Τα σχέδια του Υπερταμείου για ακίνητα, Αττική Οδό και αεροδρόμια

Εν αναμονή νομοθετικής ρύθμισης για ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ. Παραμένουν σε κάθε περίπτωση σε ισχύ οι στρατηγικοί στόχοι για την τριετία. Προχωρούν τα χρονοδιαγράμματα αποκρατικοποιήσεων. Στόχος η πλήρης αποτίμηση ακινήτων της ΕΤΑΔ.

Τα σχέδια του Υπερταμείου για ακίνητα, Αττική Οδό και αεροδρόμια

Μετρήσιμους στόχους όσον αφορά την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και την ανάπτυξη των θυγατρικών του εταιρειών θέτει η διοίκηση του Υπερταμείου, με ορίζοντα έως το 2024.

Ο διευθύνων σύμβουλος Γρηγόρης Δημητριάδης (φωτ.) αναφέρθηκε πολλές φορές κατά τη διάρκεια χθεσινής δημοσιογραφικής παρουσίασης του στρατηγικού σχεδίου για την τριετία 2022-2024 στην απόδοση του ενεργητικού του Υπερταμείου (Return on Asset), ως βασικού δείκτη. Στο πλαίσιο αυτό εκτιμά ότι έως το 2024 θα έχει επιτύχει αύξηση της καθαρής αξίας των περιουσιακών στοιχείων του κατά 15%.

Σήμερα, τα υπό διαχείριση assets του Υπερταμείου υπολογίζονται σε 6 δισ. ευρώ και αφορούν τόσο σε ακίνητα και υποδομές όσο και σε 18 θυγατρικές εταιρείες και συμμετοχές.

Περίπου το 1/6 αυτής της περιουσίας αφορά στις θυγατρικές ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, για τις οποίες ωστόσο η σχετική απόφαση του ΣτΕ ορίζει την επιστροφή του πραγματικού ελέγχου του μετοχικού κεφαλαίου και της διοίκησης των δύο εταιρειών απευθείας στο Δημόσιο.

Ερωτηθείς σχετικά με την πιθανότητα απομείωσης του ενεργητικού από την παραπάνω απόφαση, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε πως αναμένεται η κατάθεση σχετικής νομοθετικής ρύθμισης από το Υπουργείο Οικονομικών, η οποία θα αντιμετωπίσει την απόφαση του ΣτΕ, ικανοποιώντας μεν τα κριτήρια συνταγματικότητας, αλλά και διατηρώντας την κυριότητα των εταιρειών στο Υπερταμείο. Σύμφωνα δε με στελέχη του Ταμείου, υπάρχει η εκτίμηση πως η σχετική ρύθμιση θα κατατεθεί πριν το κλείσιμο της Βουλής.

Παρ' όλα αυτά, ο επικεφαλής του Υπερταμείου διευκρίνισε πως σε κάθε περίπτωση, οι στρατηγικοί στόχοι που παρουσιάστηκαν παραμένουν ως έχουν, καθώς υπάρχει «plan B» αναπλήρωσης των υπό διαχείριση assets.

Πέραν αυτού, η διοίκηση του Υπερταμείου αναφέρθηκε στην τήρηση συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων όσον αφορά το πλάνο αποκρατικοποιήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και την επιτάχυνση των διεργασιών για την αξιοποίηση άλλων περιουσιακών στοιχείων όπως τα ακίνητα που ελέγχει τόσο η ΕΤΑΔ όσο και τρίτες εταιρείες και συμμετοχές που ελέγχονται από το Υπερταμείο. Μάλιστα, η διοίκηση του Υπερταμείου ανέφερε πως ο προγραμματισμός της δεν επηρεάζεται από τους εκλογικούς κύκλους, δεδομένου ότι οι διοικήσεις (Υπερταμείου-ΤΑΙΠΕΔ-ΕΤΑΔ) προσδιορίζονται από την ανεξάρτητη θητεία τους.

