Αέριο: Σκληραίνουν τα κριτήρια για υποστήριξη υποδομών

Με κριτήρια κόστους / οφέλους και εφόσον καλύπτουν συγκεκριμένες προδιαγραφές, θα εντάσσονται στα έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος, αγωγοί και άλλες υποδομές στο φυσικό αέριο. Ο νέος κανονισμός για οικονομική και πολιτική στήριξη από τους θεσμούς της ΕΕ. Ποια τα Ελληνικά έργα.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Αέριο: Σκληραίνουν τα κριτήρια για υποστήριξη υποδομών

Υπό όρους και μόνο με την κάλυψη συγκεκριμένων προδιαγραφών, θα εντάσσονται στην κατηγορία των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος, αγωγοί και άλλες υποδομές στο φυσικό αέριο.

Όσοι φορείς έχουν στα σχέδιά τους την κατασκευή παρόμοιων έργων όπως διασυνοριακοί αγωγοί, εγκαταστάσεις αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου, χερσαίες και θαλάσσιες, όπως και υπόγειες αποθήκες φυσικού αερίου, καλούνται από τον Οργανισμό των Ευρωπαίων Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Αερίου (ENTSOG) να δώσουν τα στοιχεία των έργων που σχεδιάζουν προκειμένου μετά την αξιολόγησή τους να κριθεί κατά πόσο πληρούν τις προϋποθέσεις που θέτει ο Κανονισμός 347/2013.

Η νέα περισσότερο αυστηρή διαδικασία, την οποία προβλέπει ο Κανονισμός του 2013 (έχει την ισχύ νόμου για όλα τα μέλη της ΕΕ), θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά για την κατάρτιση του νέου δεκαετούς Ευρωπαϊκού Προγράμματος δικτύων και έργων υποδομής στον τομέα της ενέργειας 2015-25. Έτσι με βάση τα όσα ορίζει ο νέος κανονισμός, οι φορείς που θέλουν τα έργα τους να πάρουν το χαρακτηρισμό Ευρωπαϊκού Κοινού Ενδιαφέροντος για το διάστημα 2015-35, θα πρέπει πρώτα να συμπεριληφθούν στο Δεκαετές Πρόγραμμα του έτους 2015 (TYNDP 2015).

Οι αλλαγές στην αξιολόγηση των έργων, αφορούν κυρίως τη μεθοδολογία ανάλυσης κόστους –οφέλους για κάθε έργο υποδομής. Βασική προϋπόθεση είναι τα έργα να βρίσκονται σε ένα τουλάχιστον μέλος της ΕΕ και να διασχίζει τα σύνορα ενός ή περισσότερων κρατών μελών, ή ενός κράτους μέλους με άλλο κράτος.

Επίσης θα πρέπει να αποδεικνύεται με στοιχεία ότι το έργο συμβάλλει σε τουλάχιστον ένα από κριτήρια όπως ολοκλήρωση της αγοράς με αύξηση των διασυνοριακών διασυνδέσεων (κατάργηση της απομόνωσης μιας αγοράς), βελτίωση της ασφάλειας εφοδιασμού, ανάπτυξη του ανταγωνισμού μέσω της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού, αειφορία, μέσω της μείωσης των εκπομπών.

Εκτός από τα παραπάνω, η αξιολόγηση των έργων θα γίνεται με κριτήρια οικονομικής βιωσιμότητας, θα πρέπει δηλαδή να αποδεικνύει ο προτείνων ότι το έργο είναι οικονομικά βιώσιμο. Επίσης η ποιοτική ανάλυση θα πρέπει να αποδεικνύει ότι προσφέρει περαιτέρω δυνατότητες όπως ότι λειτουργεί συμπληρωματικά σε άλλα υφιστάμενα έργα υποδομής βελτιώνοντας έτσι τη συνολική απόδοση ενός συστήματος, ή προσφέρει δυνατότητες διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού, ή άρσης της απομόνωσης μιας αγοράς.

Ελληνικό ενδιαφέρον

Η όλη διαδικασία έχει και ελληνικό ενδιαφέρον, καθώς δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς σχεδιάζουν και προγραμματίζουν έργα όπως πλωτές μονάδες αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG (FSRU) σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη, o αγωγός μεταφοράς αερίου από Κύπρο, Κρήτη, σε ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και ο Ελληνοβουλγαρικός αγωγός, η κατασκευή του οποίου δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v