Υψηλούς στόχους έχει θέσει η μεγαλύτερη φαρμακευτική εταιρεία στην Ελλάδα, η ΒΙΑΝΕΞ Α.Ε. Συνομιλώντας με βασικούς εκπροσώπους της εγχώριας και διεθνούς φαρμακοβιομηχανίας στο 8ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, οι κ.κ. Δημήτρης Π. Γιαννακόπουλος, Πρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου και Κωνσταντίνος Παναγούλιας, Αντιπρόεδρος της ΒΙΑΝΕΞ Α.Ε., αναφέρθηκαν στα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει και σε όσα αναμένεται να ακολουθήσουν.
Ο κ. Γιαννακόπουλος σημείωσε πως η ΒΙΑΝΕΞ έχει εδραιωθεί εδώ και δύο δεκαετίες ως η μεγαλύτερη φαρμακευτική εταιρεία στην Ελλάδα. Μάλιστα, τα τελευταία τρία χρόνια βρίσκεται στην κορυφή μεταξύ ελληνικών και ξένων εταιρειών, ξεπέρασε δηλαδή και τις πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. «Ενδεικτικά, το 2022, κλείσαμε στα 443,1 εκατ. ευρώ και κατέχοντας το 10% της ελληνικής αγοράς», είπε, για να σημειώσει: «Οι επιτυχίες οφείλονται στα πιστά βήματα και στις αρχές του ιδρυτή μας Παύλου Γιαννακόπουλου και στη σκληρή δουλειά όλων, διοίκησης και εργαζόμενων».
Όπως ανέφερε ο κ. Γιαννακόπουλος, ο Όμιλος ΒΙΑΝΕΞ έχει 1.350 εργαζόμενους και βρίσκεται στην πρώτη θέση στην ιδιωτική αγορά. Το σύνολό τους είναι πλήρους απασχόλησης και όχι μερικής, κάτι που έχει πολύ μεγάλη σημασία. Το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας καλύπτει όλες τις θεραπευτικές κατηγορίες, στις οποίες περιλαμβάνονται ιδιαίτερα σημαντικά φάρμακα, όπως εμβόλια, αιμοπαράγωγα, σκιαγραφικά και ηπαρίνες.
Για το μέλλον της εταιρείας ανέφερε: «Η ΒΙΑΝΕΞ, από την ηγετική της θέση, έχει τη δυνατότητα ανάπτυξης νέων φαρμάκων, ξεκινώντας από την έρευνα και ακολουθώντας όλα τα βήματα μέχρι τον ασθενή. Είμαστε η μοναδική εταιρεία που παράγει ενέσιμα ογκολογικά σκευάσματα στην Ελλάδα. Τα 4 υπερσύγχρονα εργοστάσια ενισχύονται σταθερά με επενδύσεις στον τεχνολογικό εξοπλισμό και παράλληλα επεκτείνονται οι παραγωγικές τους δυνατότητες».
Στήριξη στην κοινωνία
Αναφερόμενος στην περίοδο της πανδημίας, επισήμανε πως το πρώτο φάρμακο που εγκρίθηκε παγκοσμίως στα νοσοκομειακά πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση της Covid, ήταν η δεξαμεθαζόνη. «Στην Ελλάδα, το 90% της ενέσιμης δεξαμεθαζόνης διατίθεται από τη ΒΙΑΝΕΞ. Μια σειρά ευρωπαϊκών χωρών που αντιμετώπιζαν ελλείψεις, ζητούσαν να αγοράσουν από εμάς σε τετραπλάσια τιμή. Δεν πουλήσαμε στους ξένους, μείναμε εδώ, παρείχαμε τα προϊόντα μας στην ελληνική αγορά, παρόλο που πληρώναμε 60% clawback», υπογράμμισε.
Σύμφωνα με τον κ. Γιαννακόπουλο, αυτό δείχνει πως η ελληνική φαρμακοβιομηχανία δεν είναι εδώ μόνο για την κερδοφορία: «Είναι για να στηρίζει την κοινωνία, να στηρίζει τους Έλληνες και τους ανθρώπους που ζουν στην Ελλάδα», είπε.
Μένοντας στο θέμα της πανδημίας, ανέφερε πως οι ηπαρίνες ήταν φάρμακο πρώτης γραμμής για την πρόληψη των θρομβώσεων στην Covid: «Η ΒΙΑΝΕΞ καλύπτει το 25% των αναγκών σε ηπαρίνες χαμηλού μοριακού βάρους και συνέβαλε καθοριστικά για να μην ξεμείνουν τα νοσοκομεία. Επίσης, και στις κλασικές ηπαρίνες έχουμε το 100% της παραγωγής. Από φέτος αναλάβαμε την παγκόσμια παραγωγή, καθώς η δανέζικη εταιρεία έκλεισε το εργοστάσιο όπου παραγόταν. Με επένδυση σε τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό, πλέον η παγκόσμια παραγωγή θα γίνεται στο εργοστάσιο Α΄ της ΒΙΑΝΕΞ», τόνισε.
Καινοτομία στη φαρμακοβιομηχανία
Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο κ. Κωνσταντίνος Παναγούλιας τοποθετήθηκε αναφέροντας ότι η διάκριση των καινοτομιών γίνεται σε τέσσερα επίπεδα, τα οποία εκφράζουν τη σχέση μεταξύ της χρήσης μιας υπάρχουσας ή μιας καινούργιας τεχνολογίας και τη διείσδυση σε μια ήδη υπάρχουσα ή σε μια νέα αγορά. Πρόκειται για τις εξής κατηγορίες κατά τον ίδιο:
- Η οριακή καινοτομία (marginal innovation), η οποία είναι από τις πιο κοινές μορφές καινοτομίας που μπορούμε να συναντήσουμε στην αγορά, που χρησιμοποιεί την ίδια υπάρχουσα τεχνολογία και απλά προσθέτει μικροαλλαγές διαφοροποίησης.
- Η βελτιωτική καινοτομία (Me-too innovation), που αφορά το λανσάρισμα νέων φαρμακευτικών ουσιών χωρίς ιδιαίτερο θεραπευτικό αποτέλεσμα.
- Η διασπαστική καινοτομία (disruptive innovation), που είναι ένας τύπος επιχειρηματικής καινοτομίας η οποία αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες ή τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα, διαταράσσοντας την υπάρχουσα αγορά.
- Η ριζική καινοτομία (radical innovation), δηλαδή η νέα τεχνολογία, σε νέα αγορά, όπου αξιοποιούνται εξ ολοκλήρου νέες τεχνολογίες, υπηρεσίες και επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία ανοίγουν νέες αγορές. Βάσει των κριτηρίων που επικρατούν στη Γαλλία, μόνο το 1% των προϊόντων θεωρείται καινοτόμο, ενώ στη Γερμανία το 10%.
Όπως εξήγησε, στην Ελλάδα έχουμε μια τάση να θεωρούμε όλα τα νέα προϊόντα καινοτόμα. Βάσει αυτών των βαθμίδων της καινοτομίας, θα πρέπει αντίστοιχα να καθορίζονται και τα κίνητρα που αφορούν την τιμοδοτική πολιτική, την πολιτική αποζημίωσης, την προστασία των δικαιωμάτων και τις επιδοτήσεις για Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D).