Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνιολόγοι: «Δεν βγαίνουν τα λεφτά» με τις μειώσεις στα εισιτήρια

Μέτρα που θα αυξήσουν τη ζήτηση στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας ώστε να «ισοφαριστεί» η επίπτωση από τις μειώσεις στην τιμή εισιτηρίων και καρτών προτείνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνιολόγοι: «Δεν βγαίνουν τα λεφτά» με τις μειώσεις στα εισιτήρια

Σοβαρές επιφυλάξεις ιδίως σε ό,τι αφορά την οικονομική επίπτωση που θα έχει στους συγκοινωνιακούς φορείς η εξαγγελθείσα μείωση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου αλλά και της κάρτας απεριορίστων διαδρομών για όλα τα μέσα διατυπώνουν οι συγκοινωνιολόγοι.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) επισημαίνει βέβαια η μείωση των τιμών των εισιτηρίων και των καρτών απεριορίστων διαδρομών είναι πολύ θετική για τους πολίτες και τους επισκέπτες της Αττικής, ιδιαίτερα σε αυτή τη δυσμενή οικονομική συγκυρία.

Όμως τα καλά νέα φαίνεται ότι σταματούν εκεί καθώς στην συνέχει διατυπώνονται επιφυλάξεις για τις επιπτώσεις του μέτρου. Ειδικότερα ο ΣΕΣ τονίζει ότι «είναι αμφίβολο αν η αναμενόμενη αύξηση στην επιβατική κίνηση θα αντισταθμίσει την απώλεια των εσόδων περίπου 10 εκ. ευρώ για τον ΟΑΣΑ (και τους εποπτευόμενους από αυτόν φορείς). Αν αυτό δεν συμβεί, τότε η απώλεια αυτή θα πρέπει να επιδοτηθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή από τους φορολογούμενους».

Προκειμένου να αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο οι συγκοινωνιολόγοι σημειώνουν ότι θα πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα που θα βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα των συγκοινωνιακών υπηρεσιών, όπως αναμόρφωση δρομολογίων, ευρύτερη κάλυψη περιοχών, καλύτερος συντονισμός μεταξύ των μέσων μαζικών μεταφορών κ.ά., ώστε να διασφαλιστεί κατά το δυνατόν η αύξηση στην επιβατική κίνηση.

Λάθος η μείωση της διάρκειας ισχύος του εισιτηρίου στα 70 λεπτά

Παράλληλα ο Σύλλογος των συγκοινωνιολόγων της χώρας δεν παραλείπει να τονίσει ότι η ταυτόχρονη μείωση του χρόνου ισχύος του ενιαίου εισιτηρίου, από 90 λεπτά που είναι σήμερα σε 70 λεπτά, θα δημιουργήσει σύγχυση στους τακτικούς χρήστες των αστικών συγκοινωνιών και οικονομική επιβάρυνση.

Τα 90 λεπτά είναι ένας αποδεκτός χρόνος μετακίνησης για τους επιβάτες που χρησιμοποιούν περισσότερα του ενός συγκοινωνιακά μέσα, σημειώνει ο ΣΕΣ υιοθετώντας ουσιαστικά τις ενστάσεις όσων υποστηρίζουν ότι το συγκεκριμένο μέτρο θα επιβαρύνει τελικώς τους πολίτες.

Επίσης οι συγκοινωνιολόγοι εμφανίζονται αντίθετοι με την κατάργηση της κάρτας απεριορίστων διαδρομών αποκλειστικά για λεωφορεία και τρόλεϊ, σημειώνοντας πως, παρά το γεγονός ότι το μετρό είναι το πιο ποιοτικό μέσο μαζικής μεταφοράς στην Αττική, εν τούτοις το λεωφορείο κατέχει τη μερίδα του λέοντος στην επιβατική κίνηση.

Οπότε, σημειώνουν, οι πολίτες που χρησιμοποιούν κάρτα απεριορίστων διαδρομών αποκλειστικά για το λεωφορείο (και το τρόλεϊ) θα έχουν οικονομική επιβάρυνση, καθώς καταργείται η κάρτα απεριορίστων διαδρομών μειωμένου κόστους για τα μέσα αυτά.

Αυτό είναι αρνητικό, καθώς το μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του λεωφορείου έναντι του μετρό είναι η ευελιξία του στην προσβασιμότητα απομακρυσμένων περιοχών και η ευρεία γεωγραφική του κάλυψη.

Σε ότι αφορά την είσοδο από την μπροστινή πόρτα σε λεωφορεία και τρόλεϊ, όπως ίσχυε παλαιότερα στην Αθήνα και εφαρμόζεται σήμερα σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις (π.χ. Λονδίνο και Στοκχόλμη), τονίζεται ότι πρόκειται για ένα μέτρο που βοηθάει στη μείωση της λαθρεπιβίβασης. Σημειώνεται όμως ότι θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις ώστε το μέτρο να μην έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη συμφόρηση και αναμονή για τους επιβάτες.

Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί να βοηθήσει η αποδοτικότερη δρομολόγηση των λεωφορείων και τρόλεϊ κατά τις ώρες αιχμής (δηλ. αύξηση των δρομολογίων), ώστε να επιμεριστεί η επιβατική κίνηση και να αποσυμφορηθούν τα οχήματα τις περιόδους αυτές.

Σε ότι αφορά την αύξηση των σημείων πώλησης εισιτηρίων στα 5.000 δεν θα διευκολύνει την πώληση των εισιτηρίων. Σήμερα τα σημεία πώλησης εισιτηρίων στην Αττική είναι περισσότερα από 4.000, αλλά τα περισσότερα από αυτά είναι ανενεργά (δεν έχουν εισιτήρια). Οπότε, ο στόχος θα πρέπει να είναι πρώτα να λειτουργήσουν τα υπάρχοντα.

Τέλος, οι συγκοινωνιολόγοι τονίζουν ακόμη ότι θα πρέπει να προχωρήσει με πιο εντατικούς ρυθμούς η εφαρμογή της έξυπνης κάρτας, ενώ προτείνουν την υιοθέτηση της ονομασίας «Συγκοινωνίες Αττικής» αντί του «Συγκοινωνίες Αθηνών».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v