Τέλος Ιουνίου, τελειώνουν τα ψέματα και για την πώληση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar. Τότε συγκεκριμένα, λήγει η ισχύς της εγγυητικής επιστολής που παραχώρησε η εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν έναντι του τιμήματος των 400 εκατομμυρίων που θα κατέβαλε σε Ελληνικό Δημόσιο και ΕΛ.ΠΕ. για την εξαγορά του 66% της ελληνικής εταιρείας.Η προοπτική ανανέωσης της εγγυητικής γίνεται όλο και πιο «χλωμή», καθώς η διαδικασία ερωταπαντήσεων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Socar δεν ολοκληρώνεται και δεν φαίνεται ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα. Από την άλλη, οι Αζέροι σύμφωνα με πολλές ενδείξεις, αλλά και πληροφορίες, δείχνουν απογοητευμένοι έως δυσαρεστημένοι από την τροπή που έχουν λάβει τα πράγματα ως προς την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΔΕΣΦΑ. Έτσι η ατέρμονη κοινοτική εγκριτική διαδικασία, χωρίς την ολοκλήρωση της οποίας δεν μπορεί να τελεσφορήσει η συμφωνία, γίνεται μια πρώτης τάξεως αφορμή που θα δικαιολογήσει την αποτυχία για τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές.
Το αρνητικό κλίμα ως προς την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, είναι πλέον διάχυτο και στους αναλυτές που παρακολουθούν την Ελλάδα και τις ελληνικές εισηγμένες. Έτσι η Investment Bank of Greece, στην έκθεσή της για τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων, εξαιρεί το ποσό των 212 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο μερίδιο των ΕΛ.ΠΕ. (από το τίμημα των 400 εκατομμυρίων για το ΔΕΣΦΑ, τα 212 εκατομμύρια θα δοθούν στα ΕΛ.ΠΕ. και τα 188 εκατομμύρια στο Ελληνικό Δημόσιο), από τα αναμενόμενα έσοδα του ομίλου.
Μάλιστα στο ραπόρτο της η IBG, επικαλείται πληροφορίες για απροθυμία των Αζέρων να ανταποκριθούν στη διαδικασία της απάντησης ερωτηματολογίου που ξεκίνησε πέρυσι η Γ.Δ. Ανταγωνισμού της Επιτροπής. Η διαδικασία αυτή ξεκίνησε ως απλός έλεγχος νομιμότητας της εξαγοράς και στη συνέχεια μετατράπηκε σε έρευνα σε βάθος με καθορισμένο χρονικό περιθώριο ολοκλήρωσης. Ωστόσο με απόφαση της Επιτροπής που έγινε γνωστή στις 21 Ιανουαρίου φέτος, εντάχθηκε στις έρευνες σε βάθος, χωρίς χρονική δέσμευση ολοκλήρωσης.
Εκτός από αυτά πληροφορίες από διπλωματικές πηγές αναφέρουν ότι οι σχέσεις μεταξύ των κυβερνήσεων των δύο χωρών δεν βρίσκονται στο καλύτερο επίπεδο. Ως αιτίες εκτός των άλλων, αναφέρονται η έμφαση που δίνει η νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην προώθηση ενεργειακών σχεδίων όπως του αγωγού Turkish Stream που θεωρείται ευθέως ανταγωνιστικός του αγωγού του Νότιου Διαδρόμου ΤΑΡ (στην εταιρεία του τελευταίου η Socar συμμετέχει με 25%), αλλά και η έγερση απαιτήσεων σε βάρος του ΤΑΡ για «τέλη διέλευσης» κλπ, έστω και αν δεν μπορούσαν να στηριχθούν λόγω υπογραφής δεσμευτικών συμβάσεων και σχετικών απαγορεύσεων εκ μέρους της ΕΕ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ειδικά για το ΔΕΣΦΑ η νέα κυβέρνηση δεν έχει αντίρρηση για την ιδιωτικοποίησή του. Αυτό έγινε σαφές τόσο κατά τις επαφές που είχαν προεκλογικά στελέχη της (Νάντια Βαλαβάνη) με την πολιτική ηγεσία του Αζερμπαϊτζάν, όσο και με τη συμπερίληψη της εταιρείας στα προς ιδιωτικοποίηση περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, όπως περιγράφονται στις προτάσεις της Κυβέρνησης προς τους Θεσμούς.
Έτσι σε περίπτωση που το σενάριο αποχώρησης των Αζέρων από την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ επαληθευτεί, θα πρέπει το υπουργείο Οικονομικών να εξασφαλίσει μέτρα ισοδύναμου οικονομικού αποτελέσματος, έναντι των 188 εκατομμυρίων που υπολόγιζε ως έσοδα στις προτάσεις προς του Θεσμούς.