Πανάκριβα και πέραν του αναμενόμενου θα κοστίσει φέτος στη γερμανική Lufthansa η επίτευξη του στόχου να προωθήσει τη θυγατρική της Eurowings στην τρίτη θέση της ευρωπαϊκής αγοράς αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους (low cost carriers), πίσω από την ιρλανδική Rynair και τη βρετανική EasyJet.
Το θέμα συνδέεται άμεσα με την ελληνική αγορά αερομεταφορών καθώς η φετινή υπερμεγέθυνση της Eurowings οδηγεί, αναπόφευκτα, σε αναδιανομή μεριδίων αγοράς εξαιτίας του πρωταγωνιστικού ρόλου που αποκτά η εταιρεία στις αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ Ελλάδας-Γερμανίας.
Ενδεικτική της αναβάθμισης της παρουσίας της Eurowings στην ελληνική αγορά το φετινό καλοκαίρι είναι το γεγονός πως πραγματοποιεί 66 δρομολόγια (16 νέα φέτος) από τη Γερμανία προς 15 ελληνικούς προορισμούς.
Η συγκεκριμένη εταιρεία, μάλιστα, επιχείρησε να αποσπάσει μεγάλο μέρος της καλοκαιρινής «πίτας» αεροπορικής κίνησης προς τη χώρα μας, ρίχνοντας στην αγορά συνολικά 1,6 εκατ. θέσεις, 40% περισσότερες από πέρυσι.
Αν συνυπολογίσει κανείς πως για τη φετινή καλοκαιρινή τουριστική περίοδο έχουν προγραμματιστεί από τις αεροπορικές εταιρείες συνολικά 2,3 εκατ. περισσότερες θέσεις σε σύγκριση με το 2017, οι σχεδόν μισό εκατομμύριο πρόσθετες θέσεις που διέθεσε φέτος η Eurowings αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ¼ των πρόσθετων θέσεων φέτος.
Σε ό,τι αφορά τις αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ Ελλάδας-Γερμανίας, ιδιαίτερα, οι επιπλέον θέσεις που διέθεσε στην αγορά η Eurowings αντιστοιχούν ούτε λίγο ούτε πολύ στο 70% των επιπλέον θέσεων για φέτος (3,5 εκατ. θέσεις φέτος έναντι 2,8 εκατ. θέσεις το 2017).
Ο στόχος της αναρρίχησης της Eurowings στην τρίτη θέση του βάθρου της ευρωπαϊκής αγοράς αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους αποδείχθηκε πολύ δαπανηρό άθλημα. Πολύ πιο δαπανηρό απ’ όσο είχαν υπολογίσει οι υπεύθυνοι της μητρικής Lufthansa.
Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η Lufthansa, η θυγατρική της Eurowings Group κατέγραψε λειτουργικές ζημιές 199 εκατ. ευρώ στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου. Παρά το γεγονός πως τα έσοδά της αυξήθηκαν 9,2%, φθάνοντας τ0 1,9 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της Lufthansa, οι ζημιές οφείλονται στο γεγονός πως εκτοξεύθηκαν τα λειτουργικά της κόστη κατά τη διαδικασία ενσωμάτωσης στον στόλο (αποτελείται συνολικά από 185 αεροσκάφη) και το δίκτυό της των 76 αεροπλάνων που απέκτησε από την air berlin, η οποία κατέρρευσε το 2017 και τα περιουσιακά της στοιχεία εξαγοράστηκαν από ανταγωνιστές. Σ’ αυτά, σύμφωνα με τους ίδιους, προστέθηκαν τα αυξημένα κόστη προσωπικού αλλά και επιβαρύνσεις από καθυστερήσεις σε πτήσεις που προέκυψαν από τα προβλήματα που καταγράφηκαν στη γερμανική αγορά.
Η διοίκηση της Lufthansa εκτιμά πως η Eurowings θα ολοκληρώσει τη φετινή χρονιά με ζημιές, προσδοκώντας να επιστρέψει σε κερδοφόρα αποτελέσματα από το 2019.
Η Eurowings αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα ενεργά μέτωπα ειδήσεων τους επόμενους μήνες, καθώς η διοίκηση της μητρικής Lufthansa σχεδιάζει να προχωρήσει σε δομικές αναπροσαρμογές, προκειμένου η εταιρεία χαμηλού κόστους να φθάσει στα επίπεδα κερδοφορίας των ανταγωνιστών της σε βάθος τετραετίας.
Επί της ουσίας, πάντως, η Lufthansa πριμοδοτεί στην παρούσα φάση τις ζημιές της Eurowings, με στόχο η τελευταία να αποσπάσει μεγάλα μερίδια αγοράς στην ευρωπαϊκή αγορά εταιρειών χαμηλού κόστους αλλά και σε αγορές «φιλέτα», όπως της Ελλάδας.
Η Lufthansa είχε τη δυνατότητα να στηρίξει τη θυγατρική της καθώς στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς αύξησε ελαφρά τα καθαρά της κέρδη στα 677 εκατ. ευρώ ενώ την ίδια στιγμή, ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε στα 6,9 δισ. ευρώ.