Η μετεξέλιξη της Ευρωχαρτική σε Endless EC είναι επιστέγασμα μιας ευρύτερης εσωτερικής διαδικασίας αναμόρφωσης, τονίζει ο κ. Γεώργιος Τρακάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας. Όπως σημειώνει, η Endless EC επενδύει στη βιώσιμη ανάπτυξη και ετοιμάζεται για το επόμενο αναπτυξιακό της βήμα. Τέλος, εξηγεί γιατί θεωρεί τις δυσκολίες της συγκυρίας περιστασιακές, αναφέρει τα κλειδιά για την επιτυχή πορεία της εταιρείας και μιλά για τα «εξωστρεφή» σχέδιά της.
Πώς κρίνετε την κατάσταση σήμερα στην αγορά και στον κλάδο σας; Και ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την περίοδο που ακολουθεί;
Είμαστε στην εκκίνηση μιας νέας περιόδου. 10 χρόνια οικονομικής κρίσης και 24 μήνες πανδημίας μάς δοκίμασαν όλους και κράτησαν στο πεδίο όσους από εμάς συνδυάζαμε τη σοβαρότητα των υποδομών με την ευελιξία της σκέψης. Οι κλάδοι προϊόντων υγιεινής για οικιακή ή επαγγελματική χρήση, καθώς και αυτός των personal care προϊόντων, στους οποίους δραστηριοποιούμαστε, έκλεισαν το 2020 με σχεδόν διψήφια αύξηση.
Βρισκόμαστε, λοιπόν, μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα, που έχει να κάνει με αναμορφωμένες καταναλωτικές συνήθειες και προτεραιότητες, σε μια οικονομία που αποκτά ρυθμό ανάπτυξης, έχοντας συνηθίσει στο απροσδόκητο, και σε μια παγκόσμια φιλοσοφία παραγωγής που δίνει έμφαση στην αυτάρκεια και στο αυτοδύναμο της διαχείρισης της πρώτης ύλης.
Υπό το πρίσμα αυτό, το 2022 ξημερώνει ως έτος-ορόσημο για να προσδιορίσουμε εκ νέου το επιχειρηματικό μας βάρος και το αποτύπωμά μας στην αγορά.
Πιστεύετε ότι προβλήματα που παρατηρούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα, στην τιμή των πρώτων υλών κ.λπ. είναι μόνιμα; Πώς τα αντιμετωπίζετε;
Είμαστε η εταιρεία, αλλά και η γενιά που ουσιαστικά μεγάλωσε μέσα στις κρίσεις. Το ότι είμαστε σήμερα ενεργοί και φιλόδοξοι σημαίνει πως από κάθε κρίση αντλήσαμε συμπεράσματα που μας έκαναν καλύτερους.
Στο πλαίσιο αυτό, τα προβλήματα που σήμερα παρατηρούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα, με τις επιπτώσεις που έχουν σε τιμές και χρόνους διακίνησης των αγαθών, είναι ένα φαινόμενο που αφορά όλες τις εταιρείες και είναι υπό εξέλιξη.
Η ομάδα μας το παρακολουθεί πολύ στενά και ανακαλύπτουμε καθημερινά τρόπους να το ελέγξουμε. Είναι μια νέα κατάσταση, σε αρκετές περιπτώσεις ακραία, η οποία εκτιμούμε θα αρχίσει να εξισορροπείται στους επόμενους μήνες. Για τις ώριμες εταιρείες, με σοβαρές υποδομές και εχέγγυα για το μέλλον, θα αποτελέσει μια παροδική έντονη αναστάτωση στην ιστορική τους πορεία, για αρκετές από τις υπόλοιπες, όμως, είναι πολύ πιθανό να έχει έως και μη αναστρέψιμες αρνητικές επιπτώσεις
Και στο περιβάλλον αυτό αποφασίστηκε η μετονομασία της εταιρείας από Ευρωχαρτική σε Endless EC. Πώς μεταφράζεται αυτή η κίνηση;
Στη συμπλήρωση 36 χρόνων λειτουργίας της, η εταιρεία εισέρχεται σε μια περίοδο ώριμης νεότητας. Η πορεία μας καταδεικνύει ποιοι είμαστε και οι δυνατότητές μας τροφοδοτούν τη διάθεση για ακόμη περισσότερα. Για το επόμενο βήμα που θα μας ενισχύσει σε ό,τι αφορά τη θέση μας στην αγορά και θα διευρύνει περαιτέρω τις δυνατότητές μας στους τομείς δραστηριοποίησής μας, όπως αυτοί θα μπορούσαν να συνοψιστούν σε «Personal Hygiene», καθώς και «Away From Home Hygiene» και «Household Care».
Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία επανασυστήνεται, αντλώντας από την ορμή του βασικού της μέχρι τώρα brand, η δημιουργία του οποίου ταυτίζεται χρονικά με την Ευρωχαρτική ΑΕΒΕ. Μια αλλαγή σημαντική για εμάς και ένα πρώτο βήμα εξωστρέφειας σε ό,τι αφορά στις επιχειρηματικές κινήσεις που σχεδιάζουμε, σταθερά προσηλωμένοι στον στόχο μας.
