H µόδα και ο τρόπος µε τον οποίο αγοράζουµε, αλλάζουν διαρκώς. Το Instagram και το Facebook παρακολουθούν τη δραστηριότητά µας και µας στέλνουν στοχευµένες διαφηµίσεις που µας επιτρέπουν να αγοράζουµε αντικείµενα µε ένα κλικ. Άτοµα που επηρεάζουν τις τάσεις, που έχουν εκατοντάδες χιλιάδες ακόλουθους, πληρώνονται από brands για να φορούν και να γράφουν για ρούχα και αξεσουάρ µε τρόπους που ενθαρρύνουν τους αναγνώστες τους να κάνουν αγορές. Η Amazon τώρα πουλά σχεδόν τα πάντα: νυφικά, λάστιχα αυτοκινήτων, πάνες.
Πολλοί σχεδιαστές εγκαταλείπουν την παραδοσιακή εποχικότητα και ακολουθούν για τις πωλήσεις µια προσέγγιση «το βλέπω τώρα, το αγοράζω τώρα», που επιτρέπει στους πελάτες να αγοράζουν αντικείµενα µόλις αυτά εµφανιστούν στην πασαρέλα. Όλες αυτές οι αλλαγές αναπόφευκτα έχουν προκαλέσει αναστάτωση και ανακατατάξεις.
Η Βενεζουελανο-Αµερικάνα σχεδιάστρια Carolina Herrera µίλησε στην Alexandra Polkinghorn για το πώς πλοηγεί τον 36χρονο οίκο της σε αυτό το νέο καταναλωτικό τοπίο. Γνωστή για το κλασικό της στυλ, η Carolina Herrera δηλώνει πως, ενώ ο κλάδος της µόδας µπορεί να εξελιχθεί σύµφωνα µε τους καιρούς, ο πυρήνας της βιοµηχανίας αυτής -η τέχνη, η λεπτοµέρεια και το προσωπικό όραµα- παραµένει αµετάβλητος.
Alexandra Polkinghorn: Ποια νοµίζετε πως είναι η σηµαντικότερη πρώτη σύνδεση που πρέπει να γίνει µε έναν υποψήφιο πελάτη;
Carolina Herrera: Το πρώτο πράγµα που ρωτά κάποιος που έρχεται να αγοράσει κάτι, είναι «τι καινούργιο υπάρχει;», διότι η µόδα έχει να κάνει µε το καινούργιο. Έχει να κάνει µε το να έχεις κάτι πολύ ιδιαίτερο, που είναι πολύ συγκεκριµένο για σένα -για να το κάνεις δικό σου. Σχεδιάζω για τη γυναίκα που θέλει κάτι θηλυκό, πολυτελές και ιδιαίτερο, που ταιριάζει, όµως, και µε τον σύγχρονο τρόπο ζωής της.
AP: Ποιες είναι οι µεγαλύτερες εξελίξεις στη µόδα αυτή τη στιγµή;
CH: Ο ψηφιακός κόσµος έχει αλλάξει τον τρόπο µε τον οποίον ο κόσµος βλέπει τη µόδα. Τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης, το Instagram, το Facebook ποτέ δεν είχαν µεγαλύτερη επίδραση στην αφήγηση της ιστορίας ενός brand. Πριν από χρόνια, η µόδα ήταν κάτι µε το οποίο εµπλέκονταν πολύ λίγοι άνθρωποι -τώρα είναι παντού. Με το Internet οποιοσδήποτε µπορεί να δει τις επιδείξεις την ώρα που γίνονται. Για παράδειγµα, έχω έναν λογαριασµό Instagram για τον οίκο Carolina Herrera, ο οποίος δίνει στον κόσµο αποκλειστική πρόσβαση στο ατελιέ και στη διαδικασία σχεδιασµού. Επιτρέπει στον κόσµο να είναι πιο ενηµερωµένος για τα ρούχα.
Η µόδα είναι ένα όνειρο που ξαφνικά πρέπει να γίνει πραγµατικότητα. Πρέπει να το φορέσεις και γι’ αυτό πάντα λέω πως η µόδα είναι µια τέχνη σε κίνηση. Αλλάζει διαρκώς και αλλάζει πολύ γρήγορα τώρα µε κάθε κολεξιόν, όµως αυτό δεν αλλάζει τη γοητεία και το µυστήριό της.
