Fitch: Ο αναβαλλόμενος φόρος καθορίζει αν αρκούν τα 25 δισ.

Επαρκή κρίνει ο Fitch τα φρέσκα κεφάλαια ύψους 25 δισ. ευρώ για τις τράπεζες, κάτι που ωστόσο θα εξαρτηθεί από το αν θα συνεχιστεί το ευνοϊκό καθεστώς με τη διαχείριση των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων και από το τι θα βγάλουν τα stress tests.

Fitch: Ο αναβαλλόμενος φόρος καθορίζει αν αρκούν τα 25 δισ.
H Fitch Ratings εκτιμάει ότι το συνολικό ποσό των 25 δισ. ευρώ των νέων κεφαλαίων που προορίζονται για τον ελληνικό τραπεζικό κλάδο θα πρέπει να είναι επαρκές, εκτός αν οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις (DTA) πάψουν να λογίζονται ως βασικά κεφάλαια (core capital).

Σε αυτήν περίπτωση εκτιμά ότι κεφαλαιακές ανάγκες των ελληνικών τραπεζών ανέρχονται από 11,2-15,9 δισ. ευρώ, με ιδιαίτερα αυστηρές παραδοχές για τη μη εξυπηρετούμενη έκθεση, το ύψος της κάλυψης και το ύψος του δείκτης εποπτικών κεφαλαίων CET στο 12%.

Αθροιστικά, οι πιστώσεις του αναβαλλόμενου φόρου στις τέσσερις μεγαλύτερες τράπεζες, οι οποίες έχουν διαθέτουν μερίδιο αγοράς 96%, αντιπροσώπευε το 45% των βασικών εποπτικών κεφαλαίων CET1 στο τέλος του 2014.

Βασική υπόθεση της Fitch Ratings είναι ότι η υφιστάμενη, ευνοϊκή μεταχείριση των DTAs θα συνεχιστεί στον υπολογισμό των ελάχιστων υποχρεωτικών κεφαλαίων για τον Πυλώνα 1.

Ωστόσο, υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα και περιθώριο στις ρυθμιστικές αρχές εντός του εποπτικού πλαισίου του Πυλώνα 2 να υιοθετήσουν μια πιο σκληρή προσέγγιση στην αξιολόγηση της επάρκειας του κεφαλαίου των τραπεζών.

Η εισροή έως 25 δισ. ευρώ νέων κεφαλαίων είναι σημαντική - σχεδόν στο 88% των σημερινών ιδίων κεφαλαίων στο σύστημα - αλλά θα είναι αρκετό εξαρτάται εν μέρει από το κατά πόσον το υφιστάμενο κεφάλαιο των τραπεζών μπορεί να απορροφήσει τις δυνητικές σημαντικές ζημίες που ενδέχεται να αποκαλυφθούν όταν η ΕΚΤ ολοκληρώσει την επανεξέταση των τραπεζών μετά το καλοκαίρι.

Η Fitch Ratings αναλύει δύο σενάρια ακραίων καταστάσεων. Το πρώτο προϋποθέτει την αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατά 25 δισ. ευρώ για να περιλάβει τον ευρύτερο ορισμό της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών (ΕΒΑ) για τη μη εξυπηρετούμενη έκθεση (NPE), η οποία είναι πιο σκληρή από τη συνηθισμένη διαδικασία των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μια αύξηση στην κάλυψη της στο 60% από 50% και μια αναπροσαρμογή της αξίας επί τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου που διακρατούνται από τις τράπεζες κατά 20% και στόχο εποπτικών κεφαλαίων CET1 στο 12%.

Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, οι τράπεζες θα χρειάζονταν 11,2 δισ. ευρώ νέων κεφαλαίων.

Το δεύτερο σενάριο, ακόμα πιο δύσκολο, εξισώνει τις απομειώσεις δανείων των ελληνικών τραπεζών σύμφωνα με τα πεπραγμένα που παρατηρήθηκαν στην Κύπρο τον Απρίλιο του 2015 για τη μη εξυπηρετούμενη έκθεση και την απόδοση της αναδιαρθρωμένης έκθεσης των κυπριακών τραπεζών.

Σε αυτό το σενάριο, το έλλειμμα κεφαλαίου είναι της τάξεως των 15,9 δισ. ευρώ.

Τα αποτελέσματα των σεναρίων είναι πολύ ευαίσθητα σε ένα ευρύ φάσμα υποθέσεων, επισημαίνει η Fitch, η σημαντικότερη των οποίων είναι το πώς θα διαχειριστεί τα κεφάλαια που προέρχονται από την αναβαλλόμενη φορολογία.

Αν δεν περιληφθούν ως μέρος των ιδίων κεφαλαίων, τα 25 δισ. ευρώ που προορίζονται για τις ελληνικές τράπεζες θα μπορούσαν να υπολείπονται του συνολικού κεφαλαίου που απαιτείται για την αποκατάσταση του δείκτη CET1 έως 12%, με τις εκτιμώμενες ανάγκες κεφαλαίων σύμφωνα με το πρώτο σενάριο στα 30 δισ. ευρώ περίπου και έως τα 37 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του δεύτερου σεναρίου.

Ο πρόεδρος του ενιαίου εποπτικού μηχανισμού SSM Daniele Nouy έχει συχνά εγείρει ανησυχίες σχετικά με το βαθμό στον οποίο οι εθνικές νομοθεσίες επιτρέπουν σημαντική εξάρτηση από τα DTAs και είναι αβέβαιο κατά πόσον η ΕΚΤ θα συνεχίσει να επιτρέπει τη συμμετοχή τους στα εποπτικά ίδια κεφάλαια με τη σημερινή τους μορφή μακροπρόθεσμα.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v