Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μεταφορές: Στα «χαρτιά» οι μεταρρυθμίσεις

Μία από τα ίδια είναι η γεύση που άφησαν οι αλλαγές που έχουν επιχειρηθεί στον κλάδο των μεταφορών έως τώρα. Απελευθερώθηκαν στα χαρτιά ταξί και φορτηγά, αλλά τίποτε δεν άλλαξε στην πράξη.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Μεταφορές: Στα «χαρτιά» οι μεταρρυθμίσεις

Με την πάγια ελληνική πρακτική να ρυθμίζεται μια αγορά χωρίς, όμως, επί της ουσίας να αλλάζει κάτι για όσους δραστηριοποιούνται σε αυτή φαίνεται ότι τα έχουν βάλει οι τροϊκανοί. Τα παραδείγματα ουκ ολίγα και ειδικά στον κλάδο των μεταφορών, η ρύθμιση χωρίς... ρύθμιση φαίνεται ότι έχει γίνει συνήθεια.

Οι κλάδοι των φορτηγών και των ταξί έχουν, τυπικά, απελευθερωθεί, ωστόσο τίποτε στην ουσία δεν άλλαξε, αφού οι νέες άδειες που δόθηκαν σε εφαρμογή των διατάξεων της απελευθέρωσης ήταν ελάχιστες.

Στην περίπτωση των φορτηγών υπολογίζεται ότι κατ' εφαρμογήν των διατάξεων της απελευθέρωσης εκδόθηκαν περίπου 200 νέες άδειες. Στην περίπτωση των ταξί στις περισσότερες περιοχές της χώρας δεν δόθηκε καμία νέα άδεια αφού, με βάση τις ρυθμίσεις που χρησιμοποιήθηκαν, προκύπτει ότι ο υφιστάμενος αριθμός των αδειών είναι υπεραρκετός.

Μια αντίστοιχη περίπτωση είναι και τα ΚΤΕΛ για τα οποία η ρύθμιση που έκανε η κυβέρνηση στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς όρισε ότι οι όποιες αλλαγές θα εφαρμοστούν από το 2015, αντί το 2019 που προβλεπόταν παλαιότερα.

Οι αντιδράσεις φρενάρουν

Οι εκπρόσωποι των δανειστών διαπιστώνοντας ότι στο επίπεδο των μεταφορών οι μεταρρυθμίσεις δεν προχωρούν έθεσαν και πάλι απαίτηση νέων ρυθμίσεων ζητώντας να έλθουν νωρίτερα οι αλλαγές για τα ΚΤΕΛ, αλλά και ζήτημα πλήρους απελευθέρωσης των υπηρεσιών στον τουρισμό, όπως των μεταφορών με λιμουζίνες ή μικρά λεωφορεία.

Ωστόσο η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι το θέμα έχει κλείσει με τις παλιότερες ρυθμίσεις και δεν φαίνεται να υπάρχει καμία διάθεση να ανοίξουν και πάλι ζητήματα τα οποία προκαλούν και σφοδρές αντιδράσεις από τους επαγγελματίες.

Σύντομα ο διαγωνισμός για τον Ελαιώνα

Η κυβέρνηση το μόνο που μελετά στην παρούσα φάση είναι να μεταφερθούν στον νέο σταθμό των υπεραστικών λεωφορείων ΚΤΕΛ στην περιοχή του Ελαιώνα, όταν αυτός γίνει, όχι μόνο οι δύο σταθμοί που υπάρχουν στην περιοχή της Αττικής αλλά και διεθνείς γραμμές και ιδιαίτερα αυτές που κατευθύνονται προς τρίτες χώρες.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλη Παπαδόπουλο το θέμα της κατασκευής του νέου σταθμού υπεραστικών μεταφορών στον Ελαιώνα αποτελεί άμεση προτεραιότητα και στις κυβερνητικές προθέσεις είναι ο χώρος αυτός να χρησιμοποιηθεί και για τα λεωφορεία που εκτελούν διεθνή δρομολόγια.

Οι απαλλοτριώσεις των χώρων που απαιτούνται για την κατασκευή των νέων εγκαταστάσεων έχουν ήδη γίνει από την Αττικό Μετρό και αυτό το διάστημα ολοκληρώνονται οι απαραίτητες μελέτες προκειμένου στη συνέχεια να προχωρήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού.

Να θυμίσουμε ότι ο νόμος για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ προβλέπει ότι οι φορείς μπορούν να επιλέγουν την εταιρική μορφή οργάνωσής τους. Η Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ) είναι ο φορέας που θα καθορίζει τις γραμμές του δικτύου των δημόσιων υπεραστικών μεταφορών που θα επιδοτούνται αλλά και το ποσό με το οποίο θα επιδοτούνται.

Οι γραμμές θα κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες με γεωγραφικά αλλά και οικονομικά κριτήρια ως εξής:

1. Άγονες και επιδοτούμενες από το κράτος γραμμές, με αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης, στο πλαίσιο της υποχρέωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας.

2. Γραμμές χωρίς κρατική επιδότηση και με αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης.

3. Πλήρως απελευθερωμένες γραμμές χωρίς δικαίωμα αποκλειστικής εκμετάλλευσης στις οποίες η τιμολογιακή πολιτική θα ορίζεται από τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς.

Για τις δύο πρώτες κατηγορίες θα δίνεται αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης μετά από διαγωνισμό. Οι άδειες θα ισχύουν για 10 χρόνια με δυνατότητα παράτασης για άλλα πέντε, ενώ θα προβλέπεται πλαφόν στα κόμιστρα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v