Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εναέρια Κυκλοφορία: Στο «κόκκινο» η κίνηση

Αύξηση ως 4% στις πτήσεις που θα κάνουν χρήση του FIR Αθηνών αναμένεται φέτος. Προσλήψεις ελεγκτών και αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής ζητούν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Εναέρια Κυκλοφορία: Στο «κόκκινο» η κίνηση

Προβλήματα στις εναέριες μεταφορές όλης της Ευρώπης αναμένονται σήμερα και αύριο, Πέμπτη, λόγω των στάσεων εργασίας που πραγματοποιούν οι ενώσεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και ηλεκτρονικών σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Σήμερα στη χώρα μας αναμένεται ότι τα προβλήματα θα αφορούν ορισμένα περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία θα επηρεαστούν από τη στάση εργασίας από τις 10 το πρωί ως τις 2 το μεσημέρι που θα κάνει η Ένωση Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναερίου Κυκλοφορίας.

Αύριο, όμως, θα επηρεαστούν περισσότερες πτήσεις όλων των αεροπορικών εταιρειών, καθώς στάση εργασίας από τις 11 το πρωί ως τις 2 το μεσημέρι θα πραγματοποιήσουν και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι οποίοι, εκτός των άλλων, ζητούν να προχωρήσουν επειγόντως οι προσλήψεις 70 ελεγκτών, προκειμένου να μην υπάρξουν λειτουργικά προβλήματα στη διαχείριση των πτήσεων τους επόμενους μήνες.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Στέλιος Ρολάκης επισημαίνει ότι «οι ελεγκτές που συνταξιοδοτούνται δεν αντικαθίστανται με αποτέλεσμα να υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να μην μπορέσει ο κλάδος να αντεπεξέλθει στην αυξημένη τουριστική κίνηση του καλοκαιριού».

Αύξηση στις κινήσεις των αεροσκαφών φέρνει το «άνοιγμα» του Κοσσόβου

Σύμφωνα με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, η αύξηση της τουριστικής κίνησης προς τη χώρα μας, που αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος, αλλά και η απελευθέρωση, μετά από πολλά χρόνια, του εναέριου χώρου του Κοσσόβου θα έχουν ως αποτέλεσμα να αυξηθεί κατά πολύ η κίνηση στον ελληνικό ουρανό.

Ο εναέριος χώρος του Κοσσόβου, που παρέμεινε κλειστός επί μεγάλο χρονικό διάστημα, λόγω των πολεμικών συγκρούσεων, από τον ερχόμενο Απρίλιο τίθεται και πάλι στη διάθεση της πολιτικής αεροπορίας φέρνοντας σημαντικές διαφοροποιήσεις στη διέλευση μεγάλου αριθμού αεροσκαφών. Επί παραδείγματι μια πτήση από τη Βόρεια Ευρώπη με προορισμό την Αίγυπτο είχε επιλογή να κινηθεί είτε μέσω Βουλγαρίας, είτε μέσω Αλβανίας. Μετά το άνοιγμα του Κοσσόβου, το εν λόγω αεροσκάφος θα περνά από τη Σερβία, τα Σκόπια και την Ελλάδα, με αποτέλεσμα την αύξηση των υπερπτήσεων στον ελληνικό εναέριο χώρο.

Οι εξελίξεις αυτές θα έχουν ως αποτέλεσμα τη φετινή χρονιά να παρατηρηθεί αύξηση από 2% εως 4% στις πτήσεις που θα διέλθουν από το FIR Αθηνών. Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη χρονιά είχαν κάνει χρήση του ελληνικού εναέριου χώρου 625.812 πτήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ζητούν να προχωρήσουν άμεσα οι προσλήψεις περίπου 70 ατόμων, ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα υποστελέχωσης και παράλληλα να γίνει αναβάθμιση του ραντάρ στο κέντρο ελέγχου του Ελληνικού. Όπως υπολογίζεται, θα απαιτηθεί κονδύλι της τάξης των 25 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση αυτή.

Ωστόσο, οι ελεγκτές σημειώνουν ότι τα κόστη των προσλήψεων, αλλά και της αναβάθμισης της υποδομής δεν βαρύνουν τον προϋπολογισμό, αλλά καλύπτονται από τα έσοδα που έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας από τις πληρωμές του Eurocontrol, για τις πτήσεις που διέρχονται από τον ελληνικό εναέριο χώρο.

