Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ελληνοϊρλανδικές αερομαχίες πάνω από το ΔΑΑ

Η επαναφορά της πρότασης της Ryanair και το αίτημα για δραστική μείωση του κόστους. Οι αναφορές στην Aegean και η απάντηση της ελληνικής εταιρίας. Προσφέρουμε εκπτώσεις έως 77%, λέει το ΔΑΑ.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ελληνοϊρλανδικές αερομαχίες πάνω από το ΔΑΑ

Νέο επεισόδιο στην κόντρα που ήδη υπάρχει μεταξύ της αεροπορικής εταιρίας χαμηλού κόστους Ryanair και σχεδόν σύσσωμης της ελληνικής αεροπορικής κοινότητας προκάλεσε χθες η επαναφορά της πρότασης της ιρλανδικής εταιρίας, η οποία κατέθεσε ξανά το σχέδιό της για τη διάσωση του ελληνικού τουρισμού απαιτώντας, με τον τρόπο της, δραστική μείωση του κόστους προκειμένου να επεκτείνει τη δραστηριότητά της στη χώρα μας.

Τα βέλη της μεγαλύτερης low cost αεροπορικής στράφηκαν, βεβαίως, για μία ακόμη αφορά, εναντίον του αεροδρομίου της Αθήνας, ωστόσο τώρα υπήρξαν αναφορές και εναντίον της Aegean Airlines, την οποία στέλεχος της Ryanair χαρακτήρισε μονοπώλιο.

Εμμέσως, πλην σαφώς, όμως, επικριτικές ήταν αναφορές της εταιρίας και εναντίον της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών που απάντησε στην πρόταση της Ryanair όπως αυτή είχε ανακοινωθεί πριν από 3 περίπου μήνες.

Η Kate Sherry, Deputy Director of Route Development της Ryanair, απηύθυνε έκκληση στον νέο υπουργό Μ. Χρυσοχοΐδη να αποδεχθεί την πρότασή της με την υπόσχεση ότι κάτι τέτοιο μπορεί να μεταφραστεί σε 10 εκατομμύρια επισκέπτες για τη χώρα μας την επόμενη πενταετία.

Οι επιθετικές αναφορές της ιρλανδικής εταιρίας δεν έμειναν αναπάντητες, καθώς τόσο ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών όσο και η Aegean Airlines σήκωσαν το... γάντι τονίζοντας στις παρεμβάσεις τους ότι οι ελληνικοί αιθέρες είναι ανοικτοί υπό την προϋπόθεση ότι η μεγάλη εταιρία χαμηλού κόστους θα δραστηριοποιηθεί με τους όρους που ισχύουν για όλους τους υπόλοιπους.

Θέλει να έρθει με τους δικούς της όρους

Οι προοπτικές αύξησης του ελληνικού τουρισμού αλλά και γενικότερα η διαφαινόμενη ανάκαμψη της Ελλάδας ως ταξιδιωτικού προορισμού φαίνεται ότι έχουν προκαλέσει για τα καλά το ενδιαφέρον της Ryanair, η οποία επανήλθε με μια πρόταση που είχε ανακοινώσει τον Απρίλιο.

Η ιρλανδέζικη εταιρία διαβλέποντας σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης για τις αερομεταφορές στη χώρα μας δεν αρκείται στη σημαντική επέκταση της δραστηριότητάς της, που έχει ήδη πραγματοποιήσει φέτος στην ελληνική αγορά προσθέτοντας νέους προορισμούς αλλά και δημιουργώντας την πρώτη εν Ελλάδι βάση της, στα Χανιά. Διεκδικεί διεύρυνση της παρουσίας της.

Ωστόσο, αυτό επιθυμεί να γίνει με τους δικούς της όρους και όχι με αυτούς που ισχύουν για όλες τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, και ιδίως στο αεροδρόμιο της Αθήνας.

