Τρικαλινός: Aπό τα διβάρια του Αιτωλικού στις αγορές του κόσμου

Συνώνυμο της κορυφαίας ποιότητας το αυγοτάραχο «Τρικαλινός». Η βαριά ιστορία της εταιρείας και η είσοδος στις πιο δημιουργικές κουζίνες του κόσμου. Τα σχέδια για εξαγωγές και η συμμετοχή στην πρωτοβουλία «Growth in Agrifood» της Εθνικής Τράπεζας.

Τρικαλινός: Aπό τα διβάρια του Αιτωλικού στις αγορές του κόσμου

Με πολυετή ιστορία και εμπειρία που μεταφέρεται από γενιά σε γενιά, η οικογενειακή εταιρεία «Τρικαλινός» καθίσταται ένας σημαντικός πρεσβευτής της χώρας στις πιο απαιτητικές γαστρονομικές αγορές του πλανήτη.

Η οικογένεια Τρικαλινός παραδοσιακά ασχολείται με την παραγωγή και εμπορία του αυγοτάραχου από το 1856. Από πατέρα σε υιό και από παππού σε εγγονό, τέσσερις γενιές και 162 χρόνια εμπειρίας μεταβιβάστηκαν μαζί με τις γνώσεις του παραδοσιακού ψαρέματος, της εξαγωγής και της παραγωγής της λιχουδιάς των αυγών της μπάφας (θηλυκός κέφαλος). Σήμερα η επιχείρηση απασχολεί 13 πλήρους απασχόλησης υπαλλήλους, ενώ ο κύκλος εργασιών της ξεπερνά το 1 εκατ. ευρώ ετησίως.

Όπως μας λέει ο σημερινός επικεφαλής της εταιρείας Ζαφείρης Τρικαλινός, «το 1997, ανέλαβα την ηγεσία της οικογενειακής επιχείρησης, επιφορτισμένος με την επιτακτική ανάγκη εκσυγχρονισμού της. Ένα εγχείρημα ιδιαίτερα απαιτητικό, δαπανηρό, όσο και τολμηρό αλλά και απαραίτητο, προκειμένου η οικογενειακή επιχείρηση να καταφέρει να παραμείνει ανταγωνιστική στην εσωτερική αγορά, αλλά και να μπορέσει να χτίσει τη μάρκα της στις διεθνείς αγορές. Τα ζητήματα αυτά και οι ενέργειες που τα συνόδευαν δεν είχαν έως τότε τεθεί, οπότε χρειάστηκε μια προσεκτική μελέτη και μια πορεία 18 χρόνων, ώστε να οραματιστούμε, να σχεδιάσουμε και τελικά να εφαρμόσουμε αυτές της αλλαγές, που το πέρασμα στη νέα εποχή απαιτούσε».

Με το βλέμμα στραμμένο μπροστά, συνεχίζει ο κ. Τρικαλινός, «αποφάσισα τη συλλογή όλων των παραγωγικών διαδικασιών του αυγοτάραχου σε μια ενοποιημένη και απόλυτα ελεγχόμενη από συνθήκες υγιεινής μονάδα, κάτι που ως τότε δεν είχε συμβεί ποτέ, καθώς τα αυγοτάραχα παραδοσιακά παράγονταν στα διβάρια της λιμνοθάλασσας του Αιτωλικού. Κάνοντας μια σειρά από οργανοληπτικούς ελέγχους, διαπίστωσα ότι τα αυγά της μπάφας είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα και κινδυνεύουν από μια σειρά επιμολύνσεων και μικροβίων, παραγόμενα σε χώρους χωρίς υγιεινή και ασφάλεια».

Ο ίδιος εξηγεί ότι έδωσε σημαντική προσοχή στις επενδύσεις για τη διασφάλιση της ποιότητας, έχοντας ήδη πιστοποιήσει το σύστημα ποιότητας και το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας των τροφίμων σύμφωνα με το πρότυπο ISO. «Προχώρησα όμως και παρακάτω», τονίζει, «και συνεργάστηκα με αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα, όπως το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Ινστιτούτο Παστέρ, τη Φαρμακευτική Σχολή και συνεχίζω να επενδύω σημαντικά ποσά για την έρευνα και μελέτη των ιδιοτήτων του αυγοτάραχου στην ανθρώπινη υγεία και γεύση».

