Κόντρα στην κατακόρυφη πτώση της εγχώριας ζήτησης κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, η Μοτοδυναμική έχει ήδη επιστρέψει στην κερδοφορία από το 2015, βελτιώνοντας τις επιδόσεις της και προχωρώντας σε χρηματικές διανομές προς τους μετόχους της.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Σωτήρης Χατζίκος αναλύει στο Euro2day.gr τη «συνταγή της επιτυχίας», τονίζοντας πως η εισηγμένη έχει σήμερα τη δυνατότητα να «αλλάξει επίπεδο», βασιζόμενη στο στελεχιακό της δυναμικό και στη στήριξη των βασικών της μετόχων.
Ο κ. Χατζίκος επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον της Μοτοδυναμικής για τη Sixt, συμπληρώνοντας ωστόσο πως υπήρξαν και προηγούμενες προσπάθειες της εταιρείας να «ανεβάσει επίπεδο», οι οποίες για διάφορους λόγους δεν ολοκληρώθηκαν.
Τέλος, ο CEO της Μοτοδυναμικής, με την ιδιότητα του προέδρου της διοικούσας επιτροπής του κλάδου δικύκλων στον ΣΕΑΑ, αναφέρεται στα τρέχοντα καυτά ζητήματα των αγορών του δικύκλου και του αυτοκινήτου, που εκτείνονται από τα νέα κριτήρια εκπομπής ρύπων στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, έως τις συναντήσεις με τις ελληνικές τράπεζες, προκειμένου να βρεθούν αποτελεσματικά σχήματα χρηματοδότησης στην αγορά των δικύκλων.
Κύριε Χατζίκο, ως πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του κλάδου δικύκλων στον ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων), πώς αξιολογείτε τη φετινή πορεία της ζήτησης στα δίτροχα; Είναι τα πράγματα τόσο ευχάριστα όσο φαίνονται;
Δεν θα το έλεγα. Σε ό,τι αφορά τις ταξινομήσεις, τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου δείχνουν ότι η αγορά βρίσκεται φέτος 25% υψηλότερα απ’ ό,τι πέρυσι. Ωστόσο, η πραγματική εικόνα είναι αρκετά διαφορετική, γιατί το 2016, λόγω αλλαγής των ευρωπαϊκών κριτηρίων από Euro-3 σε Euro-4, οι περισσότερες εταιρείες είχαν προταξινομήσει στα τέλη εκείνης της χρονιάς μερικές χιλιάδες δίκυκλα, τα οποία όμως πουλήθηκαν το 2017 στη λιανική αγορά. Αυτό «φούσκωσε» τεχνητά τις ταξινομήσεις του 2016 και τις επηρέασε προς την αντίθετη κατεύθυνση -επίσης τεχνητά- το 2017. Εμείς στον ΣΕΑΑ, προσπαθώντας να εξομαλύνουμε αυτόν τον παράγοντα, εκδώσαμε και ένα δελτίο τύπου με τις εκτιμήσεις μας για την πραγματική πορεία της αγοράς. Άρα ναι μεν η ζήτηση έχει αυξηθεί φέτος ως ένα βαθμό, αλλά όχι φυσικά κατά 25%.
Γενικότερα, τώρα, αυτό που προβληματίζει όλους τους συναδέλφους μου στον κλάδο των δικύκλων είναι ότι βλέπουμε από το 2015 -για τέταρτη δηλαδή συνεχόμενη χρονιά- την αγορά να κινείται στο στενό όριο του +-5%. Αυτή μάλιστα τη στασιμότητα την αντιπαραβάλλουμε με την πορεία των αυτοκινήτων, όπου η ανάκαμψη είναι πολύ πιο σταθερή και σαφώς πιο έντονη.
Έχετε καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα που να ερμηνεύουν την τόσο διαφορετική πορεία των δύο αυτών αγορών;
Δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν σαφείς απαντήσεις στο ερώτημα αυτό. Θεωρούμε πάντως ότι ένας σημαντικός παράγοντας είναι αυτός της χρηματοδότησης, γιατί το αυτοκίνητο χρηματοδοτείται μέσω στόλων, μέσω leasing, αλλά και μέσω των τραπεζών. Αντίθετα, στο δίκυκλο δεν υπάρχει η αντίστοιχη χρηματοδότηση, με αποτέλεσμα να παραμένουμε κοντά στο επίπεδο του 2015, παρά το γεγονός ότι ο αυξανόμενος τουρισμός των τελευταίων ετών έχει ωφελήσει και τα δίκυκλα.
