Μικραίνει το εμπορικό έλλειμμα Ελλάδας-Γερμανίας

Το 2013 ήταν η έκτη χρονιά συνεχούς μείωσης του εμπορικού ελλείμματος Ελλάδας-Γερμανίας, καθώς αυξήθηκαν οι εξαγωγές μας και περιορίστηκαν οι εισαγωγές. Τα νούμερα, οι τάσεις και οι προοπτικές της ισχυρότερης ευρωπαϊκής οικονομίας.

Μικραίνει το εμπορικό έλλειμμα Ελλάδας-Γερμανίας

Με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. οι ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2013 ανήλθαν σε αξία (σε εκ. Ευρώ) σε 1.346.140.306 Ευρώ σε σχέση με 1.324.818.361 Ευρώ το 2012, σημειώνοντας ποσοστιαία αύξηση +1,6% σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2012.

Σημειώνεται, ότι η εν λόγω αύξηση παρατηρείται μετά από μια ετήσια μείωση της τάξης του -7,6% πέρυσι με βάση στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. Παρά την ανωτέρω μικρή ανάκαμψη των ελληνικών εξαγωγών στη γερμανική αγορά το ανωτέρω διάστημα, η Γερμανία ως χώρα υποδοχής των ελληνικών προϊόντων, συνεχίζει και φέτος να βρίσκεται στην τρίτη θέση μετά την πρώτη Τουρκία, στην οποία οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν σε 2.436.081.564 Ευρώ και τη δεύτερη Ιταλία, στην οποία οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν σε 1.930.616.860 Ευρώ.

Ωστόσο και το 2012 η Γερμανία βρισκόταν στην τρίτη θέση ως προορισμός των ελληνικών εξαγωγών. Παρατηρείται ότι μετά από τα προηγούμενα χρόνια πρωτοκαθεδρίας της Γερμανίας ως πρώτου προορισμού των ελληνικών προϊόντων ή εναλλαγής της στην πρώτη θέση με την Ιταλία και δεδομένης της μεγαλύτερης αύξησης των εξαγωγών σε άλλες χώρες, πλέον η πρωτοκαθεδρία της αποτελεί πλέον νέο στόχο.

Για το ίδιο διάστημα οι γερμανικές εξαγωγές στην Ελλάδα (ελληνικές εισαγωγές από Γερμανία), ανήλθαν σε 3.335.622.485 Ευρώ σε σχέση με 3.436.422.699 Ευρώ το 2012, σημειώνοντας μικρή πτώση της τάξης του -2,9%. Με βάση τη συγκεκριμένη επίδοση, η Γερμανία κατατάσσεται στη δεύτερη θέση των σημαντικότερων προμηθετών της χώρας μας μετά τη Ρωσία, της οποίας οι εξαγωγές στην Ελλάδα ανήλθαν σε 5.107.966.435 Ευρώ. Ωστόσο θα πρέπει να ληφθεί υπ' όψιν, ότι οι ανωτέρω τιμές τόσο για τις ελληνικές εξαγωγές όσο και για τις ελληνικές εισαγωγές έχουν προκύψει συμπεριλαμβανομένων και των πετρελαιοειδών.

Ως προς τον όγκο του διμερούς εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών, αυτός ανήλθε το ανωτέρω διάστημα (Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2013) σε 4.681.762.791 Ευρώ σε σχέση με 4.761.241.060 Ευρώ το ίδιο διάστημα του 2012, παρουσιάζοντας μείωση κατά -1,7%.

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία η Ελλάδα βελτίωσε κατ' αυτό τον τρόπο το διμερές ισοζύγιο με τη Γερμανία, δεδομένου ότι οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν και οι ελληνικές εισαγωγές από τη Γερμανία μειώθηκαν. Το ισοζύγιο ήταν ωστόσο ελλειμματικό για την Ελλάδα κατά -1.989.482.179 Ευρώ σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2012, βελτιωμένο όμως το 2013 κατά +5,8%. Ο βαθμός κάλυψης των γερμανικών εισαγωγών από τις ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία βελτιώθηκε το 2013 αφού ανήλθε σε 40,36% σε σύγκριση με το 38,55% το ίδιο διάστημα του 2012, σημειώνοντας βελτίωση κατά +4,7%.