Αποτέλεσμα αυτής της αγάπης και αφοσίωσης ήταν η μετατροπή της παραδοσιακής επιχείρησης σε ισχυρό brand και η εισαγωγή των προϊόντων της Trikalinos Premium Grey Mullet Bottarga, στους διασημότερους εμπορικούς οίκους και στις πιο δημιουργικές επαγγελματικές κουζίνες του κόσμου. Το 2012, ο πιο επιδραστικός σεφ όλων των εποχών, ο Ισπανός Ferran Adria, το κατέταξε στα 30 καλύτερα και πιο υγιεινά τρόφιμα του κόσμου, επώνυμα.

«Αξιοποιώντας την τεράστια κληρονομιά εμπειρίας και τεχνογνωσίας, αλλά με το βλέμμα πάντα στραμμένο στο μέλλον, κατάφερα να επαναπροσδιορίσω με τη βοήθεια των συνεργατών μου τον παραδοσιακό μας θησαυρό, ανανεώνοντας τη γευστική και διατροφική του ταυτότητα και ντύνοντάς το με μια εκλεπτυσμένη συσκευασία, τοποθετώντας το Τρικαλινός Αυγοτάραχο στο βάθρο των διεθνών γεύσεων» εξηγεί ο κ. Τρικαλινός.

Η πρωτοβουλία Growth in Agrifood

Ο κ. Τρικαλινός μιλά και για την εμπειρία του από την πρωτοβουλία Growth in Agrifood της Eθνικής Tράπεζας, τονίζοντας ότι «συμμετείχαμε για πρώτη φορά στην ημερίδα που διοργάνωσε η Εθνική Τράπεζα στις 15 Οκτώβρη στο παλιό Χρηματιστήριο, Growth in Agrifood».

Ο ίδιος αναφέρει ότι είναι «σπουδαίες τέτοιες πρωτοβουλίες συσπείρωσης των πλουτοπαραγωγικών δυναμικών επιχειρήσεων του τόπου και της προσπάθειας γνωριμίας τους με υποψήφιους διεθνείς αγοραστές. Είναι σπουδαίο, ακόμη και το ότι κάποιος μας έφερε μεταξύ μας σε γνωριμία και επικοινωνία, γιατί από αυτόν τον διαδραστικό διάλογο μεταξύ μας προκύπτουν και άλλες συνέργειες, τις οποίες τις εξελίσσουμε με τον χρόνο και έτσι κάπως αυξάνονται οι προοπτικές και οι ευκαιρίες για όλους μας».

«Έχουμε ανάγκη από αυτού του τύπου την υποστήριξη από τους μεγάλους φορείς του τόπου και τη διοργάνωση εκ μέρους τους αντίστοιχων ενεργειών ανάδειξης ευκαιριών. Η προσδοκία έχει να κάνει με την ανάγκη αποτελεσματικότερης επικοινωνίας του ποιοι είμαστε και τι κάνουμε σε δυνητικούς συνεργάτες άλλων χωρών. Όταν ένας φορέας διεθνούς εμβέλειας, όπως η Εθνική Τράπεζα, καλεί πιθανούς αγοραστές, είναι πολύ πιο εύκολο να συγκεντρώσει τη θετική τους ανταπόκριση για συμμετοχή σε ένα τέτοιο γεγονός, αλλά και τη διεθνή προσοχή σε αυτό που γίνεται. Από εκεί και πέρα, είναι και στη δική μας ευχέρεια να προσελκύσουμε το παραπάνω ενδιαφέρον τους και να αναπτύξουμε εμπορικές συνεργασίες» επισημαίνει.

