Τράπεζες: Με ΑΜΚ η κάλυψη του tax credit από Δημόσιο!

Τις επόμενες ημέρες στη Βουλή η τροποποιημένη διάταξη. Υποχρεωτικές ΑΜΚ και κάλυψή τους από Δημόσιο ή ιδιώτες όταν οι τράπεζες εμφανίζουν ζημίες. Πώς θα μειωθεί ο κίνδυνος αύξησης του χρέους. «Πατέντα» για conversion rights. Συνάντηση Χαρδούβελη-Σακελλαρίου.

Τράπεζες: Με ΑΜΚ η κάλυψη του tax credit από Δημόσιο!

Ρήτρα να... πληρώνει αμέσως το Δημόσιο το μέρος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης που δεν συμψηφίζεται λόγω ζημιογόνων χρήσεων ζητά, σύμφωνα με πληροφορίες, από την κυβέρνηση η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (European Banking Authority - EBA).

Όπως έγραψε το Euro2day.gr η EBA με επιστολή της στις ελληνικές αρχές ζητά να τροποποιηθεί η διάταξη που ψηφίσθηκε πρόσφατα από τη Βουλή, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τον υφιστάμενο κανόνα για την αναγνώριση των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων στα εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών και σε καθεστώς Βασιλείας ΙΙΙ.

Τα δύο βασικά ζητήματα που θέτει είναι τα εξής: α) Η μείωση της διάρκειας συμψηφισμού των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων από ζημίες PSI+ και πιστωτικού κινδύνου (προβλέψεις και διαγραφές) από τα 30 χρόνια που ισχύει σήμερα σε χαμηλότερα επίπεδα, β) Η κάλυψη του τυχόν αναπόσβεστου υπολοίπου με μετρητά και όχι με ομόλογα, που μετατρέπονται σε ισόποσης αξίας μετοχές.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών είναι οι τροποποιήσεις στη διάταξη να κατατεθούν στη Βουλή και να ψηφισθούν ως το τέλος της εβδομάδας, ώστε να μην προκύψει πρόβλημα στον συνυπολογισμό του πρόσθετου κεφαλαιακού οφέλους στα σχέδια κεφαλαιακής ενίσχυσης των πιστωτικών ιδρυμάτων. Για το σκοπό αυτό υπήρξε συνάντηση του υπουργού Οικονομικών με την επικεφαλής του ΤΧΣ Χρ. Σακελλαρίου.

Η μείωση της διάρκειας συμψηφισμού των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων από την 30ετία σε επίπεδα 12 - 20 ετών (σ.σ.: 18 χρόνια ισχύει στην Ισπανία και 12 στην Ιταλία) είναι θέμα που με βάση τραπεζικά στελέχη λύνεται εύκολα. Στον αντίποδα, η σύσταση της EBA να καλύπτει το Δημόσιο με μετρητά και όχι με ομόλογα τυχόν αναπόσβεστο υπόλοιπο του αναβαλλόμενου φόρου θα αλλάξει τη φιλοσοφία της ρύθμισης.

Και αυτό διότι η EBA δείχνει να προτιμά η Αθήνα να ακολουθήσει στο συγκεκριμένο ζήτημα το μοντέλο Λισαβόνας. Να διενεργείται, δηλαδή, αύξηση κεφαλαίου που θα την καλύπτει το Δημόσιο κάθε φορά που μία από τις τράπεζες δεν εμφανίζει κέρδη ώστε να συμψηφίσει τον αναλογούντα αναβαλλόμενο φόρο.

Πρόκειται για επιστροφή στην αφετηρία του περασμένου Ιουλίου για την κυβέρνηση και τις τράπεζες καθώς όπως αποκάλυψε τότε το Euro2day.gr  οι αρχικές εισηγήσεις ξένων επενδυτικών τραπεζών στο υπουργείο Οικονομικών και στο Μαξίμου ήταν να υιοθετηθεί το πορτογαλικό μοντέλο.

