Άμεση λύση σε ανοιχτά μέτωπα στο φορολογικό πεδίο προωθεί το υπουργείο Οικονομικών και εκτός απροόπτου η αναπληρώτρια υπουργός Νάντια Βαλαβάνη αναμένεται να ανοίξει σήμερα τα χαρτιά της.
Προωθεί αλλαγές -έστω και στο παρά πέντε της έναρξης υποβολής των φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος- για τα ανείσπρακτα ενοίκια, τους φορολογούμενους με διπλές αμοιβές από μισθό και μπλοκάκι και για τους αγρότες.
Η έτερη εκκρεμότητα, αυτή της παροχής μπόνους συνεπούς φορολογούμενου με έκπτωση 10%-15% σε όσους πληρώσουν εφάπαξ το φόρο εισοδήματος έως τον Ιούλιο και δεν έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία, φαίνεται πως δεν είναι της παρούσης.
Πάει για αργότερα, αν όχι στις καλένδες για φέτος...
Επί του παρόντος:
1. Μπλοκάκια: Με βάση το νόμο που ισχύει σήμερα, όσοι εισέπραξαν το 2014 αμοιβές από μπλοκάκι και παράλληλα είχαν και εισόδημα από μισθωτή εργασία, για το μπλοκάκι θα φορολογηθούν με 26% από το πρώτο ευρώ και για το μισθό με συντελεστές 22% για τα πρώτα 25.000 ευρώ (32% για τα επόμενα 17.000 ευρώ και 42% για το υπερβάλλον) και tax credit 2.100 ευρώ.
Το υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται στο να δώσει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους με μπλοκάκι αυτής της κατηγορίας να φορολογηθούν για το σύνολο του εισοδήματός τους ως μισθωτοί. Το κλειδί για το αν θα προκύψουν επιβαρύνσεις ή ελαφρύνσεις από την αλλαγή κρύβεται στη δυνατότητα επιλογής της κλίμακας φορολόγησης.
Αν για παράδειγμα υποχρεωτικά το σύνολο των εισοδημάτων φορολογηθεί με την κλίμακα των μισθωτών και το άθροισμα μισθού και αμοιβής από μπλοκάκι είναι πάνω από 25.000 ευρώ, τότε σε σχέση με τα ισχύοντα σήμερα θα προκύψουν επιβαρύνσεις, καθώς ο συντελεστής της κλίμακας των μισθωτών αυξάνεται στο 32%. Για όσους έχουν αθροιστικά εισοδήματα από μπλοκάκι και μισθό κάτω από 25.000 ευρώ, η κλίμακα των μισθωτών συμφέρει διότι ο πρώτος συντελεστής της είναι 22% και υπάρχει και το tax credit των 2.100 ευρώ (έκπτωση φόρου) το οποίο είναι ικανό για χαμηλά εισοδήματα να διαμορφώσει αφορολόγητο όριο έως και 9.550 ευρώ.
2. Ανείσπρακτα ενοίκια: Η υπουργός έχει δεσμευθεί ότι δεν θα επιβληθεί φόρος. Οι ισχύουσες διατάξεις νόμου όμως δεν διαχωρίζουν τα ενοίκια που εισπράχθηκαν από τα ανείσπρακτα και ο φορολογικός πέλεκυς πέφτει βαρύς με συντελεστές 11% για εισόδημα από ενοίκια έως 12.000 ευρώ και 33% για υψηλότερα ποσά.
Για να διορθώσει αυτήν την αδικία, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προσανατολίζεται στο να επαναφέρει τη δυνατότητα εκχώρησης των ανείσπρακτων ενοικίων στο Δημόσιο, μέσω των εφοριών, όπως ίσχυε έως πέρυσι. Με τον τρόπο αυτό, όσοι δεν έχουν εισπράξει χρωστούμενα ενοίκια, θα μπορούν να γλιτώσουν το φόρο.
3. Αγροτικές επιδοτήσεις: Η κ. Βαλαβάνη προτίθεται να ξεκαθαρίσει νομοθετικά ότι σε καμία περίπτωση δεν θα επιβάλλεται φόρος. Οπως ανακοίνωσε το μεσημέρι της Τρίτης στη Βουλή έρχεται νομοθετική διάταξη που ορίζει ότι οι αγροτικές επιδοτήσεις είναι αφορολόγητες μέχρι τα 12.000 ευρώ.
Πότε δηλώνουμε
Ο χρόνος ψήφισης των αλλαγών και η μορφή των νέων διατάξεων θα επηρεάσουν και το χρόνο έναρξης υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος 2015.
Όπως έγραψε χθες το Euro2day.gr, ο σχεδιασμός της ΓΓΔΕ είναι να ανοίξουν οι ηλεκτρονικές πύλες του taxis από την ερχόμενη εβδομάδα. Ο σχεδιασμός αυτός κρίνεται εφικτός, αν δεν υπάρξουν νομοθετικές ανατροπές οι οποίες να απαιτούν αλλαγές στο έντυπο Ε1 ή στις παραμέτρους εκκαθάρισης των φορολογικών δηλώσεων.
Αν οι αλλαγές οι οποίες θα πάνε στη Βουλή, επηρεάζουν το έντυπο Ε1 και το εκκαθαριστικό, τότε ο χρόνος ψήφισής τους θα επηρεάσει ανάλογα και την περίοδο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.
Η καθυστέρηση στην έναρξη υποβολής προκαλεί ήδη αντιδράσεις από λογιστές αλλά και φορείς της αγοράς. Με επιστολή του προς τον πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους υπουργούς και αξιωματούχους, ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Κ. Κόλλιας κρούει κώδωνα κινδύνου για σοβαρούς κινδύνους στη λειτουργία της αγοράς και για επιπτώσεις στη ροή είσπραξης φορολογικών εσόδων.
Στην επιστολή καταγράφονται τα προβλήματα που προκλήθηκαν πέρυσι από την ίδια παθογενή κατάσταση, και τα θέματα, που έχουν ήδη προκύψει από τη μη εφαρμογή του νόμου, ο οποίος προβλέπει έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής την 1η Φεβρουαρίου κάθε έτους.
Το Ο.Ε.Ε. επαναλαμβάνει το αίτημα που είχε διατυπώσει σε προηγούμενη επιστολή του προς τους ίδιους παραλήπτες (στις 30 Μαρτίου) για μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας κατά τόσες ημέρες όσες και η καθυστέρηση έναρξης της διαδικασίας.