Βουλγαρικό ενδιαφέρον για LNG Terminal στην Καβάλα

Η εμπλοκή του Κατάρ στο σχέδιο αυξάνει τη σημασία του terminal της ΔΕΠΑ καθώς το Εμιράτο είναι από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως παραγωγούς υγροποιημένου αερίου. Στα 270 εκατ. το κόστος της επένδυσης. Οι επιδιώξεις της Βουλγαρίας.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Βουλγαρικό ενδιαφέρον για LNG Terminal στην Καβάλα

Σε «δύο βάρκες» έχει αποφασίσει στρατηγικά να πατάει η Βουλγαρία, για την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο. Στη Ρωσία μέσω του αγωγού South Stream και σε άλλες διαθέσιμες πηγές όπως Κατάρ ή Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας ή και Τουρκίας.

Αυτό προκύπτει από τοποθετήσεις του Βούλγαρου Υπουργού Οικονομίας και Ενέργειας, Dragomir Stoynev, ο οποίος αναφέρει ότι η χώρα του επιλέγει για την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο τον ρωσικό αγωγό που θα καταλήγει στις ακτές της χώρας του στη Μαύρη Θάλασσα, και τους διασυνδετήριους αγωγούς με την Ελλάδα και την Τουρκία.

Όπως ενημερώνει από τη Σόφια ο Β΄ γραμματέας του γραφείου οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων Ιωάννης Μαρούτσος, σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που διεξήχθη στη βουλγαρική πρωτεύουσα για το μέλλον της αγοράς φυσικού αερίου, ο Βούλγαρος Υπουργός δήλωσε ότι η χώρα του δεν θα έχει αντιρρήσεις ως προς την επιβολή κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας για το θέμα της Κριμαίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα φέρει εμπόδια στην κατασκευή του αγωγού South Stream, από τον οποίο θα μπορεί να προμηθεύεται μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου. Και αυτό επειδή όπως είπε, μετά την ακύρωση του αγωγού Nabucco, η Βουλγαρία μπορεί να βασιστεί μόνο στον South Stream για την προμήθεια μεγάλων ποσοτήτων φυσικού αερίου, ο οποίος κατά την άποψή του θα πρέπει να θεωρείται ευρωπαϊκό σχέδιο.

Αναφορικά με τις άλλες πηγές εφοδιασμού, ο κ. Stoynev έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην τροφοδοσία της χώρας του μέσω της Ελλάδας και συγκεκριμένα από τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB. Από τον αγωγό αυτό θα διοχετεύονται στη γειτονική χώρα ποσότητες είτε αζέρικου αερίου μέσω του ΤΑΡ είτε υγροποιημένου αερίου του Κατάρ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, σε συναντήσεις που είχε με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Ενέργειας του Εμιράτου, συζήτησε την προοπτική κατασκευής σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Αιγαίο, με την προοπτική ο σταθμός αυτός να γίνει ενεργειακός κόμβος που θα προμηθεύει όλες τις βαλκανικές χώρες. Ο κ. Stoynev τόνισε μάλιστα ότι η κατασκευή του σταθμού είναι αδύνατον να γίνει στον Εύξεινο Πόντο, καθώς η Τουρκία δε θα επιτρέψει την κυκλοφορία τάνκερ στον Βόσπορο.

Το Αegean LNG Τerminal

Οι αναφορές του Βούλγαρου υπουργού Ενέργειας επιβεβαιώνουν το εντεινόμενο ενδιαφέρον για συμμετοχή και άλλων εταίρων, πέραν της ΔΕΠΑ, με πρώτη τη βουλγαρική Bulgargas, στο σχέδιο του «Aegean LNG Τerminal».

Το σχέδιο της ΔΕΠΑ προβλέπει συγκεκριμένα την εγκατάσταση στον κόλπο της Καβάλας πλωτού συγκροτήματος FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) στο οποίο θα αποθηκεύεται υγροποιημένο αέριο, που στη συνέχεια θα αεριοποιείται και θα διοχετεύεται είτε στο εθνικό δίκτυο, είτε στις γειτονικές χώρες.

Το ενδιαφέρον της Βουλγαρίας τόσο για το Αegean LNG Τerminal, όσο και για τη σχεδιαζόμενη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην ίδια περιοχή είχε εκφραστεί με διάφορες ευκαιρίες. Μέσω των υποδομών αυτών και του υπό κατασκευή ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, η γειτονική χώρα που εξαρτάται σε ποσοστό 95% από το ρωσικό αέριο σκοπεύει να διαφοροποιήσει τις πηγές εφοδιασμού της και να περιορίσει την εξάρτησή της από μία και μοναδική πηγή, η οποία την τροφοδοτεί μέσω της Ουκρανίας.

Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή της Bulgargas στο «Aegean LNG Τerminal», σύμφωνα με βουλγαρικά ΜΜΕ, οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συζητήσεις με στόχο να υπάρξει συμφωνία μέχρι το τέλος του 2014. Η εμπλοκή του Κατάρ στο σχέδιο όπως είναι φυσικό αυξάνει τη σημασία του έργου, καθώς το Εμιράτο είναι από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως παραγωγούς υγροποιημένου αερίου.

Οι προκαταρκτικές μελέτες της ΔΕΠΑ δείχνουν ότι ο πλωτός σταθμός LNG της Καβάλας θα έχει δεξαμενές χωρητικότητας 150.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου αερίου (οι δεξαμενές του τερματικού της Ρεβυθούσας έχουν χωρητικότητα 130.000 κ.μ.), με ετήσια δυναμικότητα αεριοποίησης 3-5 δισ. κυβικών μέτρων (η αντίστοιχη της Ρεβυθούσας είναι υπερδιπλάσια).

Το κόστος της επένδυσης ανέρχεται σε περίπου 270 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα εξασφάλισης κοινοτικής ενίσχυσης, καθώς έχει χαρακτηριστεί έργο κοινού ενδιαφέροντος που θα συμβάλει στην ασφάλεια εφοδιασμού περισσότερων κρατών μελών. Σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ, με τη λειτουργία της νέας υποδομής φυσικού αερίου, αναβαθμίζεται συνολικά η περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας - Θράκης, καθώς προστίθεται ακόμη μία πηγή εισόδου φυσικού αερίου. Ας σημειωθεί ότι την περιοχή διατρέχει ο αγωγός του ΔΕΣΦΑ που μεταφέρει αέριο από τη Ρωσία και την Τουρκία, ο αγωγός ΤΑΡ με αέριο προέλευσης Αζερμπαϊτζάν, ενώ τα αμέσως επόμενα χρόνια θα λειτουργήσει και ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB, στον οποίο μέτοχοι είναι τόσο η ΔΕΠΑ, όσο και το κρατικό βουλγαρικό holding ΒΕΗ, που είναι η μητρική εταιρεία της Bulgargas.

Τέλος να σημειωθεί ότι η λειτουργία του αγωγού IGB, όσο και του «Aegean LNG Τerminal» ενδιαφέρει άμεσα και τη Ρουμανία, καθώς μέσω του βουλγαρικού δικτύου με το οποίο θα συνδεθεί μέσα στο καλοκαίρι θα μπορεί και αυτή να παραλαμβάνει αζέρικο αέριο από τον ΤΑΡ, είτε υγροποιημένο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v