Το ακριβό "Ελ. Βενιζέλος" διώχνει τους τουρίστες

Η κ. Kate Sherry επανέλαβε και πάλι -όπως είχαν κάνει στελέχη της Ryanair πριν από λίγο καιρό- ότι το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι ακριβό και με τον τρόπο αυτόν οδηγεί μακριά από την Αθήνα αεροπορικέςκαι, κατά συνέπεια, επισκέπτες της ελληνικής πρωτεύουσας.

Σύμφωνα με την ίδια, «η Αθήνα συνεχίζει να μην επωφελείται από την αύξηση της επιβατικής κίνησης της Ryanair, λόγω του φορέα εκμετάλλευσης του αερολιμένα, ο οποίος αρνείται να συνεργαστεί με τη Ryanair, τη στιγμή που η επιβατική κίνηση στην Αθήνα έχει μειωθεί κατά 22%, στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας».

Το στέλεχος της Ryanair τόνισε ότι έχουν υπάρξει συνομιλίες με το αεροδρόμιο της Αθήνας προκειμένου να εξεταστεί η πιθανότητα συνεργασίας, ωστόσο υποστήριξε ότι «τα κίνητρα που προσφέρει το αεροδρόμιο δεν είναι συμβατά με το μοντέλο της Ryanair, καθότι έχουν να κάνουν με ακριβά εισιτήρια, τα οποία δεν προσφέρει η ιρλανδική εταιρία».

Η ίδια δεν παρέλειψε να στραφεί και εναντίον της Aegean Airlines υποστηρίζοντας ότι η εταιρία ουσιαστικά μετατρέπεται σε μονοπώλιο στην ελληνική αγορά με την εξαγορά της Olympic Air και τη διακοπή των δρομολογίων από την Ο.Α. και τη Cyprus Airways.

H εξέλιξη αυτή, τόνισε, θα οδηγήσει σε αύξηση της τιμής των εισιτηρίων και χαρακτηρίζει μάλιστα την Aegean Airlines υψηλού κόστους εταιρία.

Η Kate Sherry απευθυνόμενη στον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μ. Χρυσοχοΐδη υποστήριξε ότι η Ryanair, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει μία συμφωνία για χαμηλό κόστος, μπορεί να προσελκύσει 10 εκατ. επιβάτες (4 εκατ. στην Αθήνα, 2 στη Θεσ/νίκη και 4 στα περιφερειακά αεροδρόμια) σε βάθος πενταετίας, δημιουργώντας βάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και συμβάλλοντας στη δημιουργία 10.000 νέων θέσεων εργασίας. Αυτό, όπως ανέφερε, μπορεί να γίνει με:

-μείωση κατά 5 ευρώ του κόστους ανά επιβάτη για το αεροδρόμιο της Αθήνας, η οποία θα ισχύει για όλες τις εταιρίες

-μηδενικά τέλη για τα νέα δρομολόγια

-διατήρηση του κόστους των 12 ευρώ ανά επιβάτη στα υφιστάμενα δρομολόγια.

ΔΑΑ: προσφέρουμε εκπτώσεις ως 77% για τις χρεώσεις αεροδρομίου

Πρόσκληση στην ιρλανδική εταιρία να αξιοποιήσει τα κίνητρα που προσφέρει ο Διεθνής Αερολιμένας της Αθήνας και οδηγούν σε μείωση από 30% εως 77% των αεροδρομιακών χρεώσεων απηύθυνε ο ΔΑΑ. Σε σχετική ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι χρήση των παρεχόμενων κινήτρων έχουν κάνει ήδη 40 αεροπορικές, ενώ τη χειμερινή περίοδο 2013-14 τα κίνητρα αυτά θα ενισχυθούν περαιτέρω οδηγώντας σε μεγαλύτερο όφελος για τις εταιρίες.

