Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τέσσερις δεκαετίες πίσω γυρίζει η αγορά τροφίμων

Στη δεκαετία του '70 και του '80 γυρίζει την αγορά η απόφαση της κυβέρνησης να πριμοδοτήσει τα χύμα προϊόντα εις βάρος των τυποποιημένων. Κύμα ανατιμήσεων «βλέπει» η αγορά. Σχέδια αντίδρασης επεξεργάζονται οι εταιρίες

Τέσσερις δεκαετίες πίσω γυρίζει η αγορά τροφίμων

Ανατιμήσεις 10% στο καλάθι της νοικοκυράς, ανατροπές στο καταναλωτικό και παραγωγικό μοντέλο της χώρας αλλά και ένα νέο κύμα restructuring και downsizing επιχειρήσεων θα φέρει η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% στα τρόφιμα και στα FMCG's, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.

Σύμφωνα με τους ίδιους η πρόθεση της κυβέρνησης για μετάταξη στον υψηλό ΦΠΑ 23% των τυποποιημένων τροφίμων και διατήρηση στον χαμηλό συντελεστή του 13% των χύμα και φρέσκων προϊόντων, αναμένεται να προκαλέσει σοβαρούς κλυδωνισμούς στην αγορά και μετατόπιση του καταναλωτικού κοινού ή στα χύμα προϊόντα ή στα private label.

Την ίδια ώρα παράγοντες από την αγορά κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για ένα νέο τσουνάμι φοροδιαφυγής και εισαγωγών φθηνών χύμα προϊόντων αμφιβόλου ποιότητας τα οποία θα «πέσουν» στην αγορά.

Όπως σημειώνουν τα ίδια στελέχη, η εξέλιξη αυτή, δηλαδή η πριμοδότηση των χύμα προϊόντων έναντι των τυποποιημένων γυρίζει την αγορά στις δεκαετίες του '70 και του '80, δηλαδή 40 χρόνια πίσω. Σοβαροί κίνδυνοι, σύμφωνα με τους ίδιους, ελλοχεύουν στην απόφαση για αύξηση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και για την ασφάλεια του καταναλωτικού κοινού, ενώ δεν λείπουν και εκείνοι οι οποίοι σημειώνουν ότι όποια προσπάθεια είχε γίνει τα τελευταία χρόνια για να παταχθεί η διάθεση χύμα προϊόντων που αποτελεί ωρολογιακή βόμβα για τον δημόσιο κορβανά, ακυρώνεται με τα νέα μέτρα.

Υψηλόβαθμό στέλεχος ελληνικής παραγωγικής εταιρίας με θεσμικό ρόλο ανέφερε στο Euro2day.gr ότι με βάση την ελληνική νομοθεσία η διάθεση χύμα προϊόντων σε αρκετές κατηγορίες απαγορεύεται εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Βέβαια αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση των λαϊκών αγορών, όπως σημειώνει. Υπό αυτά τα νέα δεδομένα το ίδιο στέλεχος ανέφερε στο Euro2day.gr ότι σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις επεξεργάζονται σχέδια αντίδρασης προκειμένου να αποφύγουν τα χειρότερα.

Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζουν είναι απορρόφηση μέρους των ανατιμήσεων, αλλαγή του μίγματος προϊόντων, ένταση των προσφορών αλλά και downsizing των εταιριών, ότι αυτό σημαίνει, δηλαδή μείωση δαπανών σε όλα τα επίπεδα και στο κομμάτι της απασχόλησης.

Το ίδιο στέλεχος διερωτάται πως θα γίνει ο διαχωρισμός μεταξύ του φρέσκου κρέατος που πωλείται στον πάγκο χύμα και του τυποποιημένου ή τι θα γίνει στην περίπτωση π.χ. της φέτας η οποία πωλείται και στον πάγκο και σε τυποποιημένη μορφή.

Έταιρο στέλεχος με ισχυρή παρουσία στην αγορά των FMCG's (ταχέως κινούμενα προϊόντα, όπως αναψυκτικά, επεξεργασμένα τρόφιμα κ.τ.λ.) χαρακτήρισε το ελληνικό πακέτο μέτρων ως θηλιά στον λαιμό της Ελλάδας, ενώ εξαπέλυσε επίθεση και κατά των δανειστών. «Δεν σώνεται η χώρα. Σε δύο τρεις μήνες θα είμαστε σε χειρότερη μοίρα», είπε ο ίδιος και προσέθεσε: «Οι ευρωπαίοι ηγεμόνες μας συμπεριφέρονται σαν σε αποικία. Πρέπει να λύσουν το θέμα του κακομαθημένου παιδιού, αλλά όχι με αυτό τον τρόπο και όχι χωρίς σχέδιο».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v