Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, ο Πειραιάς, λειτουργεί κανονικά μετά την κίνηση των ΗΠΑ να θέσουν σε blacklist τον πλειοψηφικό ιδιοκτήτη του, τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο της Κίνας COSCO, ενώ η ελληνική κυβέρνηση εξετάζει τις πιθανές επιπτώσεις του, ανέφεραν πηγές στο Reuters την Παρασκευή.
Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι πρόσθεσε την COSCO Shipping σε μια λίστα εταιρειών που είπε ότι συνεργάζονταν με τον κινεζικό στρατό, κάτι που η ναυτιλιακή βιομηχανία θεωρεί ως ένα βήμα που στοχεύει να αποτρέψει τις αμερικανικές εταιρείες από συναλλαγές με την κινεζική εταιρεία.
Η COSCO, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο, δήλωσε την Τετάρτη ότι καμία από τις μονάδες της στη λίστα δεν είναι στρατιωτική εταιρεία, ότι οι παγκόσμιες δραστηριότητές της συνεχίζονται αδιάκοπα και ότι θα ξεκαθαρίσει το θέμα με τις αρχές των ΗΠΑ.
Η μαύρη λίστα των ΗΠΑ δεν έχει το βάρος νομικών κυρώσεων, αλλά έχει θορυβήσει την Αθήνα, καθώς ο Πειραιάς, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου από πλευράς διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, έχει ήδη υποστεί πτώση του εμπορίου, ως αποτέλεσμα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Δεν βλέπω αντίκτυπο στον Πειραιά, αλλά είναι ακόμη νωρίς», δήλωσε Έλληνας αξιωματούχος με γνώση του θέματος.
Η Ελλάδα παρακολουθεί την κατάσταση και έχει συζητήσει το θέμα με άλλους ομολόγους της ΕΕ, δήλωσε δεύτερος Έλληνας αξιωματούχος.
Μια θυγατρική της COSCO διαχειρίζεται επίσης λιμάνια στην Ισπανία και την Ιταλία.
«Υπάρχει η πιθανότητα «αυτο-κυρώσεων» από παράγοντες της αγοράς, από φόβο μήπως παραβούν την πολιτική των ΗΠΑ», δήλωσε ο αναλυτής της Jefferies, Omar Nokta.
Ο Ulf Bergman, οικονομολόγος στην πλατφόρμα εμπορευμάτων Shipfix, είπε ότι ενώ η μαύρη λίστα δεν συνεπαγόταν νομικές κυρώσεις, θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτρεπτικά για πολλούς εισαγωγείς.
Έλληνας εφοπλιστής, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας, είπε ότι η μαύρη λίστα ήταν μια κίνηση σε ένα παιχνίδι εξουσίας μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ και δεν αποτελεί καταλύτη για τον Πειραιά.
Ο δανικός ναυτιλιακός όμιλος NORDEN είπε στο Reuters ότι η απόφαση δεν είχε επηρεάσει τις δραστηριότητές του μέχρι στιγμής. «Παρακολουθούμε συνεχώς τις εξελίξεις και θα προσαρμοστούμε ανάλογα», ανέφερε.
Το 2019, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε δύο θυγατρικές της COSCO, γεγονός που ώθησε ναυτιλιακές εταιρείες να αναστείλουν για λίγο τη ναύλωση των πλοίων τους με τις δύο επιχειρήσεις, μέχρι να αρθούν οι κυρώσεις.