«Σφήνα» από μεγάλα ονόματα στο διαγωνισμό για τον ΟΛΠ

Ξεπέρασε τις προσδοκίες το ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ. Εξι επενδυτικά σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Μεγάλα ονόματα στους διεκδικητές πέραν της Cosco. Ποιο είναι το προφίλ των μνηστήρων για το 67% του λιμανιού του Πειραιά.

«Σφήνα» από μεγάλα ονόματα στο διαγωνισμό για τον ΟΛΠ

Ο συνωστισμός διεθνών κολοσσών κατά την πρώτη φάση της διαδικασίας πώλησης του 67% του ΟΛΠ αναδεικνύει την ισχυρή θέση που κατέχει το λιμάνι του Πειραιά στην αλυσίδα του παγκοσμίου εμπορίου. Οι έξι όμιλοι που εκδήλωσαν ενδιαφέρον συγκαταλέγονται στους ισχυρότερους ομίλους διαχείρισης λιμένων στον κόσμο, με τους περισσότερους να βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα της παγκόσμιας κατάταξης με βάση τον όγκο εμπορίου που διακινούν μέσω των τερματικών που διαθέτουν διεθνώς.

Οι Κινέζοι της Cosco, που στην ουσία ανέδειξαν τον Πειραιά ως διαμετακομιστικό κόμβο στη Μεσόγειο, έχουν τώρα να αντιμετωπίσουν σοβαρό ανταγωνισμό. Αρκεί το αρχικό ενδιαφέρον των διεθνών ομίλων να μετατραπεί σε δεσμευτική προσφορά τους επόμενους μήνες, αφού συμφωνηθεί μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των υποψηφίων η νέα σύμβαση παραχώρησης ολόκληρου του λιμανιού. Η σημερινή σύμβαση του ΟΛΠ με το ελληνικό δημόσιο λήγει το 2052.

Οπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, ενδιαφέρον για το 67% του ΟΛΠ εκδήλωσαν οι APM Terminals B.V., Cartesian Capital Group LLC, COSCO (Hong Kong) Group Limited, International Container Terminal Services, Inc, Ports America Group Holdings, Utilico Emerging Markets Limited.

H Cosco (Hong Kong) Group Limited, είναι θυγατρική της China Ocean Shipping (Group) Company και μέσω άλλης θυγατρικής διαχειρίζεται ήδη δύο προβλήτες του ΟΛΠ. Ο κινεζικός όμιλος έχει συμβάλλει στην ανάδειξη του Πειραιά ως το ταχύτερα αναπτυσσόμενο εμπορικό λιμάνι διεθνώς. Τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο η ΣΕΠ, η θυγατρική της Cosco, διακίνησε στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά 464,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, δηλαδή 32,8% περισσότερα σε σχέση με το πρώτο δίμηνο του 2013. Πέρυσι η εταιρεία διαχειρίστηκε 2,51 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, σημειώνοντας άνοδο 19,5%, σε σχέση με το 2012 οπότε και είχε αυξήσει τα μεγέθη της αυτά κατά 77,4% από το προηγούμενο έτος. Μαζί με τον προβλήτα Ι που διαχειρίζεται μόνος του ο ΟΛΠ ο Πειραιάς ξεπερνά τα 3,15 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και βρίσκεται κοντά στην πρώτη θέση της Μεσογείου.

H Ports America είναι ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης τερματικών λιμενικών σταθμών στις Ηνωμένες Πολιτείες και λειτουργούν σε περισσότερα από 42 λιμάνια με 80 διαφορετικούς επιμέρους σταθμούς. Διαθέτουν πάνω από 85 χρόνια εμπειρίας μέσω εταιρειών που εχουν απορροφήσει. Η Ports America ανήκει στο επενδυτικό σχήμα Highstar Capital το οποίο κατέχει σημαντικές θέσεις στις αγορές τέτοιων υποδομών. Η Highstar Capital έχει επίσης διαφοροποιημένες επενδύσεις σε τομείς όπως: η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η διαχείριση υδάτων και λυμάτων, η μεταφορά και αποθήκευση φυσικού αερίου, τα ενεργειακά απόβλητα, οι μεταφορές και τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές (Intermodal), καθώς και στις λιμενικές παραχωρήσεις.

