Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ασφαλιστικές: «Γκρίζες» οι προβλέψεις για τη φετινή κερδοφορία

Μετά την περυσινή πτώση των κερδών κατά 40,4%, «γκρίζες» είναι οι εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς καθώς αναφέρονται σε νέα υποχώρηση μέσα στο 2015. «Πληγές» η πτώση της παραγωγής και τα μειωμένα περιθώρια στον κλάδο αυτοκινήτου.

Ασφαλιστικές: «Γκρίζες» οι προβλέψεις για τη φετινή κερδοφορία

Μετά τη σημαντική κάμψη που σημείωσαν τα κέρδη των ασφαλιστικών εταιρειών το 2014, νέα επιδείνωση αποτελεσμάτων αναμένεται για τη φετινή χρονιά.

Με βάση τα στοιχεία μελέτης που δημοσίευσε χθες η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, το 2014 η παραγωγή ασφαλίστρων υποχώρησε οριακά (-0,9%), το σύνολο των τεχνικών αποτελεσμάτων μειώθηκε κατά 24,4%, τα προ φόρων κέρδη έπεσαν κατά 31,2% και τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 244 εκατ. ευρώ, δηλαδή ήταν 40,4% μικρότερα σε σύγκριση με εκείνα του 2013.

Βέβαια, ένα σημαντικό κομμάτι της μειωμένης κερδοφορίας δεν οφείλεται στις ενέργειες των ίδιων των εταιρειών, αλλά σε εξωγενείς παράγοντες, δηλαδή στην πτώση των εσόδων από επενδύσεις κατά 13%.

Το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων των εταιρειών στις 31/12/2014 ήταν αυξημένο κατά 6,4%, με την καθαρή θέση των ασφαλιστικών ομίλων να διαμορφώνεται στα 2,346 δισ. ευρώ και τη μέση αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων τους στο αρκετά ικανοποιητικό 10,4%. Στα θετικά επίσης συγκαταλέγονται η σημαντική μείωση των απαιτήσεων και το χαμηλότερο ποσοστό ακυρώσεων (ως αποτέλεσμα των αποφάσεων της ΤτΕ και της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου στον κλάδο αυτοκινήτου).

Το χειρότερο ωστόσο είναι πως οι μέχρι σήμερα εκτιμήσεις αναφέρονται σε περαιτέρω μείωση της κερδοφορίας των ασφαλιστικών εταιρειών μέσα στο 2016. Αν και απομένουν δύο περίπου μήνες για την ολοκλήρωση του έτους και πολλά πράγματα μπορούν να αλλάξουν (ιδίως στο μέτωπο των επενδυτικών αποδόσεων), οι διοικήσεις των περισσότερων εταιρειών δείχνουν να έχουν χαμηλώσει ως ένα βαθμό τουλάχιστον τον πήχη των προσδοκώμενων επιδόσεων.

Πρώτον, γιατί το σύνολο της ασφαλιστικής παραγωγής αναμένεται από παράγοντες της αγοράς να υποχωρήσει περίπου κατά 4% (-10% στους γενικούς κλάδους και +3% στη ζωή). Ένα σημαντικό κομμάτι μάλιστα του κλάδου ζωής (επενδυτικά προϊόντα) που πρωταγωνίστησε κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο, συνοδεύεται από χαμηλά περιθώρια κέρδους.

Και δεύτερον, γιατί όπως όλα δείχνουν, αναμένεται σημαντική συρρίκνωση στο τεχνικό αποτέλεσμα του κλάδου αυτοκινήτων. Γνωστή ασφαλιστική εταιρεία μάλιστα, εκτίμησε πως ο δείκτης ζημιών της θα επιδεινωθεί κατά περίπου δέκα ποσοστιαίες μονάδες, όχι μόνο λόγω των χαμηλότερων τιμολογίων, αλλά και εξαιτίας του αυξημένου αριθμού ατυχημάτων (μεγαλύτερη κυκλοφοριακή κίνηση εξαιτίας των μειωμένων τιμών στα καύσιμα).

Το ζήτημα είναι πως η επιβράδυνση αυτή της μέσης κερδοφορίας έρχεται σε μια περίοδο που όλες σχεδόν οι εταιρείες αναζητούν -ενόψει Solvency II- αυξημένα εποπτικά κεφάλαια, τα οποία με τη σειρά τους ενισχύονται τόσο περισσότερο -όταν οι λοιποί παράγοντες διατηρούνται σταθεροί-, όσο αυξάνεται το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων, άρα τόσο περισσότερο όσο ανεβαίνει το ύψος των κερδών.

Ειδικότερα, μεγαλύτερα εποπτικά κεφάλαια θα χρειαστούν όσες εταιρείες αγωνίζονται να πιάσουν τα απαιτούμενα ελάχιστα όρια του Solvency II, αλλά και όσες εταιρείες τα ξεπερνούν ήδη, προκειμένου να έχουν την ευχέρεια να αυξήσουν το ύψος της παραγωγής τους στο μέλλον (να εκμεταλλευθούν την κρίση, διευρύνοντας μερίδια αγοράς σε βάρος των αδύναμων κρίκων).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v