Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αεροδρόμια: Λίφτινγκ στο «σπατόσημο» ετοιμάζει η κυβέρνηση

Ένα νέο, φθηνότερο, τέλος, θα έρθει να αντικαταστήσει το γνωστό μας «σπατόσημο» από την 1η Νοεμβρίου. Θα μειωθεί το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων για όσους ταξιδεύουν από την Αθήνα. Στο τραπέζι, όμως και νέο χαράτσι.

Αεροδρόμια: Λίφτινγκ στο «σπατόσημο» ετοιμάζει η κυβέρνηση

Φθηνότερα θα γίνουν από 1η Νοεμβρίου τα αεροπορικά ταξίδια για τους επιβάτες στη χώρα μας, καθώς τότε αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το νέο τέλος, που θα αντικαταστήσει το «Σπατόσημο». Την ίδια στιγμή, όμως, το υπουργείο Υποδομών φέρεται να εξετάζει την πιθανότητα επιβολής νέου «χαρατσιού» στα μικρότερα αεροδρόμια, που θα παραμείνουν υπό τη διαχείριση της ΥΠΑ, υπέρ της συνδρομής Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες.

Αναλυτικότερα, το νέο τέλος, που σε δύο μήνες θα πάρει τη θέση του «Σπατόσημου», όπως βαπτίστηκε στη χώρα μας το Τέλος «Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων», θα επιβάλλεται στο αεροδρόμιο της Αθήνας, αλλά και στα περιφερειακά αεροδρόμια που θα περάσουν στα χέρια ιδιωτών μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ανέρχεται στα 12 ευρω για τις πτήσεις εσωτερικού και τις πτήσεις με προορισμό τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για τις τρίτες χώρες η χρέωση φτάνει τα 22 ευρώ ανά επιβάτη.

Με την υιοθέτηση του νέου «Σπατόσημου» οι επιβάτες που θα ωφεληθούν θα είναι κυρίως όσοι ταξιδεύουν σε κοντινούς προορισμούς, για τους οποίους το κόστος του εισιτηρίου είναι φθηνό πχ Τουρκία, Ισραήλ, Ρωσία, Αίγυπτο κλπ. Αντίθετα σχεδόν ανεπαίσθητη θα είναι η διαφορά που θα δουν στην τιμή του εισιτηρίου τους όσοι ταξιδεύουν με προς μακρινούς προορισμούς πχ Αμερική, Καναδά, Αυστραλία, χώρες του Αραβικού Κόλπου, για τους οποίους το κόστος του εισιτηρίου βρίσκεται έτσι και αλλιώς σε υψηλά επίπεδα.

Από το έσοδα που θα προκύπτουν θα καλύπτεται, μεταξύ άλλων, το κόστος λειτουργίας των αεροδρομίων, που θα παραμείνουν σε δημόσιο έλεγχο. Δηλαδή αυτών που λόγω των μικρών τους μεγεθών, εξ' αρχής έμειναν εκτός της διαδικασίας του διαγωνισμού, αλλά και όσων δεν επιλεγούν από τους ιδιώτες επενδυτές. Από τα έσοδα αυτά θα καλύπτεται και το κόστος χρηματοδότησης για τις άγονες αεροπορικές γραμμές.

Από τις εισπράξεις του νέου τέλους επίσης θα χρηματοδοτείται και μέρος των αναγκών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, καθώς θα παρακρατούνται για την υπηρεσία 1,02 ευρώ.

Υποχρεωτική η αλλαγή

Η αλλαγή του «Σπατόσημου» γίνεται υποχρεωτικά, αφού την 1η Νοεμβρίου ολοκληρώνεται η εικοσαετής περίοδος για τη οποία αυτό θεσπίστηκε. Παράλληλα όμως εξυπηρετεί και τις ανάγκες του διαγωνισμού παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες, οι οποίοι διεκδικούν φθηνότερο κόστος. Μάλιστα το σχέδιο προβλέπει ότι μια δεκαετία αργότερα, δηλαδή το 2024, το τέλος θα μειωθεί περαιτέρω, σε μόλις 3 ευρώ ανά επιβάτη, εκ των οποίων η ΥΠΑ θα παρακρατεί το 1/3.

Χρόνιο αίτημα η μείωση του κόστους

Η αντικατάσταση του «σπατόσημου», από ένα φθηνότερο τέλος, αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια πάγιο αίτημα της τουριστικής και αεροπορικής αγοράς. Όσοι ζητούν την κατάργησή του τονίζουν ότι αυτό επιβαρύνει δυσανάλογα την τιμή των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα να είναι μια από τις αιτίες που το αεροδρόμιο της Αθήνας θεωρείται ακριβό.

Πάντως το ελληνικό Δημόσιο έχει εισπράξει πολλά εκατομμύρια ευρώ από το ποσοστό που του αναλογεί από το συγκεκριμένο τέλος. Κατά την προηγούμενη χρονιά οι απευθείας πληρωμές ανήλθαν σε 18,8 εκατομμύρια ευρώ, ενώ επιπλέον έσοδα είχε το Δημόσιο και ως μεγαλύτερος μέτοχος του Διεθνούς Αερολιμένα με ποσοστό 55%.

Εξετάζεται η επιβολή τέλους και στα μικρά αεροδρόμια

Την ίδια στιγμή, όμως, αίσθηση προκαλεί η πληροφορία ότι το υπουργείο Υποδομών εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβληθεί τέλος για την παροχή συνδρομής σε άτομα με ειδικές ανάγκες στους επιβάτες που θα αναχωρούν από τα αεροδρόμια στα οποία φορέας διαχείρισης θα παραμείνει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Πρόκειται για πολύ μικρά αεροδρόμια, τα οποία έχουν σχεδόν αμελητέα επιβατική κίνηση, εξ ου και δεν έχουν περιληφθεί στον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης και η λειτουργία τους επιδοτείται από τα έσοδα άλλων αεροδρομίων με μεγαλύτερη κίνηση. Με αυτό το δεδομένο τα έσοδα από την επιβολή ενός τέτοιου τέλους δεν αναμένεται ότι θα είναι αξιόλογα. Βέβαια το υπουργείο Υποδομών σε ανακοίνωσή του σημειώνει ότι οι διατάξεις του σχετικού νομοσχεδίου δεν έχουν οριστικοποιηθεί, καθώς αυτό βρίσκεται ακόμη υπό διαβούλευση με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και τα συναρμόδια υπουργεία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v