Η APM Terminals ανήκει στον όμιλο του ναυτιλιακού κολοσσού Maersk και είναι ένας από τους μεγαλύτερες διαχειριστές λιμένων του κόσμου. Λειτουργεί παγκόσμιο δίκτυο 64 τερματικών σταθμών σε 39 χώρες στις πέντε ηπείρους, επτά νέα λιμενικά έργα σε εξέλιξη, καθώς και πάνω από 160 επιχειρήσεις σε υπηρεσίες εσωτερικών μεταφορών.

Η Cartesian Capital Group LLC είναι ένα επενδυτική εταιρεία (private equity και venture capital fund) που ειδικεύεται στις εναλλακτικές επενδύσεις σε επιχειρήσεις με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και στις αναδυόμενες αγορές με στόχο την επίτευξη αποδόσεων. Ιδρύθηκε το 2005 και εδρεύει στη Νέα Υόρκη , ενώ διαθέτει γραφεία στη Νότια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία.

Η νεοζηλανδικών συμφερόντων επενδυτική εταιρεία Utilico Emerging Markets (UEM) είχε και επισήμως ενδιαφερθεί για τον ΟΛΠ με επιστολή που έστειλε προ μηνών στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Πίσω από την UEM βρίσκεται ο επενδυτικός όμιλος Morrison & Co και ICM Limited από τη Νέα Ζηλανδία ο οποίος διαθέτει σημαντική παρουσία και στην ευρωπαϊκή αγορά.

Η Utilico, με κεφάλαια περί τα 675 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, έχει τοποθετημένο περί το 22% των διαθεσίμων της σε διαχειριστές λιμένων ανά τον κόσμο. Η Morrison & Co διαχειρίζεται και τον εισηγμένο επενδυτικό όμιλο Infratil Limited ο οποίος έχει παρουσία στους τομείς των μεταφορών και της ενέργειας (ηλεκτροπαραγωγή και φυσικό αέριο) στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.

Οι Νεοζηλανδοί ελέγχουν σοβαρό ποσοστό και στον έκτο ενδιαφερόμενο για τον ΟΛΠ, την International Container Terminal Services, Inc. (ICTSI) από τις Φιλιππίνες η οποία στο παρελθόν είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ.

Η ICTSI, που ιδρύθηκε το 1987 με ορμητήριο τον τερματικό σταθμό της Μανίλα, εξαπλώθηκε την τελευταία 20ετία σε ολόκληρο τον κόσμο και σήμερα έχει παρουσία και σε γειτονικά λιμάνια της Αδριατικής και του Ευξείνου Πόντου. Ελέγχει τον τερματικό σταθμό της Ριέκας στην Κροατία, του Βατούμι στην Γεωργία και τερματικό σταθμό στην Πολωνία. Μεγάλη παρουσία έχει ο όμιλος στη Νότια Αμερική (Βραζιλία, Αργεντινή, Μεξικό, κ.λπ.) και κυρίως στην Ασία (Πακιστάν, Ινδία, κλπ).

Βαρβιτσιώτης: Διαψεύδονται οι «Κασσάνδρες»

«Το επενδυτικό ενδιαφέρον έξι διεθνών ομίλων για την αξιοποίηση του ΟΛΠ δικαιώνει τη στρατηγική της κυβέρνησης να προχωρήσει στη διαδικασία της αποκρατικοποίησής του, ενώ διαψεύδει τις "Κασσάνδρες" που προέβλεπαν το αντίθετο», τόνισε σε δηλώσεις του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Πρόσθεσε, επίσης, ότι «η σημερινή επισημοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι η χώρα μπαίνει σε μία περίοδο διεθνούς εξωστρέφειας και μετατρέπεται σε διεθνή πόλο επενδύσεων». «Κεντρικός στόχος» τόνισε «είναι οι νέες αυτές επενδύσεις να φέρουν θέσεις εργασίας και αναπτυξιακή προοπτική ώστε το λιμάνι του Πειραιά να φθάσει στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v