Στο πλαίσιο αυτό, παραμένει το χρονοδιάγραμμα για τη διενέργεια της β’ φάσης του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού μέσα στο 2022, η δημοσίευση του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας μέσα στο καλοκαίρι (Ιούλιο - Αύγουστο), αλλά και ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων (ως ενιαίο πακέτο) πιθανότατα το φθινόπωρο. Ταυτόχρονα, προχωρούν μέσα στον Ιούλιο οι διαγωνισμοί για τις αποκρατικοποιήσεις των λιμανιών της Ηγουμενίτσας και της Αλεξανδρούπολης, όπως ανάφερε η διοίκηση του Υπερταμείου.

Πέραν των παραπάνω, μέσα στο 2022 αναμένεται να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός ανάθεσης σε ειδικούς εκτιμητές ενός υποσυνόλου της ακίνητης περιουσίας της ΕΤΑΔ (1.000 ακίνητα με αντιπροσωπευτικές συμμετοχές απ’ όλο το φάσμα περιουσιακών στοιχείων της εν λόγω θυγατρικής). Κατά τη διοίκηση του Υπερταμείου, αυτή η fast track αναμένεται να εκκινήσει μέσα στο 2023 και να αποτελέσει «πιλότο» για την πλήρη αποτίμηση ολόκληρου του χαρτοφυλακίου που του ανήκουν έμμεσα και άμεσα.

Σύμφωνα με τον κ. Στέφανο Γιουρέλη, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο, από τις 80.000 περίπου ακίνητα που λογίζονται ως ακίνητη περιουσία προς αξιοποίηση, μένει να φανεί ποια μπορούν πραγματικά να αποδώσουν, εφόσον ολοκληρωθούν οι τμηματικές εκθέσεις αποτίμησης. Σημειώνεται ότι περίπου 27.000 ακίνητα θεωρούνται καταπατημένα και άρα μη αξιοποιήσιμα, κάποια δεν έχουν καν χαρακτηριστικά ακινήτου (π.χ. δημόσιοι δρόμοι), ενώ ο κύριος όγκος αυτών που μένει να αξιοποιηθεί αφορά κυρίως σε γη. Κατά τον κ. Γιουρέλη, μια χρήση που ήδη προκρίνεται αφορά στην αξιοποίηση εκτάσεων για εγκατάσταση ΑΠΕ, ενώ κατά τον κ. Γρηγοριάδη, ενδεχομένως -μετά την ολοκλήρωση καταγραφής και αποτίμησης- να υπάρξει η δυνατότητα σύστασης μιας ΑΕΕΑΠ με δημόσια περιουσία.

Εκτός από την αξιοποίηση δημόσιων assets, το Υπερταμείο ασκεί τον ρόλο του ως ενεργούν μετόχου στις εταιρείες που ελέγχει, στοχεύοντας στην αύξηση της αποτελεσματικότητάς τους. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκαν παραδείγματα βελτίωσης τζίρων και κερδοφορίας μέσα στην περασμένη 5ετία (π.χ. Αλυκές), αλλά και τα προγράμματα εκσυγχρονισμού και βελτίωσης της εταιρικής διακυβέρνησης. Σύμφωνα με τον κ. Γιουρέλη, δε, σήμερα τρέχουν επενδυτικά προγράμματα ύψους 300 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των θυγατρικών του Υπερταμείου.

Τέλος, η διοίκηση του Υπερταμείου, το οποίο επιχειρεί να μετατραπεί σε δημόσιο Wealth Fund, ανακοίνωσε τη διενέργεια για πρώτη φορά άμεσων επενδύσεων της τάξης των 50 εκατ. ευρώ έως το 2024, μέσω ειδικής επενδυτικής επιτροπής. Σημειώνεται ότι τα έσοδα του Υπερταμείου από μερίσματα κατά 50% κατευθύνονται στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, κατά 25% στο Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων (όπου η συνολική του συνεισφορά έως το 2024 υπολογίζεται σε 85 εκατ. ευρώ), ενώ το υπόλοιπο 25% παραμένει στη διάθεσή του για τη διενέργεια των πρώτων άμεσων επενδύσεων, κατά τα πρότυπα και άλλων δημόσιων επενδυτικών ταμείων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v