Επίσκεψη στην Κρήτη περιλαμβάνει το πρόγραμμα του πρωθυπουργού της Κίνας Λι Κετσιάνγκ ο οποίος θα βρεθεί στις 18 και 19 Ιουνίου στην Αθήνα. Την επίσκεψη του κ. Λι προανήγγειλε την προηγούμενη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής ομιλίας του ο πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς.
Οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες η κινεζική αντιπροσωπεία θα ταξιδεύσει μέχρι την Κρήτη συνδέονται από πολλούς με το ενδιαφέρον για συμμετοχή στο διαγωνισμό για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου ο οποίος προωθείται με σύμβαση παραχώρησης.
Συνδέονται, επίσης, και με την προσπάθεια της ελληνικής πλευράς να προσελκύσει ιδιώτες αγοραστές ακινήτων μέσω του προγράμματος χορήγησης πενταετούς άδειας παραμονής στην περίπτωση που η επένδυση ξεπερνά τα 250.000 ευρώ.
Η κινεζική πλευρά θεωρεί πάντως πως οι αγοραστές δυσκολεύονται επειδή η Ελλάδα ζητεί να καταβληθεί προκαταβολικά το σύνολο των 250.000 ευρώ και στη συνέχεια εκδίδει την πενταετή άδεια παραμονής. Πιο ελαστικούς όρους εφαρμόζει, για παράδειγμα, η Κύπρος η οποία διαθέτει και τα συγκροτήματα που προσελκύουν σοβαρό αγοραστικό ενδιαφέρον από Κινέζους.
Προ εβδομάδων είχε υπάρξει συνάντηση ανωτάτων στελεχών της China State Construction Engineering Corporation, της μεγαλύτερης κατασκευαστικής εταιρείας του κόσμου με τον κ. Σαμαρά για το συγκεκριμένο θέμα. Χθες έγινε, μάλιστα, γνωστό πως ο κινεζικός κολοσσός σχεδιάζει να αντλήσει περί τα 4 δισ. ευρώ μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης για να χρηματοδοτήσει επενδυτικά σχέδια ανά τον κόσμο. Υπενθυμίζεται πως δύο άλλοι κινεζικοί όμιλοι, η Shenzen Airport και η Friedmann Pacific Asset Management, είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το ποσοστό του δημοσίου στην «Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», σχέδιο το οποίο δεν ευδοκίμησε.
Το ενδιαφέρον των Κινέζων δεν περιορίζεται στο Καστέλι και στον ΟΛΠ (η Cosco είναι μεταξύ των επτά ενδιαφερομένων για το πλειοψηφικό πακέτο του οργανισμού), αλλά επεκτείνεται στους τομείς των σιδηροδρόμων και των μεγάλων αναπτύξεων (η κινεζική Fosun συμμετέχει στο επενδυτικό σχήμα που κατέθεσε τη μοναδική προσφορά για το Ελληνικό).
Ειδικά για τον ΟΛΠ οι Κινέζοι υποστηρίζουν πως θα προχωρήσουν στην περαιτέρω αναβάθμιση του λιμανιού ως διαμετακομιστικό κόμβο ενώ υπόσχονται και εκατομμύρια ευρώ νέων επενδύσεων (π.χ. στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη).
Στο πακέτο του ΟΛΠ η κινεζική πλευρά επιχειρεί να εντάξει και την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Θεωρούν πως ο Πειραιάς χάνει πόντους εξαιτίας των γνωστών αδυναμιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Προς το παρόν αναζητείται φόρμουλα συνεργασίας με βάση σχετική πρόταση που είχαν υποβάλλει προ διμήνου Κινέζοι αξιωματούχοι που είχαν επισκεφτεί την Ελλάδα.