Mουντιάλ: Θα... ”σκοράρουν” οι οικονομίες;

Πόσο εύκολα μετατρέπεται η παγκόσμια προβολή σε κέρδη; Από πού περιμένουν την τόνωση της οικονομίας τους οι συν-διοργανώτριες του Μουντιάλ και με ποιους τρόπους θα ωφεληθούν κλάδοι, όπως αυτός της τηλεπικοινωνίας, του τουρισμού και της… κινηματογραφικής βιομηχανίας;

Mουντιάλ: Θα... ”σκοράρουν” οι οικονομίες;
Η δημοσιότητα που διεκδικεί η διοργάνωση τέτοιων αθλητικών γεγονότων, όπως το Μουντιάλ είναι αναμφισβήτητη. Η απόσταση όμως του να μετατραπεί η εστίαση της παγκόσμιας κοινότητας σε κέρδη δεν είναι τόσο μικρή, όσο πολλοί νομίζουν.

Αυτό τουλάχιστον επισημαίνουν τα οικονομικά επιτελεία Κορέας και Ιαπωνίας, που για πρώτη φορά στη ιστορία του θεσμού συν-διοργανώνουν το Μουντιάλ.

Σύμφωνα με έρευνα του site economics.about, 7 στις 10 χώρες που διοργάνωσαν το Μουντιάλ, παρουσίασαν αύξηση του ΑΕΠ κατά 1% στα επόμενα δύο χρόνια μετά τη διοργάνωση. Το ιαπωνικό οικονομικό επιτελείο υπολογίζει το ποσοστό της αύξησης να διαμορφωθεί στο 0,3%.

Τα τελευταία χρόνια, η αύξηση του αριθμού των φανατικών οπαδών στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου είναι ραγδαία. Οι Iάπωνες διοργανωτές υπολογίζουν στους ομογάλακτους fans της στρογγυλής θεάς, καθώς αναμένεται να εκτινάξουν στα ύψη τις πωλήσεις των αξεσουάρ και των αναμνηστικών του παγκοσμίου κυπέλλου.

Αναφορικά με τα κατ’ εξοχήν έσοδα ενός ποδοσφαιρικό αγώνα, τα εισητήρια, οι διοργανωτές περιμένουν συνολικά έσοδα ύψους 900 εκατ. δολ. Το ποσό αυτό προκύπτει με δεδομένο ότι τα γήπεδα Ιαπωνίας και Κορέας θα εμφανίζουν κάθε ημέρα της διοργάνωσης πληρότητα 100%, κάτι που σε απόλυτους αριθμούς σημαίνει ότι στα στάδια των δύο χωρών θα εισρρέουν καθημερινά 1 εκατ. θεατές. Η τιμή των εισiτηρίων ποικίλλει και διαμορφώνεται από 60 ως 500 δολ, ενώ οι διοργανωτές προκειμένου να υπολογίσουν τα έσοδα, χρησιμοποίησαν τη μέση τιμή των 280 δολαρίων.



Ακόμα όμως περισσότερο υπολογίζουν στον τουρισμό, αφού περισσότεροι από 500.000 άνθρωποι αναμένεται να περάσουν τον επόμενο μήνα τα ιαπωνικά σύνορα. Οι αρμόδιοι για τον τουρισμό φορείς έχουν τοποθετήσει ψηλά τον πήχη: αναμένουν ο αριθμός των τουριστών να αυξηθεί στα 8 εκατ. για κάθε έτος ως το 2008, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για την Κορέα είναι 10 εκατ. επισκέπτες ανά έτος, ως το 2010.

