Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πανευρωπαϊκή πρωτιά για το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Η συμβολή των ελληνικών αεροδρομίων στην πλήρη επαναφορά της αεροπορικής επιβατικής κίνησης πανευρωπαϊκά στα προ πανδημίας επίπεδα. Οι ιδιαίτερες επιδόσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Πανευρωπαϊκή πρωτιά για το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Στην ολική επαναφορά των ευρωπαϊκών αερομεταφορών στα προ πανδημίας επίπεδα συνέβαλε η Ελλάδα, με τις επιδόσεις της να δίνουν ώθηση στην επιβατική κίνηση των αεροδρομίων της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe), τα ελληνικά αεροδρόμια τερμάτισαν στη δεύτερη θέση, καταγράφοντας τη δεύτερη καλύτερη επίδοση ως προς την επιβατική κίνηση του Ιουνίου, με άνοδο 23,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Τα πρωτεία είχε η Πολωνία στο 24,5% και ακολούθησαν η Μάλτα με αύξηση 19,1%, το Λουξεμβούργο στο συν 16,9%, η Πορτογαλία με άνοδο 14,2% και η Κροατία στο 13,6%. Στον αντίποδα, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-26,4%), της Σλοβενίας (-21,5%), της Βουλγαρίας (-20,5%) και της Σουηδίας (-19,4%) παρέμειναν αισθητά πιο μακριά από την ανάκαμψη.

Πάντως, η Ελλάδα κατάφερε να ξεχωρίσει και χάρη στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση σε ποσοστό 24,5% σε σχέση με το 2019 ως προς την επιβατική κίνηση του α’ εξαμήνου στην κατηγορία των αερολιμένων που υποδέχονται σε ετήσια βάση από 25 έως 40 εκατ. επιβάτες. Ακολούθησαν τα αεροδρόμια της Κωνσταντινούπολης (Σαμπιχά Γκιοκτσέν), της Λισαβόνας, της Πάλμα ντε Μαγιόρκα και της Αττάλειας στην Τουρκία.

Σε γενικές γραμμές, τα αεροδρόμια της ΕΕ+ (σ.σ. αυτά των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης συν τα αεροδρόμια χωρών εκτός ΕΕ, όπως Βρετανία, Νορβηγία, Ελβετία και βαλκανικά κράτη) σημείωσαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 9,5% το α’ εξάμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, φτάνοντας ακριβώς στα προ πανδημίας επίπεδά τους.

Σε ό,τι αφορά τους αερολιμένες στην υπόλοιπη Ευρώπη (σ.σ. εκτός ΕΕ), κατέγραψαν άνοδο 5,8% τους πρώτους 6 μήνες του έτους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με αποτέλεσμα η κίνηση να βρίσκεται στο συν 2,9% πάνω από τα επίπεδα του 2019.

Τον Ιούνιο, οι καλύτερες επιδόσεις σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα προήλθαν από την Αλβανία (+243%) χάρη στην επέκταση των Ultra-Low Cost Carriers, καθώς και από το Ουζμπεκιστάν ( +202%), την Αρμενία (+78%) και το Καζακστάν (+67%). Τα αεροδρόμια της Τουρκίας (+9,2%) ήταν επίσης πολύ πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους, ενώ αυτά στο Ισραήλ (-33,4%) συνέχισαν να καταγράφουν απώλειες λόγω της γεωπολιτικής αστάθειας στην περιοχή.

Τα πέντε κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια (Χίθρου-Λονδίνο, Σαρλ ντε Γκωλ-Παρίσι, Κωνσταντινούπολης, Σίπχολ-Άμστερνταμ και Μαδρίτης) υποδέχτηκαν συνολικά 174,6 εκατ. επιβάτες το α’ εξάμηνο, αριθμός που αντιστοιχεί σε αύξηση 8% σε σχέση με πέρυσι και σε άνοδο 2% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα.

Ολικό comeback

Το α’ εξάμηνο του 2024 η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων κατέγραψε αύξηση 0,4% σε σχέση με το 2019, ποσοστό που σηματοδοτεί την πλήρη ανάκαμψη του κλάδου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Γηραιάς ηπείρου ενισχύθηκε σε ποσοστό 9% σε σχέση με πέρυσι, με τον ρυθμό ανάπτυξης του β’ τριμήνου του έτους να παραμένει ισχυρό στο 8%, σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα από το 10,2% του α’ τριμήνου. Η διεθνής κίνηση εξακολουθεί να δίνει το τέμπο με άνοδο 10,3% σε ετήσια βάση για το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουνίου, με την ενδοευρωπαϊκή να καταγράφει αύξηση 4,2%.

Βέβαια, μόνο το 53% των αεροδρομίων του ευρωπαϊκού δικτύου ανέκτησε τον Ιούνιο πλήρως τον αριθμό των επιβατών που υποδεχόταν πριν από την πανδημία, με τα ταξίδια αναψυχής και τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να δίνουν σε μεγάλο βαθμό το σήμα για την ανάκαμψη.

Οι παράγοντες που θα καθορίσουν τη σεζόν

Παρά το γεγονός ότι το ACI Europe εκτιμά ότι το φετινό είναι διαχρονικά το καλύτερο καλοκαίρι σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, το ψηφιακό μπλακ άουτ των προηγούμενων ημερών και οι καθυστερήσεις στην παράδοση νέων αεροσκαφών εξακολουθούν να επηρεάζουν τις αερομεταφορές.

Η πορεία, ωστόσο, της σεζόν, όπως αναφέρει το Συμβούλιο θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ισχύ και τη διάρκεια της ζήτησης, η οποία με τη σειρά της θα επηρεαστεί από το μακροοικονομικό περιβάλλον.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v