Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΟΣΕ: Ζημιές εκατομμυρίων από κλοπές

Στα 10 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται το κόστος ζημιών και δολιοφθορών στο δίκτυο του προαστιακού. Η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά σύντομα στην αποκατάστασή τους. Στο δίκτυο εντάσσονται δύο νέοι σταθμοί.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΟΣΕ: Ζημιές εκατομμυρίων από κλοπές

Δράση προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές δυσλειτουργίες που προκαλούν στον προαστιακό της Αθήνας οι δολιοφθορές και οι κλοπές αναλαμβάνουν ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ. Η αποκατάσταση των ζημιών θα προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, ενώ τη λειτουργία του μέσου θα ενισχύσει και η ένταξη στο δίκτυο δύο νέων σταθμών.

Την ίδια στιγμή, από τον ΟΣΕ διερευνάται το ενδεχόμενο δημιουργίας χώρων στάθμευσης σε περιοχές που δεν υπάρχουν και έχει διαπιστωθεί ότι η δυνατότητα στάθμευσης θα μπορούσε να προσελκύσει περισσότερους επιβάτες. Επίσης υπό συζήτηση τίθεται και η τιμολογιακή πολιτική του προαστιακού.

Τρία σχεδόν χρόνια αναμονής για τους έτοιμους σταθμούς

Οι δύο νέοι σταθμοί στις περιοχές Λυκόπετρα (Κάτω Αχαρνές) και Πύργος Βασιλίσσης (Άγιοι Ανάργυροι) παραδόθηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ και αναμένεται να ενταχθούν στο δίκτυο εξυπηρετώντας τις όμορες περιοχές. Πρόκειται για δύο σταθμούς στους οποίους το μεγαλύτερο τμήμα των έργων είχε ολοκληρωθεί εδώ και σχεδόν τρία χρόνια, ωστόσο και για λόγους γραφειοκρατικούς, που αφορούσαν την παραλαβή τους, δεν ήταν δυνατόν να ανοίξουν.

Οι δύο σταθμοί εκτιμάται ότι μπορεί να συνεισφέρουν σημαντικά στην εμπορική κίνηση του προαστιακού καθώς βρίσκονται σε περιοχές οι οποίες δεν έχουν εξυπηρέτηση από μέσα σταθερής τροχιάς και το επιβατικό κοινό της περιοχής χρησιμοποιώντας τον προαστιακό θα μπορεί να βρει μια αξιόπιστη λύση μετακίνησης.

Ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Αθήνας που εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση περίπου 30.000 επιβάτες δεν έχει καταφέρει από την έναρξη της λειτουργίας του να βρει βηματισμό και είναι, μάλλον, το πιο προβληματικό κομμάτι του συστήματος αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Τα αραιά δρομολόγια, ακόμη και στο αστικό τμήμα του, δεν του επέτρεψαν να αυξήσει την επιβατική κίνηση.

Ξέφραγο αμπέλι οι σταθμοί

Την ίδια στιγμή, η λειτουργία του σε πολλές περιπτώσεις υπονομεύεται από εκτεταμένες δολιοφθορές και κλοπές που παρατηρούνται κυρίως στους σταθμούς. Το πρόβλημα αφορά τους σταθμούς όπου δεν υπάρχει φύλαξη, δηλαδή την πλειονότητα, ενώ δεν παρατηρείται κάτι τέτοιο για παράδειγμα στον σταθμό του αεροδρομίου, όπου η φύλαξη είναι συνεχής.

Τμήμα του δικτύου του προαστιακού στην περιοχή της Αττικής, στο οποίο εντοπίζονται τέτοια προβλήματα, επισκέφθηκαν την Πέμπτη οι επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ κ. Θεοφανόπουλος και Σπηλιόπουλος, οι οποίοι διαπίστωσαν τα προβλήματα που επηρεάζουν τη λειτουργία του μέσου π.χ. μηχανήματα για την ακύρωση ή την έκδοση εισιτηρίων που δεν λειτουργούν, σκάλες ή ασανσέρ εκτός λειτουργίας κ.ά.