Από την πλευρά των ελεγκτών σημειώνεται με έμφαση ότι οι κινήσεις αυτές πρέπει να γίνουν προκειμένου να εξακολουθήσει να παρέχεται υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση στις πτήσεις, που είτε έχουν προορισμό τη χώρα, είτε διέρχονται από τον ελληνικό εναέριο χώρο.

Συγχαρητήρια από την TUI

Χαρακτηριστικό είναι ότι πριν από λίγο καιρό στα γραφεία της Ένωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας έφτασε επιστολή της TUI, ενός από τους μεγαλύτερους tour operator παγκοσμίως, στην οποία γινόταν λόγος για την υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών που παρείχαν οι Ελληνικές Υπηρεσίες Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας το καλοκαίρι του 2013.

Κατά το περασμένο καλοκαίρι η TUI Travel PLC Airlines που αποτελείται από τις TUI Fly Germany – Thomson Airways-UK, TUIFly Nordic – Sweeden, Arkefly – Netherlands, Jetair – Belgium και Corsair International – France, πραγματοποίησε περίπου 16.000 πτήσεις από και προς την Ελλάδα. Στην επιστολή σημειωνόταν ότι η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και οι διαδικασίες που χρησιμοποιήθηκαν είχαν ως αποτέλεσμα να είναι ελάχιστες οι μέσες καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν στις πτήσεις.

Στα όρια του κορεσμού ο εναέριος χώρος της Ευρώπης

Οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις αεροπορικές πτήσεις επιβαρύνουν σημαντικά τις εταιρείες αλλά και τους επιβάτες. Προς την κατεύθυνση του περιορισμού των προβλημάτων αυτών η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί τη δημιουργία του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού αναζητώντας μια αποτελεσματική λύση, αφού κάθε χρόνο η κίνηση αυξάνεται και τόσο οι αιθέρες, όσο και τα αεροδρόμια βρίσκονται στα πρόθυρα κορεσμού.

Σε περισσότερους από 440 ευρωπαϊκούς αερολιμένες διακινούνται ήδη πάνω από 800 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Κάθε ημέρα εκτελούνται περίπου 27.000 ελεγχόμενες πτήσεις, δηλαδή κάθε χρόνο διασχίζουν τον ευρωπαϊκό ουρανό 9 εκατομμύρια πτήσεις, εκ των οποίων το 80% έχει αερολιμένα αναχώρησης και προορισμού εντός της Ε.Ε. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, εντός της επόμενης 20ετίας υπολογίζεται ότι η εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη θα αυξηθεί 50%, γεγονός που θα οδηγήσει, αν δεν ληφθούν μέτρα, σε αύξηση των καθυστερήσεων, αλλά και των ακυρώσεων πτήσεων.

Οι καθυστερήσεις κοστίζουν ακριβά

Η Ε.Ε. θεωρεί ότι μέρος του προβλήματος είναι το γεγονός ότι τα συστήματα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη είναι κατακερματισμένα σε 27 εθνικά συστήματα διαχείρισης, στα οποία παρέχονται υπηρεσίες από περίπου 60 κέντρα εναέριας κυκλοφορίας, ενώ ο εναέριος χώρος διαιρείται σε περισσότερους από 650 τομείς.

Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα ο εναέριος χώρος να είναι διαρθρωμένος με βάση τα εθνικά σύνορα και οι πτήσεις δεν μπορούν να χρησιμοποιούν απευθείας διαδρομές. Όπως υπολογίζεται αυτό επιβαρύνει, κατά μέσο όρο, με επιπλέον 42 χιλιόμετρα διαδρομής κάθε αεροσκάφος, γεγονός που μεταφράζεται σε μεγαλύτερο χρόνο πτήσης, καθυστερήσεις, μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων και σε υψηλότερες εκπομπές CO2.

Σύμφωνα με την Ε.Ε. οι ανεπάρκειες που προκαλούνται από τον κατακερματισμένο ευρωπαϊκό εναέριο χώρο επιφέρουν πρόσθετο κόστος της τάξεως των 5 δισ. ευρώ κάθε χρόνο, το οποίο μετακυλίεται στις αεροπορικές και στους επιβάτες. Χαρακτηριστικό είναι ότι υπολογίζεται πως ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας αντιπροσωπεύει σήμερα το 6-12% του κόστους κάθε αεροπορικού εισιτηρίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v