Υποχρεωτικές αυξήσεις κεφαλαίου με κάλυψη από το Δημόσιο

Το θεσμικό πλαίσιο που ψήφισε η Πορτογαλία για τον αναβαλλόμενο φόρο, με τη συναίνεση της ΕΚΤ, προβλέπει τα εξής:

Οι τράπεζες που υπάγονται στη ρύθμιση (η υπαγωγή είναι προαιρετική) σχηματίζουν ειδικό αποθεματικό που ισοδυναμεί με το 110% των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων. Ταυτόχρονα με τον σχηματισμό ειδικού αποθεματικού εκδίδονται δικαιώματα μετατροπής (conversion rights) που δίνονται στο Δημόσιο.

Τα δικαιώματα είναι διαπραγματεύσιμα και μεταβιβάσιμα. Δικαίωμα πρώτης προτίμησης έχουν οι μέτοχοι των τραπεζών. Αν δεν ασκηθεί μπορούν να μεταβιβασθούν σε τρίτους επενδυτές.

Aν οι τράπεζες κλείνουν οικονομική χρήση με ζημίες σε επίπεδο προ φόρων και επομένως δεν μπορούν να συμψηφίσουν αναβαλλόμενο φόρο, θα προχωρούν, υποχρεωτικά, σε αύξηση κεφαλαίου, η οποία θα καλύπτεται από τους κατόχους των conversion rights (Δημόσιο ή ιδιώτες).

Το ύψος της αύξησης δεν θα είναι αντίστοιχο της συνολικής λειτουργικής ζημίας, αλλά θα προσδιορίζεται από το μέρος της ζημίας που αντιστοιχεί στη συμμετοχή του αναβαλλόμενου φόρου στα ίδια κεφάλαια της τράπεζας.

Δηλαδή, αν μια τράπεζα έχει ίδια κεφάλαια 10 δισ. ευρώ εκ των οποίων οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις είναι τα 3 δισ. και κλείσει τη χρήση του 2014 με ζημία 1 δισ. ευρώ θα προχωρά υποχρεωτικά σε ΑΜΚ 300 εκατ. ευρώ που θα καλύπτεται από το Δημόσιο.

Μικρός ο κίνδυνος για ΑΜΚ στις εγχώριες τράπεζες από το 2015

Εφόσον η κυβέρνηση υιοθετήσει τις συστάσεις της EBA και ακολουθήσει το πορτογαλικό μοντέλο, εκτιμάται ότι η ρύθμιση θα ισχύσει για την επόμενη χρήση (2015) και ο κίνδυνος υποχρεωτικών αυξήσεων κεφαλαίου θα παραμείνει μικρός.

Σημειώνεται ότι τα πλάνα αναδιάρθρωσης που ενέκρινε η DG Comp προβλέπουν κερδοφορία για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες από τη χρήση του 2015 και εφεξής (έως και το 2018), εκτίμηση που θα ανατραπεί μόνο εφόσον υπάρξει εκ νέου δραματική επιδείνωση στην εγχώρια οικονομία.

Στον αντίποδα κατά την τρέχουσα χρήση οι τράπεζες αναμένεται να γράψουν ζημίες ιδιαίτερα αν υποχρεωθούν να σχηματίσουν προβλέψεις απομείωσης βάσει οδηγίας της ΤτΕ που θα βγει όπως αποκάλυψε το Euro2day.gr μετά την ανακοίνωση της αξιολόγησης στοιχείων ενεργητικού που διενήργησε η ΕΚΤ.

Ζητείται ελληνική πατέντα για τα conversion rights

Επιπρόσθετα η έκδοση δικαιωμάτων μετατροπής μειώνει τον δημοσιονομικό κίνδυνο όπως γνωμοδότησε η ΕΚΤ στην περίπτωση της Πορτογαλίας. Η λύση της έκδοσης, όμως, δικαιωμάτων μετατροπής δεν προκρίθηκε το καλοκαίρι από το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να μην προστεθούν στα υφιστάμενα warrants και άλλα διαπραγματεύσιμα δικαιώματα.

Πρόκειται για προβληματισμό που παραμένει σε ισχύ και πιθανώς να οδηγήσει σε διατάξεις που είναι ελαφρώς τροποποιημένες σε αυτό το σκέλος σε σχέση με τη ρύθμιση που ψήφισε η Πορτογαλία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v