Σε έναν κόσμο που εξελίσσεται ταχύτατα και αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις όπως η πανδημία, οι «παραδοσιακοί» τρόποι σκέψης και αντίδρασης αποδεικνύονται λιγότερο αποτελεσματικοί. Για τον λόγο αυτό, η καινοτομία στη σκέψη, στη δράση, στη στρατηγική, στα προϊόντα μιας εταιρείας όπως η Bayer Ελλάς είναι επιβεβλημένη. Πολύ περισσότερο που με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένα ολόκληρο σύστημα ανάπτυξης, που ωφελεί ολόκληρη την κοινωνία.
Η γέννηση της Bayer δείχνει το… DNA της: δύο φίλοι, ο έμπορος Friedrich Bayer και ο αρχιτέκτονας Johann Friedrich Weskott, καθώς πειραματίζονταν στα μάτια της κουζίνας, ανακάλυψαν πώς να παράγουν τη φούξια βαφή ματζέντα. Την 1η Αυγούστου του 1863, στο Wuppertal, ίδρυσαν την «Friedr. Bayer et comp.» - κατά κάποιο τρόπο, μια πρωτοποριακή «startup» του 19ου αιώνα!
Με βάση αυτόν τον χαρακτήρα η Bayer μπόρεσε να εξελιχθεί στη διάρκεια του χρόνου σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως, αντλώντας ώθηση από τη διαρκή έρευνα, τον πειραματισμό και την καινοτομία, που οδήγησαν στη δημιουργία χιλιάδων προϊόντων.
Έρευνας και Ανάπτυξη
Σήμερα, ο ρόλος της καινοτομίας έχει γίνει ισχυρότερος, αφενός λόγω των σύγχρονων προκλήσεων, αφετέρου λόγω των τεχνολογικών αλμάτων. Αλλά για ακόμα έναν λόγο: όπως έχει αναφέρει ο κ. Andreas Pollner, Διευθύνων Σύμβουλος της Bayer Ελλάδος, «η καινοτομία που βασίζεται αποκλειστικά στην παραδοσιακή διαδικασία Έρευνας και Ανάπτυξης που χαρακτηρίζει πολλούς κλάδους, δεν θα ήταν αρκετή για να παραμείνει ανταγωνιστική η κάθε βιομηχανία, δεδομένης της σημαντικής αλλαγής που βρίσκεται σε εξέλιξη, ιδίως στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης και της γεωργίας, αλλά και των ευρύτερων τάσεων στο ψηφιακό γίγνεσθαι».
Στο πλαίσιο αυτό, η Bayer έχει υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση γύρω από την καινοτομία, η οποία βρίσκεται στον πυρήνα της φιλοσοφίας και του στρατηγικού σχεδιασμού της, επηρεάζοντας ένα ευρύ οικοσύστημα εταιρειών και ερευνητών, για να διαχυθεί στο ευρύτερο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον.
Μάλιστα, αυτός ο «αγώνας καινοτομίας» άπτεται όλων όσων αφορούν την Bayer, από νέα προϊόντα, λύσεις και επιχειρηματικά μοντέλα έως τις εσωτερικές διαδικασίες και την οργάνωση της εταιρείας.
Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της στρατηγικής της Bayer είναι η πεποίθησή της ότι αναπόσπαστο στοιχείο μιας τέτοιας δράσης είναι οι στρατηγικές συνεργασίες στον ακαδημαϊκό χώρο και τη βιομηχανία. Για τον λόγο αυτό, η εταιρεία προσφέρει πολλές διαφορετικές μορφές συνεργασίας στους διαφορετικούς τομείς δραστηριοποίησης, από τις παραδοσιακές συμφωνίες παραχώρησης αδειών κυκλοφορίας ή τις στρατηγικές συμμαχίες έρευνας έως τις συνεργασίες με τον δημόσιο τομέα, καθώς και το crowdsourcing.
Το crowdsourcing κατέχει κεντρική θέση στον σχεδιασμό της, καθώς η Bayer εκτιμά ότι συνεργασία με ανθρώπους από την έρευνα και την ανάπτυξη εκτός της δομής της είναι μια σημαντική πηγή καινοτομίας για όλα τα τμήματά της. Έτσι, από το 2009 ήδη, «τρέχει» προγράμματα όπως Grants4Targets, το Grants4Apps, το Grants4Ag και το Grants4Traits, προσφέροντας επιχορηγήσεις για επιστήμονες από πανεπιστήμια, ακαδημαϊκά ερευνητικά ιδρύματα και νεοφυείς εταιρείες ή προγραμματιστές τεχνολογίας από όλο τον κόσμο για να υποστηρίξουν συγκεκριμένα έργα.
Η Bayer, το 2020, επένδυσε για Έρευνα και Ανάπτυξη το ποσό-ρεκόρ των 7,1 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 17,2% των πωλήσεων της εταιρείας – τόσο στον τομέα της υγείας όσο και της γεωργίας
Όπως επισημαίνει ο κ. Pollner, η Ελλάδα έχει τη δική της, ξεχωριστή σημασία στο σχέδιο αυτό: περισσότερα από 100 ελληνικά πανεπιστήμια και δημόσια νοσοκομεία συμμετέχουν σε 20 διεθνείς κλινικές μελέτες Φάσης ΙΙ ή III, ενώ «διεξάγουμε βασικές μελέτες αγρού και έχουμε πετύχει να είναι η Ελλάδα χώρα αναφοράς για το cluster της Μεσογείου όσον αφορά την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων για τη φυτοπροστασία».
Δύο πυλώνες για βιώσιμη πορεία
«Η Bayer Ελλάς υποστηρίζει τους Έλληνες επαγγελματίες στον χώρο της υγείας και τους ασθενείς», τονίζει ο κ. Pollner, «αλλά και τις προσπάθειες της κυβέρνησης, προωθώντας την κλινική έρευνα μέσω της ανάπτυξης γνώσης από τα αρχικά ακόμη στάδια της ιατρικής εκπαίδευσης, βελτιώνοντας την κλινική πρακτική ώστε να απορροφήσει εύκολα τα οφέλη της κλινικής έρευνας και ενημερώνοντας την κοινότητα των ασθενών. Επενδύουμε επίσης στην εκπαίδευση των παραγωγών σχετικά με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν τον αυξανόμενο ανταγωνισμό στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, δημιουργούμε συνεργασίες κατά μήκος της αλυσίδας των τροφίμων, στοχεύοντας σε πολλαπλά οφέλη για την ελληνική κοινωνία».
Ποιος είναι, όμως, ο απώτερος στόχος; «Εμείς, στη Bayer μπορούμε να υποστηρίξουμε την Ελλάδα στον μετασχηματισμό της. Είμαστε άλλωστε μια εταιρεία που εξελίσσεται πάνω σε δύο πυλώνες, την υγεία και τη διατροφή, που εξασφαλίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη του πλανήτη. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την ελληνική αγροτική παραγωγή ποιοτικών προϊόντων μέσα από πρακτικές αειφόρου γεωργίας, αλλά και να παρέχουμε καινοτόμες θεραπείες σε όσους τις έχουν ανάγκη», αναφέρει ο κ. Pollner, σημειώνοντας ότι «είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι δεν μπορεί να υπάρξει καινοτομία χωρίς συνεργασία».