Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συνάντηση Μητσοτάκη με ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου

Γίνεται στη σκιά της χθεσινής απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Κύπρου η οποία τοποθετήθηκε αρνητικά στο αίτημα της ελληνικής πλευράς για έναρξη επιβολής χρεώσεων στους καταναλωτές το 2025.

Συνάντηση Μητσοτάκη με ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου

Συνάντηση με τον Πρωθυπουργό έχει αυτή τη στιγμή η ηγεσία του ΑΔΜΗΕ με αφορμή τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών γύρω από την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας Κύπρου. Σε αυτήν παρίσταται και ο υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης.

Στη συνάντηση η ηγεσία του ΑΔΜΗΕ ενημερώνει τον Πρωθυπουργό για τις τελευταίες εξελίξεις, μετά και την χθεσινή απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Κύπρου (ΡΑΕΚ), η οποία τοποθετήθηκε αρνητικά στο αίτημα της ελληνικής πλευράς για έναρξη επιβολής χρεώσεων στους καταναλωτές, αρχής γενομένης από το 2025.

Στο νέο και ίσως πιο σοβαρό μέχρι τώρα επεισόδιο στο σίριαλ με τον Great Sea Interconnector, η κυπριακή πλευρά (ΡΑΕΚ) ανακοίνωσε χθες ότι η ανάκτηση δαπανών από τον promoter του έργου, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ, θα μπορεί να ξεκινήσει μόνο μετά την εμπορική λειτουργία του έργου, δηλαδή το 2030.

Τότε, δηλαδή που με βάση το χρονοδιάγραμμα, θα αρχίσει η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από Ελλάδα προς Κύπρο, και όχι κατά τη διάρκεια κατασκευής του καλωδίου, παρ’ ότι αυτή είναι μια διεθνής πρακτική και δίχως την οποία θα είχαν γίνει ελάχιστες διασυνδέσεις.

Αν δεν αλλάξει η απόφαση, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου, μήκους 900 χλμ και προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, θα τεθεί σε σοβαρό κίνδυνο. Αν δηλαδή δεν μετακυλιστεί κατή τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου, μέρος της δαπάνης στα τέλη χρήσης συστήματος που επωμίζονται οι καταναλωτές, το έργο δεν βγαίνει, όπως εξηγούν πηγές του ΑΔΜΗΕ.

Τα έσοδα από τα επιπλέον τέλη χρήσης συστήματος ήταν βασικό στοιχείο για τη βιωσιμότητα του έργου. Σημαντικά κονδύλια τα οποία είχε υπολογίσει ότι θα μπορεί να ανακτά ο promoter του έργου, όταν κατάρτισε το business plan του Great Sea Interconnector, θα λείψουν αν επιμείνει στη στάση αυτή ο κύπριος ρυθμιστής.

Σημειωτέον ότι τα ποσοστά που θα πληρώσουν οι Ελληνες και οι Κύπριοι καταναλωτές, με βάση την εγκεκριμένη από το 2017 κατανομή διαμορφώνονται σε 37% και 63% αντίστοιχα. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη κόστους – οφέλους του Διαχειριστή, ότι ένα μέσο νοικοκυριό της Κύπρου θα έχει επιβάρυνση κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου, 30 ευρώ το χρόνο, (2,5 ευρώ μηνιαίως), και όφελος με την έναρξη λειτουργίας του, 425 ευρώ το χρόνο, (35,5 ευρώ το μήνα).

Από πλευρά της, η γαλλική Nexans έχει μέχρι σήμερα κατασκευάσει 50 χλμ. καλωδίου, και ο ΑΔΜΗΕ έχει πληρώσει δόσεις, ύψους κοντά στα 130 εκατ. ευρώ.

Μεταθέτοντας συνεχώς προς τα πίσω το κλείσιμο των ρυθμιστικών εκκρεμοτήτων, μετατίθενται και τα χρονοδιαγράμματα απέναντι στους Γάλλους και διογκώνεται περαιτέρω ο συνολικός προϋπολογισμός του καλωδιακού τμήματος, αρχικού ύψους 1,4 δισ ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v