Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ασφαλιστικές ευκαιρίες «made in China»

Δύο κινεζικοί όμιλοι ενδιαφέρθηκαν για εξαγορές εταιρειών στην Ελλάδα. Πεδίο έντονης δράσης για τις ελληνικές εταιρείες του κλάδου. Εξελίξεις και καυστικά σχόλια-προειδοποιήσεις για International Life, ανασφάλιστα οχήματα και ΣΔΙΤ.

Ασφαλιστικές ευκαιρίες «made in China»

Τα συμπεράσματά του από το πρόσφατο ταξίδι του (συμμετείχε στη σχετική πρωθυπουργική αποστολή) στην Κίνα σχετικά με τις ευκαιρίες που αναδύονται για την ελληνική ασφαλιστική βιομηχανία, αλλά και τις απόψεις του για σειρά από καυτά θέματα που απασχολούν τον κλάδο στην εγχώρια αγορά, παραθέτει στο Euro2day.gr ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.

Ο γνωστός παράγοντας της ασφαλιστικής αγοράς εκφράζει θέσεις και προχωρεί σε σημαίνουσες προειδοποιήσεις για μια σειρά ζητημάτων όπως ο Όμιλος International Life, οι επιπτώσεις από το φορολογικό-ασφαλιστικό νομοσχέδιο, τα ανασφάλιστα οχήματα και οι συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Κύριε Χατζηθεοδοσίου, ακολουθήσατε τον Έλληνα πρωθυπουργό στο πρόσφατο ταξίδι του στην Κίνα. Διαπιστώσατε την ύπαρξη περιθωρίων ανάπτυξης για τον εγχώριο ασφαλιστικό κλάδο μέσα από την ευρύτερη οικονομική συνεργασία των δύο χωρών;

Αναμφίβολα ναι και θα ήθελα να σταθώ κυρίως σε τέσσερα πεδία.

Πρώτον, στις επιχειρηματικές συναντήσεις που έγιναν, με επισκέφτηκαν δύο κινεζικοί όμιλοι που ρωτούσαν αν πωλούνται ασφαλιστικές εταιρείες στην Ελλάδα.

Δεύτερον, διαπίστωσα το ενδιαφέρον από επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στην Κίνα να καλυφθούν ασφαλιστικά από δικές μας εταιρείες. Η Κίνα, παρότι διαθέτει πολύ μεγάλους ασφαλιστικούς ομίλους, αντιμετωπίζει ζητήματα τεχνογνωσίας. Επιπλέον, οι εκεί ελληνικές εταιρείες αισθάνονται καλύτερα να συνεργάζονται με ελληνικές επιχειρήσεις.

Η ουσία είναι πως υπάρχουν, τουλάχιστον στη Σαγκάη που γνωρίζω, εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων (κυρίως ναυτιλιακές) που θέλουν συνεργασία με ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες και γραφεία. Εκεί θα μπορούσε να βρεθεί τρόπος συνεργασίας είτε σε ασφαλίσεις φορτίων, είτε σε άλλες κατηγορίες καλύψεων.

Τρίτον, θα πρέπει να δούμε το θέμα της ελληνοκινεζικής συνεργασίας ευρύτερα. Τι σημαίνει για παράδειγμα η επέκταση της COSCO στην Ελλάδα; Φορτία που μεταφέρονται από την Κίνα στην Ευρώπη. Χρειάζεται λοιπόν εδώ η παρέμβαση της ελληνικής πολιτείας, προκειμένου ένα μέρος της ασφάλισης των συγκεκριμένων εμπορευμάτων να αναλαμβάνεται από δικές μας εταιρείες. Πρόκειται για μια υπόθεση που έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, αν οργανωθεί και προωθηθεί σωστά.

Και τέλος, θα πρέπει να δούμε το εμπορικό ισοζύγιο της Ελλάδας με την Κίνα, όπου η σχέση των εξαγωγών προς τις εισαγωγές μας κυμαίνεται περίπου στο ένα προς δώδεκα. Αν λοιπόν επιτευχθεί ο στόχος μας να τονωθούν οι σχετικές εξαγωγές μας, τότε αναμφίβολα θα αυξηθεί και το αντικείμενο των ελληνικών ασφαλιστικών εταιρειών για την κάλυψη των εμπορευμάτων που ξεκινούν από την Ελλάδα και θα καταλήγουν στην Κίνα.

Ας επιστρέψουμε στην ελληνική πραγματικότητα και ας πάμε στο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στον χώρο των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών μετά και το τελευταίο ασφαλιστικό-φορολογικό πλαίσιο. Πώς έχουν τα πράγματα;

Κάθε μέρα δέχομαι πολλά τηλεφωνήματα ανθρώπων του κλάδου που με ρωτούν: «Πρόεδρε, τι θα κάνουμε; Θα το κλείσουμε το μαγαζί;».

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Είμαστε από τους ελάχιστους κλάδους που δεν μπορούν να φοροδιαφύγουν ούτε ένα ευρώ! Το να αντιμετωπιζόμαστε λοιπόν από την πολιτεία ως φοροφυγάδες (γιατί αυτή ήταν η φιλοσοφία του νέου ασφαλιστικού) αποτελεί μεγάλο λάθος.