Η διεθνής παρουσία

Σύμφωνα με τον κ. Τρικαλινό, η οργανωμένη εξαγωγική προσπάθεια της εταιρίας ξεκινά από το 2008. Πιο πριν έχουμε κάποιες πωλήσεις σε πολύ καλά γαλλικά Deli, κάποιες ποσότητες σε αγγλικά και αμερικάνικα εστιατόρια. Το 2008, όμως, βάλαμε τον στόχο να βγούμε πιο δυναμικά στις αγορές του εξωτερικού, απευθυνόμενοι σε συγκεκριμένες χώρες και επιλέγοντας τον τρόπο διείσδυσης ανά αγορά και στόχο. Μετά από δέκα χρόνια, εξακολουθούμε να χτίζουμε τη φήμη μας και να εκπαιδεύουμε τους πελάτες μας και στο εξωτερικό όπως και στο εσωτερικό. Η υποδοχή και αποδοχή των προϊόντων μας από τουσ μεγαλύτερους σεφ του πλανήτη και η εμπιστοσύνη των σπουδαίων εμπορικών οίκων και των γευσιγνωστών σε όλο τον κόσμο είναι σπουδαία επιβράβευση για τη δουλειά μας».

Αυτή τη στιγμή εξαγωγές γίνονται σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία, σε πάνω από 35 χώρες, ενώ ο καλύτερος πελάτης είναι η γαλλική αγορά, όπου το προϊόν πωλείται με τον χαρακτηρισμό «Poutargue Royale de Trikalinos», ενώ στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των Αραβικών χωρών και της Αμερικής.

 

Από τα Βοτάραχα στο... Bottarga

Για τις πρωτοβουλίες διεθνοποίησης των ελληνικών προϊόντων, ο κ. Τρικαλινός επισημαίνει ότι «ξεκινήσαμε αρκετά αργά την εθνική μας προσπάθεια να δημιουργήσουμε το τοπικό και εθνικό Brand ως χώρα παραγωγός ποιοτικών προϊόντων, καθώς πριν από την κρίση όλη μας η αγροτική παραγωγή έφευγε σε γειτονικές χώρες αμπραντάριστη και χύμα (π.χ. το ελαιόλαδο, τα φρούτα, οι ξηροί καρποί κ.ά). Και για αυτό τώρα πρέπει να δουλέψουμε πολύ σκληρά, πολύ οργανωμένα και με σχέδιο, ώστε να αποδώσουμε την ταυτότητα του δικού μας brand στα προϊόντα μας, να τα επικοινωνήσουμε και να τα γνωρίσουμε στον κόσμο».

«Το πιο τρανό παράδειγμα αυτής της τραγικής ειρωνείας που μας συνέβη, υπάρχει και με το αυγοτάραχο: η διεθνής ονομασία Bottarga που καθιέρωσαν οι Ιταλοί ως ονομασία του προϊόντος, στα Ιταλικά δεν σημαίνει τίποτε. Οι γραπτές μαρτυρίες αποδεικνύουν ότι το εμπόριο που υπήρχε με την Ιταλία ήδη από το 13ο μ.Χ., ήταν μεγάλο σε όγκο και αξία. Σχεδόν όλη η παραγωγή έφευγε σε ξύλινα κιβώτια από τον τόπο μου και ταξίδευε δια θαλάσσης στη νότια Ιταλία και αλλού. Στα κιβώτια γράφαμε το είδος που περιείχε το κάθε κασόνι και έτσι η λέξη ΒΟΤΑΡΑΧΑ (όπως δηλαδή λέμε τα αυγοτάραχο στο Αιτωλικό, επειδή «τρώμε» τα φωνήεντα), έγινε BOTTARGA από τους Ιταλούς και το προϊόν κατοχυρώθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο, ως Ιταλικό Brand. Τώρα για να το αντιστρέψουμε όλο αυτό, καταλαβαίνετε πόσος χρόνος, επένδυση και δουλειά χρειάζεται».

Οπως επισημαίνει, «είμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε και δεν θα υποχωρήσουμε. Και να πω ότι είναι σπουδαίο που μέσα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο, μας έδωσε δύναμη, αισιοδοξία και περισσότερο πείσμα η στήριξη των Ελλήνων πελατών μας. Είναι μεγάλη η δύναμη που παίρνουμε βλέποντας ότι παρά τις δυσκολίες και τις μειώσεις που έχουμε όλοι υποστεί στα εισοδήματά μας, οι πωλήσεις και η ζήτηση των προϊόντων μας στην εσωτερική αγορά είναι σταθερά ανοδική, δίνοντάς μας το σημαντικότατο ποσοστό του 90% της εγχώριας παραγωγής», καταλήγει ο κ. Τρικαλινός.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v