Με βάση τα ανωτέρω στοιχεία μπορούμε να προχωρήσουμε στις ακόλουθες παρατηρήσεις:

- Το εμπορικό έλλειμμα της Ελλάδας με τη Γερμανία συνεχώς μειώνεται από το 2008 και μετά, έτσι που συνάδει με τον περιορισμό που παρατηρείται στο έλλειμμα του συνολικού εμπορικού ισοζυγίου της Ελλάδας. Ωστόσο παράλληλα περιορίζεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια και ο όγκος του διμερούς εμπορίου, ενώ ο συνολικός όγκος του εξωτερικού εμπορίου της Ελλάδας αυξήθηκε.

- Η Γερμανία αν και παραμένει πολύ σημαντικός εμπορικός εταίρος της Ελλάδος, βρίσκεται πλέον στην 3η θέση ως εξαγωγική αγορά για τα ελληνικά προϊόντα και 2ος σημαντικότερος προμηθευτής προϊόντων για την Ελλάδα. Η υποχώρηση της γερμανικής αγοράς από την πρωτοκαθεδρία των προηγούμενων ετών, μπορεί μεταξύ άλλων να οφείλεται τόσο στο πλήγμα που είχε δεχθεί το προηγούμενο διάστημα η εικόνα της χώρα μας στη Γερμανία, και συνακόλουθα των προϊόντων της, πολύ περισσότερο σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ, επομένως αυτό επηρέασε συνακόλουθα το μέσο γερμανό καταναλωτή (λόγω και των γερμανικών μμε), όσο και στη στροφή των Ελλήνων εξαγωγέων σε άλλες αγορές τα τελευταία χρόνια.

- Ο βαθμός κάλυψης των εισαγωγών από Γερμανία από τις ελληνικές εξαγωγές ανήλθε στο 40,36%, βελτιωμένος κατά +4,7%.

- Μικρή ανάκαμψη των ελληνικών εξαγωγών στη Γερμανία κατά +1,6% αλλά με μειωμένο μερίδιο της Γερμανίας στις ελληνικές εξαγωγές.

- Οι ελληνικές εξαγωγές που κατευθύνονται στη γερμανική αγορά αφορούν, σε γενικές γραμμές, κυρίως: φάρμακα, φρούτα & λαχανικά, συσκευές ήχου και εικόνας (καλώδια κτλ.), αλουμίνιο, πλεκτά ενδύματα και γαλακτοκομικά

- Μεγάλη συγκέντρωση των ελληνικών εξαγωγών προς τη Γερμανία στον κλάδο τρόφιμα – ποτά.

- Συνεχίζεται η πτωτική πορεία των γερμανικών εξαγωγών στην Ελλάδα αν και μειώνεται ο ρυθμός της μείωσης.

- Θεαματική αύξηση και των εκθετών από την Ελλάδα που συμμετέχουν στις διεθνείς εκθέσεις που λαμβάνουν χώρα στη Γερμανία, καθώς αποτελούν μια σημαντική επιχειρηματική πλατφόρμα.

Αξίζει να σημειωθεί,ότι το ενδιαφέρον των ελληνικών επιχειρήσεων για εξαγωγές στη Γερμανία, για άμεση ή έμμεση είσοδο στη γερμανική αγορά και για διαφόρων ειδών συνεργασίες με γερμανικές επιχειρήσεις έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Αυτό προκύπτει ξεκάθαρα από το αριθμό των αιτημάτων των ελληνικών επιχειρήσεων προς το Γραφείο μας με ερωτήματα για τη γερμανική αγορά. Συγκεκριμένα ο αριθμός των αιτημάτων από ελληνικές επιχειρήσεις προς το Γραφείο ΟΕΥ Βερολίνου το 2013 ανήλθε σε 434 αιτήματα σε σχέση με τα 409 του 2012, σημειώνοντας αύξηση κατά +6,2%. Σημειώνεται ότι ο αριθμός των αιτημάτων από ελληνικές επιχειρήσεις και φορείς προς το Γραφείο ΟΕΥ Βερολίνου συνεχίζει να παρουσιάζει άνοδο παρότι ήδη έχουν προηγηθεί χρονιές με αύξηση κατά +24% το 2012 και κατά +36% το 2011.