Σύμφωνα με τον ΔΑΑ, η Ryanair είναι ευπρόσδεκτη να αξιοποιήσει τα νέα κίνητρα που προσφέρει ο ΔΑΑ για την ανάπτυξή της από το αεροδρόμιο της Αθήνας και ειδικότερα το κίνητρο νέων αγορών (το οποίο παρέχει 77% έκπτωση ανά επιβάτη επί των χρεώσεων του αεροδρομίου) και το κίνητρο ανάπτυξης δρομολογίων εσωτερικού (το οποίο παρέχει έως και 34% έκπτωση ανά επιβάτη επί των χρεώσεων του αεροδρομίου).

Η εταιρία του αεροδρομίου επισημαίνει ότι οι συγκεκριμένες χρεώσεις κινούνται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από άλλα ευρωπαϊκά μητροπολιτικά αεροδρόμια (όπως τα ισπανικά) όπου δραστηριοποιείται η συγκεκριμένη εταιρία, τα οποία λόγω επιπέδου κίνησης, ποιότητας υπηρεσιών και υποδομών, είναι άμεσα συγκρίσιμα με το αεροδρόμιο της Αθήνας.

Ο ΔΑΑ επισημαίνει ότι ήδη συνεργάζεται με αερομεταφορείς χαμηλού κόστους ενώ, απαντώντας στις επικρίσεις της ιρλανδικής εταιρίας ότι η πολιτική που ακολουθεί πλήττει τις αφίξεις στην πρωτεύουσα, σημειώνει ότι δεν υπάρχει άμεσος συσχετισμός μεταξύ των αεροδρομιακών χρεώσεων, της αεροπορικής κίνησης και της διατηρήσιμης ανάπτυξής της, δεδομένου ότι οι χρεώσεις των αεροδρομίων αποτελούν πολύ μικρό τμήμα του άμεσου λειτουργικού κόστους μιας αεροπορικής εταιρίας, της τάξεως μόλις 4% - 7%.

Τέλος από την πλευρά του αεροδρομίου σημειώνεται ότι το «Σπατόσημο» και το Τέλος Τερματικής Περιοχής είναι χρεώσεις που εισπράττονται από όλα τα ελληνικά αεροδρόμια, αλλά επιβάλλονται από το δημόσιο.

Aegean: Ίδιοι όροι για όλους και «καλώς να ορίσει»

Η επίθεση της Ryanair δεν έμεινε αναπάντητη ούτε από την Aegean, η οποία σχολιάζοντας τις αναφορές του στελέχους τη ιρλανδικής εταιρίας τονίζει με έμφαση ότι ελληνική αεροπορική αγορά είναι ανοικτή και προσβάσιμη σε όλους και κάθε ευρωπαϊκή εταιρία μπορεί να δραστηριοποιηθεί σε αυτήν με τους ίδιους φόρους και επιβαρύνσεις.

Η Aegean καταλογίζει στη Ryanair προσπάθεια παραπληροφόρησης της ελληνικής αγοράς, σε μια απόπειρα, όπως σημειώνει, να πετύχει ειδική φορολογική αντιμετώπιση και απαλλαγές.

Η ελληνική εταιρία ξεκαθαρίζει ότι είναι θεμιτή η περαιτέρω ανάπτυξη είτε στο εσωτερικό, είτε στο εξωτερικό των εταιριών low cost, που ήδη κατέχουν σημαντικό μερίδιο, αρκεί αυτό να γίνεται με όρους ισότητας, ενώ οποιαδήποτε αλλαγή σε φορολογικά ζητήματα και θέματα χρεώσεων θα πρέπει να απευθύνεται σε όλη την αεροπορική αγορά προκειμένου να μη δημιουργούνται στρεβλώσεις.

Τέλος, απαντώντας στην αναφορά περί υψηλών χρεώσεων, η Aegean τονίζει ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει μειώσει τους ναύλους της σε ποσοστό 20% - 30% και πλέον ο μέσος ναύλος διαμορφώνεται στα 46 ευρώ, χωρίς τους φόρους. Η εταιρία επαναλαμβάνει ακόμη ότι η εξαγορά της Olympic Air δεν θα οδηγήσει σε αύξηση των ναύλων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v