Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Logistics: Νέα δεδομένα φέρνει σχέδιο νόμου

Οφελος, που μπορεί να φτάνει ακόμη στο 15% της τιμής των προϊόντων, για τον τελικό καταναλωτή «υπόσχονται» οι αλλαγές που κομίζει σχέδιο νόμου. Πιο απλή γίνεται η διαδικασία λήψης αδειών. Πρόβλεψη για επενδύσεις fast track.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Logistics: Νέα δεδομένα φέρνει σχέδιο νόμου

Στην τελική ευθεία προκειμένου να νομοθετηθεί εισέρχεται, μετά από μακρά περίοδο αναμονής, το σχέδιο νόμου για την εφοδιαστική αλυσίδα το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή. Περιλαμβάνει σειρά αλλαγών που έχουν στόχο τη δημιουργία ενός απλούστερου και διευκολυντικού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Οι προωθούμενες αλλαγές αναμένεται ότι θα έχουν ως αποτέλεσμα:

- Άρση εμποδίων εισόδου στην αγορά και ενίσχυση ανταγωνισμού.

- Διευκόλυνση διαδικασιών αδειοδότησης.

- Αποσαφήνιση δραστηριοτήτων logistics ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν να ωφεληθούν από το νέο ΕΣΠΑ.

Μεταξύ άλλων το σχέδιο νόμου "Ρύθμιση Θεμάτων Εφοδιαστικής και άλλες διατάξεις", που επεξεργάστηκαν από κοινού τα υπουργεία ΥΠΟΜΕΔΙ και Ανάπτυξης, προβλέπει απλούστερο καθεστώς αδειοδότησης, εξίσωση αποθηκών με βιομηχανικά κτίρια και δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων. Αποτελεί δε μέρος της εθνικής στρατηγικής για τα logistics, με την οποία η πολιτεία επιχειρεί πετύχει την μείωση του κόστους των επιχειρήσεων, ευελπιστώντας ότι κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του κόστους των αγαθών για τους καταναλωτές. Μια τέτοια εξέλιξη θεωρείται ότι μπορεί να οδηγήσει, επίσης, και σε αύξηση του διερχόμενου φορτίου που θα μεταφέρεται μέσω της χώρας μας στις αγορές της Βαλκανικής και της Κεντρικής Ευρώπης.

Ποσοτικοί και μετρήσιμοι στόχοι

Ως ποσοτικός στόχος ορίζεται η βελτίωση της θέσης της Ελλάδας στην παγκόσμια κατάταξη των Δεικτών Απόδοσης Logistics (LPI), τον οποίο τηρεί η Παγκόσμια Τράπεζα. Το όφελος για τους καταναλωτές από την μείωση της τελικής τιμής των προϊόντων μπορεί να φτάσει ακόμη και στο 15%. Μικρότερη, 3-6%, υπολογίζεται ότι μπορεί να είναι η ωφέλεια στα βασικά αγαθά, από 7 έως 10% στα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, ενώ εκτιμάται ότι μπορεί να φτάνει ως το 15% στην τελική τιμή των ενδιάμεσων αγαθών.

Σημαντική αλλαγή στο πλαίσιο της νέας εθνικής στρατηγικής για τα logistics αποτελεί και η αλλαγή κατεύθυνσης σε ότι αφορά την δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο και την Θεσσαλονίκη. Οι δύο εκτάσεις, άνω των 600 στρεμμάτων έκαστη, πρόκειται να τεμαχιστούν και να παραχωρηθούν με καθεστώς μακροχρόνιας μίσθωσης σε πολυεθνικές ή άλλες επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στο κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στο πλαίσιο αυτό καθορίζονται οι προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας εταιρείας Εμπορευματικού Κέντρου με το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο να διαφοροποιείται ανάλογα με την έκταση του Εμπορ. Κέντρου:

- Για Εμπορευματικό Κέντρο έκτασης μεγαλύτερη των 500 στρεμμάτων ανέρχεται σε 2,5 εκατ. ευρώ.

- Για Εμπορευματικό Κέντρο έκτασης μεγαλύτερη των 250 στρεμμάτων και μέχρι 500 στρέμματα ανέρχεται σε 1 εκατ. ευρώ.

- Για Εμπορευματικό Κέντρο έκτασης από 100 έως 250 στρεμμάτων ανέρχεται σε 500.000 ευρώ, εκτός αν και αυτό βρίσκεται σε νησί, πλην της Κρήτης, οπότε το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο ανέρχεται σε 250.000 ευρώ.

Τα βασικά σημεία του νέου νόμου

Αναλυτικά τα βασικά σημεία του νέου νόμου περιλαμβάνουν τα εξής:

1. Καθιερώνεται ο ορισμός των Logistics, ορίζονται οι δραστηριότητές τους και καθιερώνεται ο ορισμός των επιχειρήσεων εφοδιαστικής αλυσίδας (3PL-3RD Party Logistics), τα οποία δεν υπήρχαν έως τώρα στην νομοθεσία και αποτελούσαν πάγιο αίτημα της αγοράς.

2. Καθιερώνεται η ελεύθερη άσκηση μιας ή περισσότερων δραστηριοτήτων.

3. Οι όροι δόμησης των αποθηκών εξισώνονται με αυτούς των βιομηχανικών κτιρίων και καταργείται ο διαχωρισμός βιομηχανικής και εμπορικής αποθήκης. Πρόκειται για πάγιο αίτημα της αγοράς, η ικανοποίηση του οποίου θα επιτρέψει να χτίζονται νέες ή να λειτουργούν ήδη υφιστάμενες αποθήκες με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τα βιομηχανικά κτίρια.

4. Απλουστεύεται το πλαίσιο αδειοδότησης κέντρων.

5. Τίθεται το πλαίσιο για την Αστική Μεταφορά και Διανομή Εμπορευμάτων (urban logistics) και για την Πράσινη Μεταφορά Εμπορευμάτων (green logistics), σύμφωνα και με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους να δημιουργούν χώρους για την προσωρινή συγκέντρωση όλων των προϊόντων προς διανομή στα καταστήματα.

6. Προβλέπεται θέσπιση επιχειρηματικών πάρκων εθνικής εμβέλειας, τα οποία θα έχουν έκταση τουλάχιστον 500 στρέμματα, θα διαθέτουν υποχρεωτικά πρόσβαση σε συνδυασμένη μεταφορά και θα υπάγονται στις διαδικασίες fast track, ώστε να υπάρξει προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων.

7. Προωθείται "τυποποίηση" και "προτυποποίηση" logistics. Αποσαφηνίζονται ζητήματα που αφορούν στη σήμανση των φορτίων, υλικών αποθήκευσης. Θα γίνει με ευθύνη του Εθνικού Συστήματος Τυποποίησης.

8. Όσες εγκαταστάσεις έχουν αδειοδοτηθεί με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο και αποτελούν εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διανομής εμπορευμάτων θεωρείται πως έχουν ήδη συμμορφωθεί. Για όσους δεν έχουν αδειοδοτηθεί προβλέπεται περίοδος δύο ετών για να το κάνουν.

 

*** Ολόκληρο το νομοσχέδιο για τα Logistics και η αιτιολογική έκθεση επισυνάπτονται στη στήλη "Συνοδευτικό Υλικό"

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v