Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί δεν βλέπουν Ελλάδα οι ηγέτες στα Logistics

Τι πρέπει να αλλάξει για να βρεθεί η Ελλάδα ανάμεσα στις περιοχές προτεραιότητας για τους παγκόσμιους ηγέτες του κλάδου. Πώς επιλέγουν περιοχές. Οι ελλείψεις στα δίκτυα, το αναμενόμενο νομοσχέδιο και η ανάγκη εθνικής στρατηγικής.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Γιατί δεν βλέπουν Ελλάδα οι ηγέτες στα Logistics

Την ανάγκη να προχωρήσει άμεσα η θεσμοθέτηση των αλλαγών για τον κλάδο των logistics, που έχει σχεδιάσει η κυβέρνηση μετά από πολύμηνη συνεργασία εμπειρογνωμόνων της Παγκόσμιας Τράπεζας, καταδεικνύει το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται για τα επόμενα χρόνια στα σχέδια των ηγετών του κλάδου παγκοσμίως.

Ο στόχος της μετατροπής της χώρας σε κόμβο για το διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο τονίζεται όλο και πιο συχνά από τα πλέον αρμόδια κυβερνητικά χείλη. Ωστόσο οι κινήσεις που έχουν γίνει σε πρακτικό επίπεδο δεν φαίνεται, προς το παρόν, ότι είναι τέτοιας δυναμικής ώστε η χώρα μας να αποτελέσει τμήμα του παγκόσμιου δικτύου logistics.

Από τα αποτελέσματα διεθνών μελετών προκύπτει ότι καμία περιοχή της Ελλάδας δεν βρίσκεται ψηλά στη λίστα με τους κορυφαίους πορισμούς logistics για τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα ο σχετικός χάρτης δεν φαίνεται να διαφοροποιείται σε σχέση με πριν, αφού στην κορυφή της λίστας θα συνεχίσουν να βρίσκονται περιοχές που πρωταγωνιστούν ήδη όπως: Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, αλλά και η κοντινή μας Ρουμανία.

Πώς επιλέγουν μια περιοχή οι logisticians

Τρεις είναι οι πλέον βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί μια περιοχή προκειμένου να θεωρείται πρώτης προτεραιότητας για τα logistics. Πρόκειται για την εγγύτητα στα οικονομικά και μεταφορικά δίκτυα, την εγγύτητα στους πελάτες και τέλος τη διαθεσιμότητα εργατικού δυναμικού.

Από τα στοιχεία αυτά είναι σαφές ότι ο χάρτης των περιοχών υψηλής προτίμησης για τους logisticians στην Ευρώπη δύσκολα θα αλλάξει και πάντα οι περιοχές της κεντρικής και της ανατολικής Ευρώπης θα είναι κορυφαίες επιλογές, αφού συγκεντρώνουν τα περισσότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Εξάλλου δεν είναι τυχαίο ότι τις δύο πρώτες θέσεις στη λίστα με τις πιο ελκυστικές θέσεις logistics έως το 2018 καταλαμβάνουν δύο περιοχές της Ολλανδίας, το Venlo και το Ρότερνταμ, και ακολουθούν η περιοχή Αμβέρσας-Βρυξελλών στο Βέλγιο, η Rhein-Ruhr στη Γερμανία και η Pan-Regional Romania που συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα.

Οι ελλείψεις στα δίκτυα μεταφορών το βασικότερο πρόβλημα της Ελλάδας

Η διακηρυγμένη κυβερνητική πρόθεση να αποτελέσει η Ελλάδα ισχυρό κρίκο της παγκόσμιας αλυσίδας logistics δεν είναι εύκολο να υλοποιηθεί και ο σοβαρότερος ανασταλτικός παράγοντας είναι οι βασικές ελλείψεις στα μεταφορικά δίκτυα. Η γεωγραφική θέση της χώρας αποτελεί πλεονέκτημα, καθώς μπορεί να συμβάλει στη μείωση του τελικού κόστος διακίνησης των προϊόντων.

Ωστόσο οι ελλιπείς υποδομές, ιδίως σε ό,τι αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι σοβαρό μειονέκτημα, ενώ επίσης έως τώρα σημαντικό πρόβλημα ήταν η απουσία πρόσβασης του σιδηρόδρομου στα λιμάνια. Πλέον με τη δημιουργία της γραμμής Θριάσιο – Ικόνιο το πρόβλημα αυτό δεν υπάρχει για το λιμάνι του Πειραιά. Η σύνδεση αυτή θα αποτελέσει μάλιστα τον διάδρομο στον οποίο θα τρέξει η συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την Cosco για τη μεταφορά των προϊόντων της ΗΡ που αναμένεται.

Η εθνική στρατηγική

Παράλληλα όμως η εθνική προσπάθεια για την ανάπτυξη του κλάδου των logistics στην Ελλάδα δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς τη θεσμοθέτηση της εθνικής στρατηγικής για τον κλάδο, η οποία αναμένεται ότι θα άρει σειρά αγκυλώσεων, που εμποδίζουν την ανάπτυξή του.

Το σχέδιο νόμου, η κατάθεση του οποίου αναμένεται ότι δεν θα αργήσει, προτίθεται να φέρει σημαντικές αλλαγές στον κλάδο των Logistics με στόχους:

-Την ενίσχυση της αποδοτικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω χαμηλού κόστους και υψηλού customer service
-την απλοποίηση της δομής και τη μείωση των κρίκων της εφοδιαστικής αλυσίδας, προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
-τη διασφάλιση του Sustainability των ελληνικών Logistics, στην αρχή του τρίπτυχου ενίσχυσης της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής τους απόδοσης
-την εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση των ελληνικών Logistics
-την ανάδειξη του Πειραιά ως πόλου ανάπτυξης των ελληνικών Logistics με added value services.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v