Μια αλλαγή, παράλληλα, που ήρθε σαν επιστέγασμα μιας ευρύτερης εσωτερικής διαδικασίας αναμόρφωσης, που στόχο είχε τη βελτιστοποίηση του τρόπου λειτουργίας της εταιρείας, δημιουργώντας ένα σύγχρονο πλαίσιο Εταιρικής Διακυβέρνησης, που επιβεβαιώνει τη σοβαρότητα που σταθερά μας προσδιορίζει σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες και τις πρακτικές μας.
Η εταιρεία έχει κάνει άλματα τόσο στα χρόνια της οικονομικής κρίσης όσο και στην περίοδο της πανδημίας. Πώς επιτεύχθηκε αυτό;
Κοιτάζοντας μπροστά και επενδύοντας στη συνολική ενίσχυση εταιρείας και προϊόντων. Η έναρξη της πανδημίας μας πέτυχε στην ολοκλήρωση του επενδυτικού μας πλάνου ύψους 17 εκατ. ευρώ, που αφορούσε στην ενίσχυση των εγκαταστάσεων, στην αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού, καθώς και στην ανέγερση νέων παραγωγικών εγκαταστάσεων και αποθηκευτικών χώρων, ώστε σήμερα να εκτεινόμαστε σε έκταση που αγγίζει πλέον τα 80.000 τ.μ. Με την επένδυσή μας αυτή αυξήθηκε η παραγωγικότητα και οι εξαγωγές, ενώ μειώθηκε το κόστος.
Εν ολίγοις, εισήλθαμε στην περίοδο της αναγκαστικής λόγω Covid-19 «απομόνωσης», με ενισχυμένο το στοιχείο της αυτοδυναμίας και της αυτάρκειας, από το R&D και τις πρώτες ύλες έως το packaging και τη διανομή. Έτσι, μπορέσαμε να ανταποκριθούμε στην αυξανόμενη ζήτηση, αλλά και να σχεδιάσουμε καινοτόμα προϊόντα, που εισάγουν μια νέα φιλοσοφία ποιότητας χρήσης, αλλά και περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με κυρίαρχο παράδειγμα τη σειρά «Endless Earth».
Είναι μια διαδρομή που μας βρήκε να καταγράφουμε το 2020 ιστορικό υψηλό σε επίπεδο πωλήσεων, και συγκεκριμένα της τάξης του 21% σε σχέση με τον μέσο όρο ανάπτυξης της πενταετίας.
Πιστεύετε ότι μακροπρόθεσμα το κλειδί για την ανάπτυξη της εταιρείας είναι οι διεθνείς αγορές ή η εσωτερική; Ποια είναι τα «εξωστρεφή» σχέδιά σας;
Το κλειδί για τη βιώσιμη ανάπτυξή μας βρίσκεται στην αξιοποίηση και αναβάθμιση του άυλου κεφαλαίου και στην ενίσχυση της εταιρικής μας κουλτούρας, με έμφαση στην αυξημένη υπευθυνότητα, όπως αυτή προσδιορίζεται και αξιολογείται μέσω της ουσιαστικής ένταξης των ESG κριτηρίων και πολιτικών.
Είναι γεγονός πως ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια το brand «Endless» απογειώθηκε. Παράλληλα, η εταιρεία εκσυγχρονίστηκε, επεκτάθηκε, διευρύνθηκε. Δεν κοιτάζουμε μακρύτερα από εκεί που μπορούμε να φτάσουμε, αλλά θέλουμε σταθερά να διευρύνουμε το αποτύπωμά μας.
Τα εξωστρεφή μας σχέδια εκκινούν από την εντονότερη παρουσία στην ελληνική αγορά. Την ίδια στιγμή, με το πλεονέκτημα που μας δίνει η λειτουργία μας και στη Θεσσαλονίκη και την αισιοδοξία που μας επιτρέπουν τα στοιχεία από το εξωτερικό, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τον ρόλο που μια υψηλής ποιότητας, ανεξάρτητη βιομηχανία επεξεργασίας και παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων προσωπικής υγιεινής, οικιακής και επαγγελματικής φροντίδας και υγιεινής, μπορεί να διεκδικήσει μερίδια και σε επιλεγμένες αγορές στο εξωτερικό.
Πώς διαμορφώνετε το επενδυτικό σας πλάνο; Θα επιδιώξετε να αντλήσετε πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε.;
Έχουμε αποδείξει την ικανότητά μας να μετατρέπουμε το κεφάλαιο επένδυσης σε αξία ανάπτυξης. Το «Ελλάδα 2.0» είναι ένα σημαντικότατο πρόγραμμα, μια εξαιρετική επιτυχία και μια μοναδική ευκαιρία να κάνει η χώρα ένα άλμα στο μέλλον. Εμείς κινούμαστε ανεξάρτητα από αυτό, με επενδυτικό πλάνο που βασίζεται σε ενέργειες που οι ίδιοι ελέγχουμε και το οποίο έχει ήδη δρομολογηθεί. Πρόκειται για κινήσεις που προδιαγράφουν ήδη ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον για εμάς 2022. Αν στην πορεία του προγράμματος και της εξέλιξης της Endless EC συναντηθούμε, αυτό θα είναι για εμάς χρήσιμο, όχι όμως κρίσιμο.