Οι ανα τον κόσμο ταξιδιωτικοί πράκτορες δίνουν στην προσπάθεια αυτή προβάδισμα στην Ιαπωνία, καθώς εκτιμάται ότι η δημόσια εικόνα της είναι καλύτερη. Η απαγόρευση της FIFA να χρησιμοποιείται το Παγκόσμιο Κύπελλο ως μέσο προσέλκυσης συναλλάγματος κάνει τα πράγματα δυσκολότερα για τις δύο χώρες, οι οποίες, παρότι φρόντισαν να κάνουν νωρίτερα φέτος εκτενείς παρουσιάσεις των αξιοθεάτων που διαθέτει η χώρα τους, ομολογούν πως δεν διαθέτουν μνημεία αντίστοιχα του Πύργου του Άιφελ και του Σινικού τείχους.

Άλλοι, εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι. Η Sky Perfect Com., η μεγαλύτερη συνδρομητική τηλεόραση της Ιαπωνίας και το μόνο ιαπωνικό δίκτυο που θα προβάλλει και τους 64 αγώνες, υπολογίζει να εγγράψει 360.000 νέους συνδρομητές μέχρι το τέλος του τουρνουά, ενώ η προμηθεύτρια της μπάλας των αγώνων, Adidas, περιμένει αύξηση των πωλήσεών της στην Ιαπωνία κατά 30% για το 2002.

Τα έσοδα που προεξoφλούν τα marketing sectors πολλών πολυεθνικών, δεν είναι υπερβολικά, αν αναλογιστεί ότι αναμένονται συνολικά πάνω από 50 δισ. θεάσεις όλων των ειδών, αφού υπολογίζεται από τους Financial Times ότι 8 στους 10 ανθρώπους του πλανήτη θα έχουν τα βλέμματα στραμμένα στην τελετή έναρξης.

Αυτές όμως που μάλλον θα πανηγυρίσουν περισσότερο σε αυτό το Μουντιάλ είναι οι εταιρίες διαδικτύου και οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, αφού τα δύο αυτά μέσα θεωρούνται τα πλέον διακριτικά για την ενημέρωση των φιλάθλων-εργαζομένων.

Η Yahoo! Αφενός ως επίσημος χορηγός των αγώνων, αλλά και ως δημιουργός του site της FIFA, επισημαίνει την αυξημένη σημασία που θα διαδραματίσει το internet στην παρακολούθηση των αγώνων. ”Είναι πιο πιθανό ο μέσος εργαζόμενος να παρακολουθεί τους αγώνες από το δίκτυο, παρά από την πολυθρόνα του σπιτιού του”, δηλώνει χαρακτηριστικά στέλεχος της εταιρίας.

Η απαγόρευση της απευθείας μετάδοσης των ποδοσφαιρικών συναντήσεων μέσω internet δεν φαίνεται να απασχολεί την Yahoo!, η οποία προσδοκά περίπου 2,9 δισ. επισκέψεις στις σελίδες της, έναντι των 1,20 δισ. επισκέψεων το 1998.

Εξάλλου, πακέτα ενημέρωσης μέσω κινητού τηλεφώνου συμφώνησε να παρέχει μεταξύ άλλων και η Agence France Press σε συνεργασία με γαλλικό provider γραπτών μηνυμάτων. Οι τιμές της συνδρομής ποικίλουν ανάλογα με την πληροφορία που ζητά να λαμβάνει ο χρήστης (από το ποιος σκόραρε, μέχρι το κούρεμα (!) του κάθε παίκτη και την παρουσία –ή όχι- της συζύγου του στο γήπεδο) και εκτείνονται από τις 1,50 αγγλικές λίρες για ένα μόνο αγώνα, ως τις 19,5 λίρες που κοστίζει να παρακολουθήσετε μια ομάδα σε ολόκληρο το τουρνουά.

Για την ευρωστία των υπολοίπων μορφών διασκέδασης, πλην των τηλεοπτικών, αναμένεται να φροντίσει το… ασθενές φύλλο, αφού παρατηρείται σημαντική αύξηση του αριθμού των γυναικών που παρακολουθούν κινηματογραφικές ταινίες, όσο και αυτός εκείνων που ταξιδεύουν σε εξωτικούς προορισμούς.



Δημήτρης Γλύστρας

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v