Έτος

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Αιτήματα ελληνικών εταιρειών και φορέων

92

150

243

330

409

 

434

Πηγή: Γραφείο ΟΕΥ Βερολίνου

Επίκαιρες εκτιμήσεις για τις προοπτικές της γερμανικής οικονομίας

Με βάση εκτιμήσεις της ΄Ενωσης Επιμελητηρίων Γερμανίας (DIHK) από δημοσκόπηση εταιρειών μελών του, προβλέπεται ρυθμός ανάπτυξης 2,0% του ΑΕΠ (σύμφωνα με DIHK) για το 2014. Οι εκτιμήσεις της Ένωσης Γερμανικών Επιμελητηρίων DIHK για τα μεγέθη της γερμανικής για το 2014, βασίζονται στα αποτελέσματα σχετικής τακτικής έρευνας-δημοσκόπησης, μεταξύ των 80 Γερμανικών Επιμελητηρίων και 28.000 μεγάλων και μικρομεσαίων γερμανικών επιχειρήσεων.

Κύρια χαρακτηριστικά της επίκαιρης δημοσκόπησης της Ένωσης Γερμανικών Επιμελητηρίων DIHK (αρχές 2014) και της πρόγνωσης με βάση την εν λόγω δημοσκόπηση, είναι η αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης της γερμανικής οικονομίας το 2014 λόγω και της βελτίωσης των συνθηκών και του κλίματος στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη, κάτι που αποτυπώνεται και στη δημοσκόπηση. Άξια αναφοράς είναι η εκτιμώμενη αύξηση των εξαγωγών κατά +4,5%, των εισαγωγών κατά +5,5%, κάτι που δίνει προοπτικές για τις εισαγωγές από άλλες χώρες καθώς και η συνεχιζόμενη αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης. Ακολουθεί πίνακας με ποσοστιαίες εκτιμήσεις για τους σημαντικότερους οικονομικούς δείκτες.

Πρόσφατες προβλέψεις DIHK για τους σημαντικότερους δείκτες της γερμανικής οικονομίας

Προβλέψεις DIHK %

2012

2013

2014

ΑΕΠ

0,7%

0,3%

2,0%

Ιδιωτική Κατανάλωση

0,8%

1,0%

1,5%

Καταναλωτικές κρατικές δαπάνες

1,2%

0,7%

1,4%

Επιχειρηματικές επενδύσεις συνολικά

-2,5%

-0,6%

4,1%

Εξαγωγές (Υπηρεσίες και Προϊόντα)

3,8%

1,0%

4,5%

Εισαγωγές (Υπηρεσίες και Προϊόντα)

2,2%

2,0%

5,5%

Αριθμός ανέργων

2,89 εκ.

2,95 εκ.

2,9 εκ.

Πηγή: DIHK

Βασικά συμπεράσματα της μελέτης της DIHK, είναι το θετικό επιχειρηματικό κλίμα, η σταθερή αισιοδοξία των γερμανικών επιχειρήσεων, το θετικό πρόσημο των περισσότερων οικονομικών δεικτών, η ικανοποιητική σταθερότητα του επιχειρηματικού κλίματος και των επιχειρηματικών προσδοκιών καθώς και των προσδοκιών για εξαγωγές, η συνέχιση της αύξησης των εξαγωγών και των εισαγωγών το 2014 και μάλιστα η μεγαλύτερη αύξηση των εισαγωγών σε σχέση με τις εξαγωγές και η συνεχής αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης καθώς και η σταθερά χαμηλή ανεργία.

Οι υπαρκτοί κίνδυνοι για τη γερμανική οικονομία κατά την άποψη των γερμανικών επιχειρήσεων, όπως προέκυψαν από τη δημοσκόπηση είναι: οι χρηματοοικονομικές συνθήκες, το εργασιακό κόστος, η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού κλπ.

Η Γερμανική Κυβέρνηση επίσης μέσω του αρμόδιου Υπουργείου Οικονομίας και Τεχνολογίας, δημοσιοποίησε τις εκτιμήσεις του για την πορεία της γερμανικής οικονομίας, οι οποίες κινούνται περίπου στα ίδια επίπεδα και προβλέπουν ανάπτυξη 1,7% του ΑΕΠ για το 2014.

