Τους διαγωνισμούς για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου των ΕΛΤΑ και μειοψηφικού ποσοστού της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών (ΔΑΑ) που ελέγχει το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» φιλοδοξεί να ξεκινήσει εντός του προσεχούς διμήνου - τριμήνου η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Για τις αρχές του επόμενου έτους μετατίθεται και η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ, καθώς εκκρεμεί η έγκριση της νέας σύμβασης παραχώρησης (Master Concession) που θα υπογράψει ο οργανισμός με το ελληνικό δημόσιο. Η επεξεργασία του σχετικού κειμένου αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου.
Παράλληλα, στις αρχές του νέου έτους θα παραδοθεί το νέο επιχειρησιακό σχέδιο (business plan) της ΔΕΠΑ, με βάση τα νέα δεδομένα στην αγορά φυσικού αερίου (άνοιγμα αγοράς λιανικής κ.λπ.) ώστε να αποφασιστεί αν και πότε θα δρομολογηθεί νέος διαγωνισμός πώλησης της εταιρείας.
Στο Ταμείο, πάντως, θεωρούν θετικό το γεγονός πως τρεις όμιλοι διατηρούν ζεστό το ενδιαφέρον τους για τον ΟΛΠ: πρόκειται για την κινεζική Cosco, τη δανέζικη APN Terminals και την International Container Terminal Services, Inc (ICTSI) από τις Φιλιππίνες. Οι τελευταίοι, που διαθέτουν ισχυρή παρουσία στις αγορές της Ασίας, φαίνεται πως τελικά παραμένουν στο παιχνίδι. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το 67% του ΟΛΠ είχαν περάσει πέντε όμιλοι, αλλά οι δύο (η νεοζηλανδικών συμφερόντων Utilico και η αμερικανική Port America Group Holdings) δεν εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων.
Το κυνήγι των εσόδων
Από την εξέλιξη των διαγωνισμών που έχουν ολοκληρωθεί, όπως το Ελληνικό και ο ΔΕΣΦΑ, θα κριθεί ο συνεχώς μεταβαλλόμενος στόχος εσόδων του Ταμείου για το 2015. Για φέτος τα έσοδα θα βρεθούν μακριά από το 1,5 δισ. ευρώ που είχαν προϋπολογιστεί κυρίως επειδή είχε προβλεφθεί πως θα ολοκληρωθούν διαγωνισμοί που ήταν αδύνατον να προχωρήσουν στη σημερινή συγκυρία. Κατά πληροφορίες είχαν προϋπολογιστεί (για το 2014!) έσοδα περί τα 200 - 300 εκατ. ευρώ από πώληση ποσοστού των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ). Είχαν, επίσης, προϋπολογιστεί τα έσοδα (180 εκατ. ευρώ) από την πώληση του μεριδίου του ΤΑΙΠΕΔ στον ΔΕΣΦΑ. Η πώληση του τελευταίου είναι πλέον μπλεγμένη για τα καλά στις Βρυξέλλες αφού στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας ανακοινώθηκε η διενέργεια έρευνας σε βάθος από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.
Από τους 19 διαγωνισμούς που έχουν ολοκληρωθεί (αν ευδοκιμήσουν και δεν υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις από το Συμβούλιο της Επικρατείας ή το Ελεγκτικό Συνέδριο) το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει περί τα 5,4 δισ. ευρώ, ενώ για να επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα 9,6 δισ. από ιδιωτικοποιήσεις πρέπει να εισπράξει άλλα 4,2 δισ. μέσω πώλησης περιουσιακών στοιχείων. Σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη 14 διαγωνισμοί, ενώ με αργούς ρυθμούς προχωρά η υπόθεση αξιοποίησης της κρατικής ακίνητης περιουσίας εξαιτίας των γνωστών αμαρτιών (καταπατήσεις, χωροταξικά και πολεοδομικά προβλήματα κ.λπ.).
Όσο για τους νέους διαγωνισμούς, το δημόσιο ελέγχει το 90% των μετοχών των ΕΛΤΑ, ενός οργανισμού που παραμένει ζημιογόνος, ενώ αντιμετωπίζει σοβαρό ανταγωνισμό στα φιλέτα της ταχυδρομικής αγοράς.
Πιο σύνθετη υπόθεση είναι η πώληση τμήματος του ποσοστού (55%) που κατέχει στην Αερολιμήν Αθηνών, αν και στο ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν πως η κατάσταση δεν είναι και τόσο περίπλοκη. Κρίσιμος παράγοντας θεωρείται, όμως, η επίλυση της εκκρεμότητας με τον ΦΠΑ που έχει κληθεί να καταβάλει η εταιρεία στο δημόσιο.