Ήδη κάναμε κάποιες συναντήσεις με τις τράπεζες, οι οποίες φαίνεται μεν να έχουν τη διάθεση, αλλά θα πρέπει να βρεθεί και ο τρόπος δημιουργίας αποτελεσματικών σχημάτων χρηματοδότησης των δικύκλων. Εξετάζουμε επίσης και μια υπόθεση, σχετικά με την προτεραιότητα των νοικοκυριών να ανανεώνουν τα γερασμένα -λόγω της πολυετούς κρίσης- διαρκή καταναλωτικά τους αγαθά. Φαίνεται λοιπόν, πως η ανανέωση του στόλου ξεκινάει από το αυτοκίνητο και αυτό γιατί είναι πολυχρηστικότερο. Το δίκυκλο μπορεί να είναι ένα οικονομικό, πρακτικό και γρήγορο μέσο μετακίνησης, αλλά δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ολόκληρη την οικογένεια. Φαίνεται πως η ανανέωση των διαρκών καταναλωτικών αγαθών ξεκινά από τον γερασμένο στόλο των αυτοκινήτων και όχι από εκείνον των δικύκλων.
Πιστεύετε ότι η αγορά του δικύκλου τελικά θα ανακάμψει;
Θεωρώ ότι η ανάκαμψη είναι θέμα χρόνου. Το δίκυκλο στην Ελλάδα έχει πολύ βαθιές ρίζες και είναι ιδιαίτερα δεμένο με την καθημερινότητά μας είτε ως μέσο μετακίνησης, είτε ως όχημα ελεύθερου χρόνου και δραστηριοτήτων. Αυτό το αντιλαμβανόμαστε και στο εξωτερικό, σε όλες τις συναντήσεις που έχουμε με τους προμηθευτές μας. Οι ξένοι μάς θεωρούν ως μια μεγάλη αγορά, καθώς ακόμη και τώρα που η ζήτηση έχει πέσει τόσο πολύ, η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ της 6ης και της 8ης θέσης στην Ευρώπη, όταν στο αυτοκίνητο βρίσκεται στην 20ή θέση.
Ας έρθουμε τώρα στη Μοτοδυναμική, της οποίας είστε διευθύνων σύμβουλος. Πώς εξελίχθηκε το πρώτο μισό της χρονιάς και πώς προδιαγράφεται η συνέχεια;
Κατά το πρώτο εξάμηνο, τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας κατέγραψαν άνοδο και ευελπιστώ πως με τον ίδιο τρόπο θα συνεχιστεί και το δεύτερο μισό του έτους. Προς την κατεύθυνση αυτή θα λειτουργήσει και το γεγονός ότι, όσον αφορά στη Yamaha, βγάλαμε το πρώτο εξάμηνο του έτους πρακτικά χωρίς «παπί» Euro-4. Αυτό ήρθε στα μέσα Ιουνίου και τα πρώτα δείγματα είναι πολύ θετικά. Υπάρχουν βέβαια και μερικά ζητήματα που μας προβληματίζουν σε σχέση με τη δραστηριότητα της Porsche. Ένα εξ αυτών, που αφορά γενικότερα τη βιομηχανία αυτοκινήτου, είναι η αλλαγή των κριτηρίων WLTP, όπου τα εργοστάσια θα πρέπει να ξαναδουλέψουν όλο τον έλεγχο των εκπομπών τους και να καταλήξουν στα καινούρια κριτήρια. Αυτή η διαδικασία θα σταματήσει προσωρινά την παραγωγή των εργοστασίων, μέχρις ότου αυτή επανεκκινήσει με βάση το νέο καθεστώς.
Βέβαια, ένα μέρος του πιθανού κενού θα καλυφθεί με προπαραγγελίες…
Πολύ σωστά. Εμείς ως Μοτοδυναμική έχουμε διαθέσιμα αυτοκίνητα Porsche που είναι σε θέση να καλύψουν τις φετινές μας ανάγκες. Ωστόσο, ολόκληρη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε τεράστιο αναβρασμό και τολμώ να πω ότι η συμπεριφορά των Βρυξελλών είναι «θυμωμένη». Θεωρούν ότι η αυτοκινητοβιομηχανία είχε ξεφύγει, οπότε το μαρκάρισμα είναι πολύ στενό. Έτσι δεν είμαι έτοιμος να προβλέψω το πότε θα ομαλοποιηθεί πλήρως αυτή η κατάσταση, αν και ξέρω πως η Porsche έχει πάρει το θέμα πάρα πολύ σοβαρά.