Την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν εντοπιστεί ανέλαβε η ΕΡΓΟΣΕ και το έργο πρόκειται να ολοκληρωθεί στα μέσα Φεβρουαρίου. Πάντως εκείνο που έχει γίνει σαφές πλέον είναι ότι η απουσία φύλαξης από τους σταθμούς αλλά και το δίκτυο αποτελεί σοβαρό πρόβλημα και αν δεν λυθεί τότε τα φαινόμενα αυτά θα συνεχίζονται προκαλώντας μεγάλη αύξηση στο κόστος αποκατάστασης.

Εξάλλου το πρόβλημα των δολιοφθορών και κλοπών στο δίκτυο του ΟΣΕ δεν είναι καινούργιο, υπάρχει εδώ και χρόνια και κοστίζει σε ετήσια βάση περίπου 5 εκατ. ευρώ.

Πριν από λίγο καιρό υπολογίστηκε στα 60 εκατ. ευρώ το κόστος για την αναβάθμιση της ηλεκτροκίνησης και της σηματοδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής. Από αυτό υπολογίζεται ότι περίπου 10 εκατ. ευρώ αφορούν την αποκατάσταση των ζημιών στο δίκτυο του προαστιακού. Τα περισσότερα από τα έργα αυτά βρίσκονται σε εξέλιξη και σύντομα θα ολοκληρωθούν, ζητούμενο, όμως, παραμένει πώς θα εμποδιστεί επανάληψη των φαινομένων αυτών.

Αναζητούνται χώροι για δημιουργία πάρκινγκ

Εν τω μεταξύ ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ βρίσκονται σε διαδικασία αναζήτησης ελεύθερων χώρων κοντά σε σταθμούς ιδίως της Ανατολικής Αττικής προκειμένου να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης. Με δεδομένο ότι οι σταθμοί στις περιοχές αυτές δεν βρίσκονται μέσα στον αστικό ιστό, η πρόσβαση δεν είναι εύκολη, οπότε η έλλειψη χώρων στάθμευσης αποτρέπει το κοινό από τη χρήση τους. Επιπλέον, στους περισσότερους σταθμούς τα παράνομα παρκαρισμένα οχήματα προκαλούν σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η λειτουργία του προαστιακού χρειάζεται ενίσχυση και, όπως όλοι συμφωνούν, αυτό μπορεί να γίνει μέσω της αναδιάρθρωσης αλλά και της ενίσχυσης των δρομολογίων, ώστε αυτά να εξυπηρετούν καλύτερα το επιβατικό κοινό. Αλλαγές, όμως, χρειάζονται και στην τιμολογιακή πολιτική του προαστιακού. Βασικό αίτημα παραμένει η ενιαία τιμολόγηση και των δύο γραμμών με βάση αποστάσεις και ζώνες. Στο πλαίσιο αυτό ζητείται επέκταση της αστικής ζώνης της γραμμής Χαλκίδας έως τον Άγιο Στέφανο στα πρότυπα των σταθμών Παλλήνης, Παιανίας-Κάντζας και Κορωπίου. Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, είναι παράλογο τα 25 χιλιόμετρα Αθήνας-Αγίου Στεφάνου να κοστίζουν στον επιβάτη 2,7 ευρώ, χωρίς μάλιστα δικαίωμα μετεπιβίβασης σε αστικό ΜΜΜ.

Την ίδια στιγμή για τα 35 χλμ. της γραμμής Αθήνα-Κορωπί ισχύει αστικό ενιαίο εισητήριο 1,40 ευρώ, το οποίο επιτρέπει στον επιβάτη να κάνει πολλές διαδρομές με τα αστικά ΜΜΜ για διάστημα 1 ώρας και 30 λεπτών.

Στο ίδιο πλαίσιο ζητείται να καθιερωθεί η δυνατότητα μετεπιβίβασης με υπεραστικό εισιτήριο αξίας άνω των 3 ευρώ από τη γραμμή της Χαλκίδας στην άλλη γραμμή ή σε άλλα ΜΜΜ για 1,5 ώρα, όπως ισχύει και από τη γραμμή του Κιάτου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v