Οι ηγέτες των επτά πλουσιότερων χωρών του κόσμου (G7) συζητούν φιλόδοξα σχέδια για τη μετάβαση της αγοράς αυτοκινήτων από τα ορυκτά στα πράσινα καύσιμα μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ως τμήμα δέσμης μέτρων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Σύμφωνα με πρόταση σε έγγραφο που βρίσκεται στην κατοχή του Bloomberg, οι κυβερνήσεις της G-7 θα «προσπαθήσουν» να διασφαλίσουν ότι η πλειονότητα των επιβατικών αυτοκινήτων που θα πωλούνται «έως το 2030 ή νωρίτερα» δεν θα λειτουργούν με βενζίνη ή ντίζελ. Οι διαπραγματεύσεις στη G7 αφορούν στo πόσο συγκεκριμένα πρέπει να είναι αυτά τα μέτρα.
Και οι επτά ηγέτες που συγκεντρώνονται για τη σύνοδο κορυφής τους στην Κορνουάλη, νοτιοδυτική Αγγλία, δηλώνουν επίσης έτοιμοι να υποσχεθούν περισσότερη χρηματοδότηση για να βοηθήσουν τον αναπτυσσόμενο κόσμο να μειώσει τις εκπομπές CO2, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν ακόμα σαφείς λεπτομέρειες καθώς το παζάρι είναι σε εξέλιξη.
Οι δεσμεύσεις δεν έχουν ακόμη συμφωνηθεί από αξιωματούχους της G-7 που συντάσσουν τα συμπεράσματα της συνόδου κορυφής του Σαββατοκύριακου. Αλλά ο καθορισμός του στόχου για απομάκρυνση από τη βενζίνη θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο καμπής στις προσπάθειες περιορισμού της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου και μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
Παζάρια
Μια μέρα πριν από την έναρξη της συνόδου κορυφής, το προσχέδιο δίνει μια γεύση αλλά δεν είναι ακόμη σαφές ότι οι ηγέτες -συμπεριλαμβανομένου του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν- θα εγκρίνουν την προτεινόμενη διατύπωση για την απομάκρυνση από τα ρυπογόνα αυτοκίνητα.
Ένας Αμερικανός αξιωματούχος αρνήθηκε να πει εάν ο Λευκός Οίκος υποστηρίζει έναν στόχο υπό συζήτηση, τα μισά οχήματα που θα πωληθούν το 2030 να μην εκπέμπουν ρύπους.
Ο αξιωματούχος είπε ότι ο Μπάιντεν πιστεύει στις ισχυρές επενδύσεις στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων ως τρόπο αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και δημιουργίας θέσεων εργασίας.
Ωστόσο, το εγχώριο σχέδιο των ΗΠΑ δεν φτάνει στον βαθμό που απαιτείται, ώστε να υπάρξει απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα καύσης στο τέλος της δεκαετίας.
Αλλωστε τα λόμπι του πετρελαίου και του αυτοκινήτου είναι ισχυρά και με ιδιαίτερους δεσμούς μεταξύ τους και με το κράτος και τις κυβερνήσεις επί πολλές δεκαετίες.
Ωστόσο, υπάρχουν κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ. Πρόσφατα έθεσαν φιλόδοξους στόχους για πιο πράσινη παραγωγή οχημάτων σε μια πολλά υποσχόμενη αγορά με έντονο ανταγωνισμό. Η General Motors Co. ανακοίνωσε τον Ιανουάριο ότι φιλοδοξούσε να εξαλείψει τις εκπομπές αέριων ρύπων από νέα ελαφρά οχήματα έως το 2035. Η Ford Motor Co. δεσμεύτηκε τον περασμένο μήνα ότι τέσσερα από τα 10 οχήματα που πωλεί, θα τροφοδοτούνται με μπαταρία έως το 2030.
Κίνδυνοι
Η Ιαπωνία εξέδωσε επίσης ένα πράσινο σχέδιο στρατηγικής τον Δεκέμβριο, για να κάνει όλα τα νέα αυτοκίνητα υβριδικά ή ηλεκτρικά μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030, παρά τις προειδοποίησεις του προέδρου της Toyota Motor Corp. Akio Toyoda ότι οι κυβερνητικές ανακοινώσεις θέτουν κινδύνους στις θέσεις εργασίας.
Στη Βρετανία, ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος φιλοξενεί τη συγκέντρωση των ηγετών της G-7, θα απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων που λειτουργούν εξ ολοκλήρου με βενζίνη ή ντίζελ από το 2030, αν και τα άλλα κράτη δεν είναι πιθανό να υποστηρίξουν ένα τόσο μεγάλο βήμα, αναφέρει το Bloomberg.