Και ενώ δέχτηκε το συγκεκριμένο επιχείρημά μας ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης, τελικά... μαζί με τα ξερά κάηκαν και τα χλωρά.

Αν το θέμα δεν γίνει κατανοητό από την πολιτεία, φοβάμαι ότι μεγάλο μέρος των ασφαλιστών θα καταφύγει σε «μαύρους κωδικούς», γιατί βλέπει πως αν μείνει στο επάγγελμα, θα αναγκαστεί να κλείσει, λόγω της δυσβάστακτης φορολογίας. Μιας δυσβάστακτης φορολογίας που επιβάλλεται μάλιστα σε όσους είχαν συνεισφέρει τα μέγιστα στα κρατικά έσοδα των προηγούμενων ετών.

Ένα παράδειγμα μόνο θα πω: Κάποιος με έσοδα 40.000 ευρώ, θα καταβάλει σε φόρους και εισφορές το 70% των εισοδημάτων του και αν συνεκτιμήσει και τα υπόλοιπα κόστη του, τότε...

Ποια είναι η άποψή σας για το θέμα της International Life, που προβληματίζει τόσο έντονα την ασφαλιστική αγορά κατά τους τελευταίους δέκα μήνες;

Αν δεχτούμε ότι τα ασφαλιστήρια υγείας έχουν τακτοποιηθεί, σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα προϊόντα του κλάδου ζωής θεωρώ αυτονόητο ότι η Τράπεζα της Ελλάδος και το σύνολο της ασφαλιστικής αγοράς θα κάνουν τα πάντα προκειμένου ούτε ένας πελάτης να μη χάσει ούτε ένα ευρώ από τα λεφτά του, γιατί ο κλάδος δεν θα αντέξει κάτι τέτοιο μετά και την ιστορία της Ασπίδας.

Σε ό,τι αφορά την International Life ΑΕΓΑ, κανείς δεν επιθυμεί το κλείσιμο μιας εταιρείας. Αν όμως φτάσουμε σ' αυτό το σημείο, τότε το κλείσιμο θα πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλότητα της αγοράς και να μην υπάρξει κίνδυνος για περαιτέρω προβλήματα. Θα πρέπει -όπως γίνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη- το κλείσιμο μιας εταιρείας να μην επιφέρει προβλήματα ούτε στους καταναλωτές, ούτε στους διαμεσολαβητές.

Αν αυτό δεν γίνει, τότε θα πει ότι ο προληπτικός έλεγχος δεν ήταν όσο έπρεπε σωστός και πως η αγορά μας έχει ακόμη «τρύπες» που δεν δικαιολογούνται σε μια σύγχρονη χώρα και οικονομία.

Έχετε δραστηριοποιηθεί ενεργά, προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα των ανασφάλιστων οχημάτων που συνεχίζει να υπάρχει παρά τους νόμους που έχουν ψηφιστεί. Σε ποια φάση βρίσκεται η υπόθεση;

Με λύπη μου διαπίστωσα σε πρόσφατη συνάντηση που είχα ως πρόεδρος του ΕΕΑ με τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Γιώργο Πιτσιλή, πως υπάρχει θέμα μηχανογραφικής εφαρμογής στη διασταύρωση μεταξύ του Επικουρικού και της ΓΓΔΕ.

Θέλω να πιστεύω ότι θα γίνουν προσπάθειες και από τις δύο πλευρές, προκειμένου το ζήτημα να διευθετηθεί και επιτέλους να επιλυθεί ένα πρόβλημα που είναι πρωτίστως κοινωνικό. Είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης με ανασφάλιστα οχήματα και επίσης είναι θλιβερό ότι η εκκρεμότητα αυτή παραμένει, τέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά την ψήφιση του νομοθετικού πλαισίου...

Κύριε Χατζηθεοδοσίου, μιλάτε εκ της θέσεώς σας με πολλούς κυβερνητικούς αξιωματούχους. Βλέπετε τελικά πως κράτος και ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να συνεργαστούν προς όφελος και των δύο πλευρών;

Πρέπει να ξεπεραστούν ταχύτατα οι όποιες ιδεολογικές αγκυλώσεις, γιατί είναι φανερό πως η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα έχει τη δυνατότητα να δώσει καλύτερης ποιότητας προϊόντα σε καλύτερες τιμές, τόσο στην υγεία, όσο και στην ιδιωτική ασφάλιση.

Γενικότερα, από τη στιγμή που λέμε ότι είμαστε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ας λύσουμε και εμείς προβλήματα που έχουν λυθεί στην κοινότητα εδώ και είκοσι χρόνια.

Η οικονομία έχει ανάγκη την ασφαλιστική αγορά και η ασφαλιστική αγορά την οικονομία. Δεν υπάρχει ανεπτυγμένη οικονομία χωρίς ισχυρή ασφαλιστική βιομηχανία και όπου η ασφαλιστική βιομηχανία είναι αδύναμη, η οικονομία παρουσιάζει προβλήματα.

Όσο πιο γρήγορα η κυβέρνηση ξεπεράσει ιδεολογικές αγκυλώσεις, τόσο ταχύτερα θα υπάρχουν θετικά και απτά αποτελέσματα προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v