Οι προβλέψεις της Γερμανικής Κυβέρνησης για τους σημαντικότερους δείκτες της γερμανικής οικονομίας

Προβλέψεις Γερμανικής Κυβέρνησης %

2012

2013

2014

ΑΕΠ

0,7%

0,5%

1,7%

Ιδιωτική Κατανάλωση

0,8%

0,8%

1,2%

Καταναλωτικές κρατικές δαπάνες

1,0%

1,2%

1,4%

Επιχειρηματικές επενδύσεις συνολικά

-2,1%

-0,3%

4,3%

Εξαγωγές (Υπηρεσίες και Προϊόντα)

3,2%

0,3%

3,8%

Εισαγωγές (Υπηρεσίες και Προϊόντα)

1,4%

1,1%

4,5%

Αριθμός ανέργων

2,9 εκ.

2,9 εκ.

2,9 εκ.

Πηγή: Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας

Συγκριτικά η Γερμανική Κυβέρνηση εμφανίζεται λίγο πιο απαισιόδοξη εν γένει όπως π.χ. για το ρυθμό ανάπτυξης, τις εξαγωγές και τις εισαγωγές το 2014.

Συμπερασματικά λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις και εκτιμήσεις της Ένωσης Γερμανικών Επιμελητηρίων και της Γερμανικής Κυβέρνησης, όπως καταγράφονται ανωτέρω, συνάγεται, ότι η γερμανική οικονομία εμφανίζεται πράγματι ως η ατμομηχανή της ΕΕ, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη το 2014. Μάλιστα νέα στοιχεία είναι η μεγαλύτερη αύξηση των εισαγωγών σε σχέση με τις εξαγωγές και η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης. Οι δαπάνες από την πλευρά του κράτους παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Πολύ θετικά στοιχεία και δείγματα της ανθεκτικότητας της γερμανικής οικονομίας είναι η πολύ χαμηλή ανεργία.

Συμπεράσματα

Η Γερμανία παραμένει σημαντικότατος εμπορικός και οικονομικός εταίρος της Ελλάδος, αν και η γερμανική αγορά έχει υποχωρήσει από την πρώτη θέση για τα ελληνικά προϊόντα. Δεδομένου του μεγέθους αλλά και του ειδικού βάρους της γερμανικής οικονομίας σε Ευρωζώνη και ΕΕ (μεγαλύτερη και σημαντικότερη οικονομία σε ΕΕ με σταθερές προοπτικές ανάπτυξης), καθώς και της εν γένει θετικής πορείας της γερμανικής οικονομίας, θεωρούμε ότι τα ελληνικά προϊόντα έχουν δυνατότητες περαιτέρω διείσδυσης στην γερμανική αγορά, δεδομένου του μεγέθους και των προοπτικών της.

Δεδομένου, ότι η Γερμανία αποτελεί για τις περισσότερες χώρες της ΕΕ τον πρώτο προορισμό των προϊόντων τους, η γερμανική αγορά αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά στην ΕΕ και η γερμανική οικονομία αναπτύσσεται σταθερά με αυξανόμενες εισαγωγές, οι Έλληνες εξαγωγείς θα μπορούσαν να επαναπροσεγγίσουν με μεγαλύτερη ένταση και περισσότερες δράσεις τη γερμανική αγορά.

Σημαντικό ρόλο στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών μπορεί να διαδραματίσει επίσης η ποιοτική διαφοροποίηση των προϊόντων και η επέκταση των εξαγωγών, πέραν των προϊόντων του κλάδου τροφίμων και ποτών, που αποτελούν περίπου το ένα τρίτο των εξαγωγών μας στη Γερμανία, σε τομείς που παρουσιάζουν καλές προοπτικές, όπως φυτικά καλλυντικά και φάρμακα, κατασκευαστικά υλικά (προφίλ και προϊόντα αλουμινίου, προϊόντα σιδήρου-χάλυβα) καθώς και σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας.

Επιπλέον μπορούν να προβληθούν εντονότερα οι επενδυτικές ευκαιρίες της χώρας μας, τόσο σε ότι αφορά το δημόσιο τομέα και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, όσο και σε ότι αφορά ιδιωτικά επενδυτικά σχέδια.
Γενικότερα από ελληνικής πλευράς μπορεί να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στη γερμανική αγορά, ως αγορά στόχο, με δράσεις για την περαιτέρω προώθηση τους βάσει συγκεκριμένου σχεδιασμού εξωστρέφειας, έχοντας την υποστήριξη μας.

• Συντάκτης: Γιάννης Σαλαβόπουλος, Γραμ. ΟΕΥ Α

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v