Η Carolina Herrera, η οποία διαπρέπει στον χώρο της µόδας εδώ και 36 χρόνια, λέει πως ενώ ο τοµέας της µόδας µπορεί να εξελίσσεται συνεχώς, ο πυρήνας του παραµένει αµετάβλητος. Η Carolina Herrera στο ξενοδοχείο «Plaza» της Νέας Υόρκης το 2017. (Amy Lombard/The New York Times)
AP: Τι παραµένει σταθερό;
CH: Πάντα έφτιαχνα ρούχα που κάνουν τις γυναίκες να µοιάζουν όµορφες και να αισθάνονται θηλυκές. Η κοµψότητα ποτέ δεν βγαίνει εκτός µόδας. Πάντα λέω πως δεν εργάζοµαι στον τοµέα της µόδας, αλλά στον τοµέα της οµορφιάς. Θέλω οι γυναίκες που φορούν Herrera πραγµατικά να αισθάνονται αυτοπεποίθηση γι’ αυτό που φορούν. Το στυλ δεν έχει να κάνει µόνο µε αυτό που φοράς, αλλά µε τον τρόπο που το φοράς. Είναι κάτι προσωπικό που αντανακλάται στον τρόπο µε τον οποίο ζεις και φτιάχνεις το σπίτι σου, στην αισθητική σου στα βιβλία και στην τέχνη, και στην προσωπική σφραγίδα που βάζεις σε ό,τι αγγίζεις.
AP: Γιατί είναι τόσο σηµαντική για εσάς η Νέα Υόρκη;
CH: Η Νέα Υόρκη είναι ένα σηµαντικό µέρος για τη µόδα. Είµαι Βενεζουελάνα, είµαι όµως µια Αµερικανίδα σχεδιάστρια, διότι άρχισα να σχεδιάζω στη Νέα Υόρκη πριν από περισσότερα από 35 χρόνια. Πάντα ήταν σηµαντικό για µένα να έχω ένα ατελιέ εντός του οίκου και να στηρίζω την πόλη και τη συνοικία των ενδυµάτων που στήριξε το brand.
Η Νέα Υόρκη είναι µια συνεχής πηγή έµπνευσης. Πάντα κάτι γίνεται -η ενέργειά της είναι µεταδοτική. Υπάρχει έµπνευση παντού αν είσαι ανοιχτός σ’ αυτήν.
AP: Μιλήσατε για τη σηµασία της ακεραιότητας του σχεδιασµού και του στυλ. Σας ανησυχεί πώς θα συµβαδίσετε µε τις τρέχουσες τάσεις;
CH: Δεν πιστεύω στις τάσεις. Αν όλοι ακολουθούσαν τις τάσεις, τότε όλοι θα µοιάζαµε το ίδιο -και αυτό δεν είναι διασκεδαστικό. Η µόδα θα πρέπει να είναι µια έκφραση του εαυτού σου. Πάντα έµενα πιστή στο στυλ και στους κώδικες του οίκου και κρατούσα τα µάτια µου ανοιχτά -η οµορφιά έχει έναν τρόπο να σε βρίσκει έτσι.
AP: Ωστόσο έχετε καταφέρει να παραµένετε τόσο επίκαιρη. Πώς;
CH: Αυτός είναι ένας οίκος µε ιστορία 36 χρόνων. Ο σχεδιαστής πρέπει να παραµένει πιστός σε αυτό που είναι και σε αυτό που είναι ο οίκος του, δηµιουργώντας ταυτόχρονα ρούχα για το σήµερα. Βρισκόµαστε σε µια άλλη εποχή. Δεν µπορώ να κάθοµαι και να κάνω τα ίδια πράγµατα που έκανα τη δεκαετία του ’80 ή τη δεκαετία του ’90.
Το τοπίο έχει αλλάξει παντελώς. Ο κόσµος είναι τελείως διαφορετικός λόγω της τεχνολογίας και της παγκόσµιας πρόσβασης στην πληροφορία. Η µόδα βρίσκεται πλέον παντού -βρίσκεται στο τηλέφωνο ή στον υπολογιστή, βρίσκεται στην τηλεόραση, βρίσκεται στις ταινίες. Αυτό που παράγεται πρέπει να είναι κάτι καινούργιο στα µάτια του καταναλωτή.
Είναι µια τεράστια πρόκληση, όµως είναι και πολύ συναρπαστικό, διότι κανένας δεν γνωρίζει αν είναι µαγικό, αν είναι τρελό ή αν είναι όµορφο. Η µόδα δεν είναι επανάσταση, είναι εξέλιξη.
© 2018. Distributed by The New York Times Syndicate.