Στο τρίτο τρίμηνο του υπολογίζει η διοίκηση των ΕΛΠΕ ότι θα έχει ληφθεί η άδεια της Κομισιόν για τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar. Αυτό ανέφεραν τα στελέχη του ομίλου σε ερώτηση αναλυτών στη διάρκεια της conference για τα αποτελέσματα τέταρτου τριμήνου του 2015.
Να σημειωθεί εδώ ότι τα ΕΛ.ΠΕ. ως μέτοχος του 35% του ΔΕΣΦΑ, έχουν λαμβάνειν 212 εκατομμύρια από το τίμημα των 400 εκατομμυρίων που θα καταβάλει η Socar για το 66% των μετοχών της εταιρείας που διαχειρίζεται τις υποδομές μεταφοράς μεταφοράς φυσικού αερίου. Έναντι δε του τιμήματος, η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν έχει καταβάλει προκαταβολή ήδη από το τέλος του 2013.
Ωστόσο δεν πρέπει να υποτιμάται το γεγονός ότι η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν που εξετάζει το φάκελο ΔΕΣΦΑ- Socar, δείχνει να μη βιάζεται για την ολοκλήρωση της σε βάθος έρευνας, γεγονός που αφήνει περιθώρια ακλόμη και για υπαναχώρηση της Socar, ασχέτως του αν η καθυστέρηση δεν οφείλεται στον πωλητή.
Συγκεκριμένα, στις 20 Ιανουαρίου, η Γ.Δ. Ανταγωνισμού ανακοίνωσε την απόφασή της να ακυρώσει προηγούμενες αποφάσεις που έθεταν χρονικό όριο για την έκδοση της απόφασης, πράγμα που σημαίνει ότι δεν δεσμεύεται για το χρόνο ολοκλήρωσης της έρευνας.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής με τη Socar θα έδινε μια ακόμη ώθηση στην βελτίωση της κεφαλαιακής διάρθρωσης του ομίλου. Πάντως, από το τρίτο τρίμηνο του 2015, ο συνδυασμός της αποδοτικότατης λειτουργίας του συγκροτήματος Ελευσίνας, και των ικανοποιητικών περιθωρίων διύλισης, έχουν βελτιώσει την εικόνα με δείκτη μόχλευσης 40%, έναντι 43% του 2013.
Socar –Αλβανία
Σε ό,τι αφορά τώρα στη Socar, η μεγάλη καθυστέρηση, ή η προοπτική ακύρωσης του «ντίλ» για το ΔΕΣΦΑ, δεν δείχνει να ακυρώνει τους στρατηγικούς της σχεδιασμούς για επέκταση στα Βαλκάνια. Η συμμετοχή στον αγωγό ΤΑΡ, προσφέρει ένα ισχυρό ατού για τις επόμενες κινήσεις της στην περιοχή. Έτσι, πριν από λίγες μέρες, υπέγραψε συμφωνία με την κυβέρνηση της Αλβανίας, για την σύνταξη της συνολικής μελέτης (master plan) για την εισαγωγή του φυσικού αερίου στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας.
Αυτό σημαίνει ότι η αζέρικη εταιρεία θα στηριχθεί στην διέλευση του αγωγού ΤΑΡ από την Αλβανία για την τροφοδοσία της χώρας και τη δημιουργία του δικτύου που θα τροφοδοτεί την κατανάλωση. Επίσης, θα εξετάσει την προοπτική το δίκτυο αυτό να αποτελέσει τη βάση για την τροφοδοσία των χωρών βόρεια της Αλβανίας (Μαυροβούνιο, Βοσνία) με τον αγωγό Ionian Adriatic Pipeline.
Το πρώτο σημαντικό είναι ότι η χρηματοδότηση της μελέτης θα γίνει μέσω αναπτυξιακών ταμείων της ΕΕ, κάτι που σημαίνει ότι η ΕΕ ευνοεί το ρόλο της Socar, κυρίως όμως για τρίτες χώρες, ως αντίβαρο της ρωσικής Gazprom. Ας σημειωθεί εδώ ότι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως και άλλων κοινοτικών θεσμών, αλλά και της ΒΡ, παρευρέθηκαν στην τελετή υπογραφής της συμφωνίας.
Το δεύτερο σημαντικό είναι ότι στη συμφωνία γίνεται μνεία στη δυνατότητα αξιοποίησης κατάλληλων γεωλογικών δομών που διαθέτει η Αλβανία, για τη δημιουργία υπόγειων αποθηκευτικών χώρων φυσικού αερίου.
Η ανάπτυξη παρόμοιων υποδομών στην Αλβανία εκτός του ότι βελτιώνει την ασφάλεια εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής, αναβαθμίζει σημαντικά το γεωστρατηγικό ρόλο της γειτονικής χώρας ως περιφερειακού κόμβου.