Εγκριση ΥΠΕΚΑ για περιβαλλοντικά αγωγού TAP

Η έγκριση αφορά το ένα από τα δύο τμήματα του έργου. Οι επιπτώσεις στο περιβάλλον κατά τη διάρκεια της κατασκευής κρίνονται βραχυπρόθεσμες και αναστρέψιμες με τα κατάλληλα μέτρα αποκατάστασης.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Εγκριση ΥΠΕΚΑ για περιβαλλοντικά αγωγού TAP
Εγκρίθηκε από το ΥΠΕΚΑ η Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) και για το τμήμα του από Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης έως τα Ελληνοαλβανικά σύνορα.

Η έγκριση αφορά το ένα από τα δύο τμήματα του έργου, καθώς μέσα στον Ιούνιο και σύμφωνα με πληροφορίες από την εταιρεία, θα κατατεθούν οι περιβαλλοντικές μελέτες για το τμήμα του αγωγού από Ν. Μεσημβρία έως και τους Κήπους του Έβρου, όπως επίσης και για τον σταθμό συμπίεσης που θα κατασκευαστεί κοντά στα Ελληνοαλβανικά σύνορα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην απόφαση του ΥΠΕΚΑ, το συγκεκριμένο τμήμα του αγωγού έχει μήκος 181 χιλιόμετρα με διάμετρο 1,2 μέτρα (48 ίντσες) και διασχίζει τους νομούς Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Πέλλας, Κοζάνης Φλώρινας και Καστοριάς και εισέρχεται στην Αλβανία νοτιοδυτικά του οικισμού Ιεροπηγής. Η αρχική του δυναμικότητα είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο, με δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης στα 20 δισ. κυβικά μέτρα.

Οι επιπτώσεις στο περιβάλλον κατά τη διάρκεια της κατασκευής κρίνονται βραχυπρόθεσμες και αναστρέψιμες με τα κατάλληλα μέτρα αποκατάστασης, ενώ από τη λειτουργία του αυτές θα είναι μικρές, δεδομένου ότι ο αγωγός θα είναι υπόγειος σε όλο του το μήκος.

Επίσης στην έγκριση του ΥΠΕΚΑ τονίζονται τα οφέλη για την εθνική οικονομία, την εθνική ασφάλεια, τη δημόσια υγεία και την εξυπηρέτηση δημοσίου συμφέροντος, με δεδομένο ότι ο αγωγός αποτελεί εναλλακτική διαδρομή στο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου και θα μεταφέρει αέριο από τα νέα αποθέματα στην περιοχή της Κασπίας, στη Νότια και την Κεντρική Ευρώπη.

Εφόσον τελικά κατασκευαστεί ο αγωγός, συνολικού μήκους περίπου 600 χιλιομέτρων, θα πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη Χώρα, με χρηματοδότηση αποκλειστικά από τους μετόχους του έργου (Statoil (Noρβηγία), AXPO (Ελβετία), E.ON (Γερμανία) BP (Μ. Βρετανία), ύψους άνω των 1,5 δισ. ευρώ.

Επίσης θα συμβάλλει στην γεωπολιτική αναβάθμιση της Βόρειας Ελλάδας, καθώς εκτός των άλλων θα επιτρέψει μέσω του συγκεκριμένου αγωγού να τροφοδοτηθούν με αέριο Κασπίας χώρες όπως το Μαυροβούνιο και η Κροατία, οι οποίες ήδη έχουν υπογράψει σχετικά μνημόνια συνεργασίας με την εταιρεία του αγωγού.


Οι εκκρεμότητες

Σε ό,τι αφορά στις άλλες εκκρεμότητες που αφορούν τον αγωγό ΤΑΡ, σημειώνεται ότι μετά τη διακρατική συμφωνία Ελλάδας-Ιταλίας-Αλβανίας για την προώθηση του έργου και τη σύσταση μόνιμης επιτροπής στήριξης που συμφωνήθηκε πρόσφατα, εκκρεμεί η υπογραφή της «συμφωνίας υποδοχής» μεταξύ της εταιρείας του αγωγού και της Ελληνικής Κυβέρνησης.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις για το περιεχόμενο και τους όρους της συμφωνίας εξελίσσονται ομαλά και αναμένεται ότι θα καταστεί δυνατή η υπογραφή της μέσα στο Μάιο. Η συμφωνία αυτή θα περιγράφει τις εκατέρωθεν υποχρεώσεις, αλλά και θέματα φορολόγησης, απαλλοτριώσεων κ.λπ.

Όσο για τις διαδικασίες αξιολόγησης των προτάσεων που κατέθεσαν στους παραγωγούς του προς μεταφορά αερίου (κοινοπραξία κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν), οι δύο ανταγωνιστικοί αγωγοί ΤΑΡ και Nabucco, αυτές αναμένονται να ολοκληρωθούν στο τέλος Ιουνίου, με βάση τους φακέλους που κατέθεσαν οι δύο ενδιαφερόμενοι στις 28 Μαρτίου.

Τέλος, με βάση πληροφορίες που αφήνουν να διαρρεύσουν εμπλεκόμενες εταιρείες και φορείς, αυξάνονται οι πιθανότητες η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ να προκρίνει και τους δύο αγωγούς (ΤΑΡ, Nabucco), δίνοντας απλώς χρονική προτεραιότητα στον ένα από τους δύο, γεγονός που αποκλείονταν μέχρι πρόσφατα.
 
Η στροφή αυτή εξηγείται κυρίως από τη ζήτηση που υπάρχει για αζέρικο αέριο και στην Ιταλία, όπου καταλήγει ο ΤΑΡ, όσο και σε ΝΑ Ευρώπη, την οποία θα διασχίζει ο Nabucco, σε συνδυασμό με τις θετικές εξελίξεις στην ανάπτυξη νέων κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Κασπία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v