Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όλο και πιο κοντά η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο

Ολοκληρωμένο σχέδιο προκειμένου το τρένο να φτάσει στα σημαντικά λιμάνια της χώρας που έχουν αυτήν τη δυνατότητα έχει εκπονήσει η ΕΡΓΟΣΕ. Αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Όλο και πιο κοντά η επέκταση του Προαστιακού στο Λαύριο

Ένα βήμα πιο κοντά στην έναρξη του μεγάλου έργου επέκτασης του προαστιακού από το Κορωπί προς το Λαύριο φέρνει τη διαδικασία η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία ενισχύεται με 1,8 εκατ. ευρώ η δεύτερη φάση της σχετικής μελέτης.

Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το έργο κοινού ενδιαφέροντος «Μελέτες Φάσης Β - Τμήμα προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής: Κόμβος Κορωπίου - Λιμένας Λαυρίου» - 2012 -EL-91021-S- στον τομέα του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΤΕΝ-Τ).

Το σχέδιο της επέκτασης προς το Λαύριο προβλέπει την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 31 χιλιομέτρων, που θα ξεκινά από τον κόμβο Κορωπίου και θα καταλήγει στον Νέο Λιμένα Λαυρίου.

Πρόκειται για ένα έργο που αποτελεί βασικό στόχο του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας, όμως στην καλύτερη περίπτωση δεν αναμένεται να είναι έτοιμο πριν από το 2020. Η μελέτη ανατέθηκε το 2006 με συγχρηματοδότηση από πιστώσεις των Διευρωπαϊκών Δικτύων. Ωστόσο προβλήματα και καθυστερήσεις στην υλοποίηση της μελέτης και στην προώθηση του έργου προκάλεσε το γεγονός ότι υπήρξαν διαφωνίες για τη χάραξη της γραμμής.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η νέα γραμμή προβλέπεται να διαθέτει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς, στο Μαρκόπουλο και στο Λιμάνι του Λαυρίου, και επτά στάσεις στις περιοχές Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγιάλι, Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου. Η υλοποίηση του έργου θα επαναφέρει το τρένο στο Λαύριο καθώς η περιοχή εξυπηρετούνταν από τον Λαυρευωτικό Σιδηρόδρομο (γραμμή Λαυρίου - Αγίων Αναργύρων), η οποία όμως καταργήθηκε οριστικά στις αρχές τις δεκαετίας του 1960.

Βασικός πυλώνας για την ανάπτυξη του λιμανιού

Η επέκταση του σιδηροδρόμου προς το λιμάνι του Λαυρίου δεν θα εξυπηρετήσει μόνο μεγάλες περιοχές με έντονη οικιστική ανάπτυξη, οι οποίες σήμερα δεν έχουν πρόσβαση σε μέσο σταθερής τροχιάς, αλλά θα συμβάλει ιδιαίτερα και στην ανάπτυξη του τοπικού λιμανιού, το οποίο κάποιοι σχεδιασμοί προορίζουν ως βασικό λιμάνι ακτοπλοΐας για την περιοχή της Αττικής. Παράλληλα η συγκεκριμένη επέκταση αναμένεται ότι θα δώσει σημαντική ώθηση και στην ανάπτυξη του προαστιακού σιδηροδρόμου που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα.

Η σύνδεση των λιμανιών με τον σιδηρόδρομο αποτελεί μέρος του σχεδίου που έχει συντάξει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ για την 5η Προγραμματική Περίοδο και το οποίο προβλέπει επέκταση του σιδηροδρόμου σε βασικά λιμάνια της χώρας όπως Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Καβάλα, Πάτρα.

Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης τα έργα υλοποιούνται ήδη, ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις πρόκειται για έργα που βρίσκονται σε επίπεδο μελετών. Ειδικά δε στην Πάτρα δεν έχουν ακόμη ληφθεί τελικές αποφάσεις για τη χάραξη του έργου, αφού εγκαταλείπεται λόγω υψηλού κόστους το σχέδιο της υπογειοποίησης.

Η ανάγκη της σύνδεσης των λιμανιών με το τρένο μόλις τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί στην Ελλάδα καθώς είναι πλέον σαφές ότι πρόκειται για απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να αναπτυχθεί το διαμετακομιστικό εμπόριο. Ενδεικτικό της ανυπαρξίας στρατηγικής για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών είναι το γεγονός ότι σε κάποιες περιπτώσεις (π.χ. Αλεξανδρούπολη) ο σιδηρόδρομος απέχει λίγες εκατοντάδες μέτρα από τον προβλήτα του λιμανιού, χωρίς όμως να έχει ληφθεί μέριμνα για τη σύνδεσή τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v