Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Logistics: Στο χωροταξικό κολλάει το ν/σχέδιο

Ζητήματα που αφορούν τον χωροταξικό σχεδιασμό φαίνεται ότι είναι αυτά στα οποία κολλάει το σχέδιο νόμου για την εφοδιαστική αλυσίδα. Έμφαση στα εμπορευματικά κέντρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα δίνει ο νέος νόμος.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Logistics: Στο χωροταξικό κολλάει το ν/σχέδιο

Σε αναμονή του σχεδίου νόμου με το οποίο θα ρυθμίζονται μια σειρά κρίσιμα θέματα που αφορούν το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας βρίσκεται ο κλάδος των logistics.

Οι καθυστερήσεις συνεχίζονται παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις ότι οι αλλαγές επρόκειτο να προωθηθούν με ταχύτητα, καθώς αφορούν έναν κλάδο πολύ κρίσιμο για την ελληνική οικονομία, στον οποίο έχουν επενδυθεί σημαντικές ελπίδες για την ανάκαμψη.

Το επίμαχο σχέδιο νόμου, το οποίο βρίσκεται εδώ και καιρό σε διαδικασία σύνταξης, δεν έχει πάρει ακόμη την τελική του μορφή. Κάποια από τα 19 άρθρα του βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο επεξεργασίας, ενώ για άλλα η κατάρτισή τους έχει ολοκληρωθεί. Το αγκάθι φαίνεται ότι βρίσκεται κυρίως σε θέματα που αφορούν τον χωροταξικό σχεδιασμό για τον κλάδο αλλά και τη λειτουργία των υφιστάμενων εταιρειών logistics και διαμεταφοράς.

Πληροφορίες κάνουν λόγο για αντιδράσεις από την πλευρά φορέων σε σχέση με τις ρυθμίσεις που αφορούσαν χωροταξικά ζητήματα, οι οποίες προκαλούν και τις καθυστερήσεις. Ο χωροταξικός σχεδιασμός, ή μάλλον η παντελής απουσία του, εδώ και δεκαετίες είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και η εκ των υστέρων επιβολή κανόνων, σε μια αγορά που έχει αναπτυχθεί άναρχα, σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Η έλλειψη πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού έχει οδηγήσει στη δημιουργία άτυπων logistics συγκεντρώσεων σε αχαρακτήριστες περιοχές (π.χ. Ασπρόπυργος) με συνέπεια να υπάρχει σοβαρή έλλειψη υποδομών (ανεπαρκές οδικό δίκτυο, δίκτυα κοινής ωφέλειας, ελλιπείς διασυνδέσεις με λιμάνια και τρένα κ.λπ.). Η καθυστέρηση της πολιτείας να θέσει κανόνες αλλά και να δημιουργήσει υποδομές είναι δύσκολο να καλυφθεί πλέον.

Εμπορευματικά κέντρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το βέβαιο είναι ότι σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνει πρόβλεψη για τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων τόσο στο Θριάσιο Πεδίο όσο και στην περιοχή του Στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Η έλλειψη υποδομών εμπορευματικών κέντρων στη χώρα μας είναι πλήρης και σίγουρα εμποδίζει την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Βέβαια ειδικά στην περίπτωση του Θριασίου έχουν γίνει επανειλημμένες προσπάθειες να προχωρήσει το έργο, όμως αυτό δεν κατέστη δυνατό αφού οι ενδιαφερόμενοι υποχωρούσαν κάθε φορά πριν από το τέλος του διαγωνισμού. Για το εμπορευματικό στην περιοχή της Θεσσαλονίκης το τελευταίο διάστημα έχουν αρχίσει και ακούγονται και πάλι φωνές που υποστηρίζουν ότι η πόλη έχει ανάγκη από ένα εμπορευματικό κέντρο που να μπορεί να στηρίζει το σύνολο της δραστηριότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Η ανάγκη να δημιουργηθούν οργανωμένα εμπορευματικά κέντρα καθίσταται όλο και περισσότερο αναγκαία ιδίως τώρα που κάτι αρχίζει να κινείται στις εμπορευματικές μεταφορές με τον σιδηρόδρομο.

Από τη μια  πλευρά, η επικείμενη έναρξη των δρομολογίων για τη διαμετακόμιση των εμπορευμάτων της ΗΡ, το παράδειγμα της οποίας, εφόσον πετύχει, αναμένεται ότι θα ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες μεγάλου βεληνεκούς, κι από την άλλη η έναρξη δρομολογίων εμπορευματικών τρένων, που θα συνδέσουν τη Θεσσαλονίκη με πολλές βαλκανικές πρωτεύουσες, δείχνουν ότι κάτι αρχίζει να κινείται και βέβαιο είναι ότι προκειμένου να υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας απαιτείται να προχωρήσει η δημιουργία των κρίσιμων υποδομών.

Οι δράσεις

Ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορεί να αποτελέσει σημαντικό βραχίονα ανάπτυξης της για την ελληνική οικονομία, αφού υπολογίζεται ότι η συμμετοχή του στο ΑΕΠ μπορεί να ξεπεράσει το 10%.

Στην εθνική στρατηγική logistics που έχει διαμορφωθεί με τη συνεργασία της Μόνιμης Επιτροπής Logistics του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, περιγράφεται ο στόχος της κυβέρνησης που είναι ο διπλασιασμός των εσόδων της αγοράς, από το 1,2 δισ. ευρώ σήμερα στα 2,2 δισ. ευρώ έως το 2020.

Η εθνική στρατηγική περιλαμβάνει επίσης επτά δράσεις με στόχο να ανατραπεί η μεγάλη επίπτωση στο διακινούμενο φορτίο, που το 2011 ξαναγύρισε στα επίπεδα του 2003, με μείωση 33% στις εθνικές και 17% στις διεθνείς μεταφορές.

Ανάμεσα στις δράσεις είναι:

-η στρατηγική επέκταση του hinterland (ενδοχώρας) του λιμανιού του Πειραιά
-η ολοκλήρωση και ο εκσυγχρονισμός των βασικών δικτύων και υποδομών μεταφορών.
-η χρηματοδότηση δράσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας στη νέα προγραμματική περίοδο με την αξιοποίηση κονδυλίων από τα διαθέσιμα ταμεία χρηματοδότησης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v