Ποια ήταν η «συνταγή», έτσι ώστε η Μοτοδυναμική να έχει επιστρέψει στην κερδοφορία, διανέμοντας παράλληλα χρήματα στους μετόχους της;
Πρώτον, το γεγονός ότι προσαρμοστήκαμε πολύ γρήγορα στα νέα δεδομένα και δεύτερον, η πάγια πεποίθησή μας πως μια εταιρεία του κλάδου μας δεν πρέπει να επενδύει σε ακίνητα. Όταν ακούγαμε στις σκοτεινότερες εποχές της ελληνικής οικονομίας ότι δεν αξίζει να έχεις αντιπροσωπείες στην Ελλάδα, εμείς διαφωνούσαμε και λέγαμε ότι πάντα θα πωλούνται δίκυκλα ή αυτοκίνητα στη χώρα μας, πάντα κάποιος θα τα αντιπροσωπεύει και αυτός δεν θα είναι φιλανθρωπικό ταμείο, αλλά θα πρέπει να βρει τρόπο να κερδίζει. Άρα, ήταν θέμα δικό μας να προσαρμοστούμε στην αγορά, πράγμα που νομίζω ότι κάναμε γρηγορότερα από άλλες εταιρείες. Προσαρμόσαμε τα ενοίκιά μας, τα αποθέματά μας, τον κόσμο μας. Μια δεύτερη αρχή που μας βοήθησε σημαντικά είναι η πεποίθησή μας πως η εταιρεία δεν πρέπει να είναι φορτωμένη με ακίνητα. Θεωρούμε ότι η αγορά ακινήτων είναι δουλειά άλλων εταιρειών. Αντίθετα άλλες αντιπροσωπείες συνέδεσαν τη δραστηριότητά τους με αυτή του real estate και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις το real estate… υπερκάλυπτε τη βασική τους δραστηριότητα, έχοντας φορτωθεί παράλληλα με υψηλότατα δάνεια. Η Μοτοδυναμική δεν είχε ποτέ το άγχος του δανεισμού, γιατί φρόντιζε πάντοτε, σχεδόν εμμονικά, το υγιές cash flow. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι πως από το 2015 είμαστε κερδοφόροι και μάλιστα κατά τη διετία 2017-2018 προχωρήσαμε και σε χρηματικές διανομές προς τους μετόχους μας.
Έχετε δηλώσει πως η Μοτοδυναμική, πέρα από την οργανική, ενδιαφέρεται και για τη μη οργανική ανάπτυξη. Και όλα αυτά, όταν ακούγεται στην αγορά πως διεκδικείτε την απόκτηση της Sixt.
Αληθεύει ότι η συγκεκριμένη περίπτωση μας ενδιαφέρει και πως βρισκόμαστε στη διαδικασία αξιολόγησής της. Από την άλλη πλευρά, αν υπήρχε κάτι το ανακοινώσιμο, θα το είχαμε κάνει επισήμως όπως επιβάλλεται σε μια εισηγμένη εταιρεία.
Κάποιοι υποστηρίζουν πως η Sixt είναι μια «μεγάλη δουλειά» για τα μεγέθη της Μοτοδυναμικής. Τι απαντάτε;
Η εταιρεία στην οποία αναφερθήκατε έχει έσοδα γύρω στα 20 με 30 εκατ. ευρώ. Προ κρίσης, η Μοτοδυναμική ήταν μια εταιρεία με κύκλο εργασιών κοντά στα 90 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια, η επίδοση αυτή έπεσε κάτω από τα 30 εκατ. ενώ φέτος θα κλείσουμε πάνω από τα περυσινά 55 εκατ. ευρώ. Το βέβαιο είναι πως μπορεί το προσωπικό της εταιρείας να μειώθηκε σε αριθμό, αλλά διατηρήσαμε πολύ ισχυρό κομμάτι τεχνογνωσίας και ικανοτήτων. Άρα, από στελεχιακής άποψης είμαστε σε θέση να υποστηρίξουμε ένα μεγάλο βήμα.
Και ας έρθουμε τώρα στο ζήτημα των μετόχων μας. Η οικογένεια Κυριακόπουλου κατέχει κάτι παραπάνω από το 60% του μετοχικού κεφαλαίου. Ως Μοτοδυναμική είμαστε πολύ περήφανοι για την ποιότητα των μετόχων μας και για τον τρόπο που συμπεριφέρονται κάθε φορά στις εταιρείες τους: Πάντοτε αξιοκρατικά και πάντοτε με καθαρά επιχειρηματικά κριτήρια. Έτσι λοιπόν, όταν θα διακρίνουν μια επενδυτική ευκαιρία, θα σπεύσουν παράλληλα να στηρίξουν και την εταιρεία. Όταν λοιπόν έχεις μετόχους που μπορούν να υποστηρίξουν μια νέα δραστηριότητα και μέσα στην εταιρεία μια ομάδα που είναι σε θέση να κάνει περισσότερα πράγματα, νομίζω ότι «δικαιούμαστε» να διεκδικήσουμε και μεγάλα πράγματα. Τόσο οι μέτοχοι, όσο και το management πιστεύουμε πως είμαστε έτοιμοι για κάτι μεγαλύτερο.
Μια τέτοια δραστηριότητα για την οποία μιλάτε, είναι σε θέση να αλλάξει το επίπεδο της εταιρείας. Ξέρετε, δεν είναι η πρώτη φορά που επιδιώκουμε να αλλάξουμε επίπεδο. Υπήρξαν και άλλες περιπτώσεις που διερευνήσαμε -χωρίς να γίνουν γνωστές-, οι οποίες για διάφορους λόγους δεν ολοκληρώθηκαν.