Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι σήμερα η ελληνική επιχειρηματικότητα βρίσκεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη καμπή. Από τη μια πλευρά υπάρχουν οι μεγάλες προκλήσεις της πανδημίας αλλά και της αναζωπύρωσης των πληθωριστικών πιέσεων και της έκρηξης των ενεργειακών τιμών. Κι από την άλλη, υπάρχουν η βελτίωση σημαντικών παραμέτρων του οικονομικού κλίματος (ξένες επενδύσεις, φιλικότερο περιβάλλον προς την επιχειρηματικότητα) και η προσδοκία πακτωλού χρημάτων μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και των Ε-ΣΠΑ, που προσφέρουν μοναδική ευκαιρία για μετασχηματισμό του οικονομικού μοντέλου στην Ελλάδα και για μακροχρόνια, βιώσιμη ανάπτυξη.
Την ίδια στιγμή, ακόμη και στην πιο προηγμένη οικονομία του κόσμου, τις Ηνωμένες Πολιτείες, προκύπτουν νέα διλήμματα, νέες συνθήκες στο περιβάλλον, καθώς η έλευση της πανδημίας, ο κίνδυνος της κλιματικής αλλαγής, αλλά και ο καταιγιστικός ρυθμός των τεχνολογικών εξελίξεων (με μια λέξη, η «ψηφιοποίηση»), ανατρέπουν τις συνθήκες του παρελθόντος (ακόμη και τη φύση της… εργασίας), οδηγώντας μεταξύ άλλων και σε επαναπροσδιορισμό της αλληλεπίδρασης των επιχειρήσεων με την κοινωνία.
Το περιβάλλον, η κοινωνική ευθύνη και η χρηστή διακυβέρνηση, το γνωστό ακρωνύμιο «ESG», δεν είναι απλά «buzz words», εξελίσσονται σε θεμελιώδεις παραμέτρους για την επιχειρηματικότητα, σε μια περίοδο που τα tweets μπορούν κυριολεκτικά να γονατίσουν τη φήμη αλλά και τη δραστηριότητα ακόμη και επιχειρηματικών κολοσσών. Το ζήσαμε πρόσφατα και στη χώρα μας.
Συνδυάζοντας εμπειρίες από μεγάλα επιχειρηματικά ονόματα των ΗΠΑ αλλά και τις απόψεις, τους προβληματισμούς και τις προσδοκίες κορυφαίων προσωπικοτήτων της ελληνικής επιχειρηματικότητας, το φετινό «Business Review» δικαιολογεί απόλυτα τον τίτλο του, αναδεικνύοντας φλέγοντα θέματα αλλά και ένα ευρύτερο πλαίσιο πορείας προς το μέλλον.
Αρχής γενομένης από τους κρίσιμους κλάδους της Βιομηχανίας και της Ενέργειας, άρρηκτα πλέον συνδεδεμένους με τους κινδύνους κατά τη μετάβαση στο «πράσινο μέλλον», περνάμε στο νέο τραπεζικό τοπίο που διαμορφώνεται στη χώρα μας, στους παραδοσιακούς στυλοβάτες της Ναυτιλίας, του Τουρισμού και των Τροφίμων, στους πρωταγωνιστές της ψηφιοποίησης, αλλά και στις Υποδομές, τις Κατασκευές και το Real Estate, τις Υπηρεσίες, το Εμπόριο και την Υγεία, σε μια καθολική ανίχνευση του παρόντος και των μελλοντικών τάσεων. Κοινός τόπος: η ανάγκη μετασχηματισμού και καινοτομίας, που διατρέχει πλέον το σύνολο του επιχειρηματικού φάσματος.
Όποιοι την αγνοήσουν, θα αναλάβουν πολύ μεγάλο κίνδυνο!
*O κ. Γιώργος Παπανικολάου είναι Διευθυντής του Euro2day.gr