γίνεται στην πραγματικότητα. Από τα δικά τους στοιχεία προκύπτει ότι τα αεροδρόμια επικεντρώνονται στην παροχή ανταγωνιστικών και ποιοτικών υπηρεσιών στη σωστή τιμή.
Σε γενικές γραμμές, η επανεξέταση των τελών θα έθετε σε κίνδυνο τη δυνατότητα των αεροδρομίων να αναπτύσσονται και να εκσυγχρονίζονται συνεχώς. Ανταγωνιστικά τιμολόγια σε αεροδρόμια με καλή διαχείριση, υποστηρίζουν την ανάπτυξη προς πάσα κατεύθυνση.